رئیس دولت موقت افغانستان کیست؟/ علی احمد جلالی ۲۰ سال کارمند صدای امریکا بوده است

آشنایی مردم افغانستان پیش از آن که با علی احمد جلالی به عنوان یک فرد سیاسی و یا نظامی باشد، او را به عنوان گوینده برنامه های افغانستان در رادیوی صدای آمریکا می شناسند و به خاطر دارند.

رئیس دولت موقت افغانستان کیست؟/ علی احمد جلالی ۲۰ سال کارمند صدای امریکا بوده است

هرات تایمز در گزارشی از بیوگرافی جلالی که قرار است تا ۶ ماه اینده همراه رهبر طالبان، سکاندار این کشور باشد نوشت: جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است.

جلالی در سال ۱۳۲۳هجری خورشیدی در ولایت غزنی متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است.او در سال ۱۳۴۳هجری خورشیدی از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق لیسانس گرفت، بعد در دانشکده سلطنتی بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجری خورشیدی نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکتری خود تحت عنوان "سیاست جهانی آمریکا" دفاع کرد.

جلالی بعد از پایان تحصیلات در آمریکا در پست های مختلف وزارت دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) و همچنین در رشته دیپلماسی در وزارت داخله این کشور به عنوان استاد کار کرد.جلالی در سال ۱۳۶۰هجری خورشیدی بعد از حمله نیروهای شوروی سابق به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و به عنوان مشاور مجاهدین افغانستان به کار آغاز کرد.

او در سال ۱۳۶۱هجری خورشیدی به عنوان خبرنگار در رادیو صدای آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رئیس بخش فارسی و پشتو این رادیو انتخاب شد.جلالی به دنبال سقوط رژیم طالبان، دوباره به افغانستان بازگشت و مدتی را به عنوان وزیر دفاع افغانستان کار کرد. او در سال های 1382 تا 1384 وزیر داخله کشور افغانستان بود.

علی احمد جلالی در این سال ها در یکی از مصاحبه های خود ادعا کردکه فهرستی از قاچاقچیان مواد مخدر را در اختیار دارد که شامل برخی از افراد بلند پایه دولتی نیز هست ولی او هیچ گاه این فهرست را افشا نکرد.

جلالی در سال 2006 از قدرت کناره گرفت و گفت که می خواهد به کارهای اکادمیک خود رسیدگی کند و به دنبال آن دوباره به آمریکا بازگشت.او پس از مدتی، در مصاحبه هایش با رسانه ها از اختلافات خود با رئیس جمهور کرزی در خصوص برخی مسایل امنیتی و سیاسی افغانستان سخن گفت.در آستانه داغ شدن مسایل انتخابات افغانستان، جلالی آمادگی نشان داد که این در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند.به همین منظور سفرهای متعددی به این کشور انجام داد و با افراد و گروه های زیادی در این خصوص به رای زنی و مشورت پرداخت.اما او در آخرین روزها از تصمیم خود به نامزدی در انتخابات منصرف شد.
در حال حاضر شماری از طرفداران او به اشرف غنی احمدزی و حامد کرزی دو تن از نامزدهای انتخابات دوم افغانستان پیوسته اند.

منبع: خبرآنلاین

47

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • محمدایمان
    0

    داستان داره جالب میشه

  • فندک
    0

    ایران رو بازی دادن تازه اول ماجراست

  • حرف حساب
    0

    همه برنامه ها چیده شده، تا یه بی وطن جهود به ریاست برسد.

  • حسن
    0

    اگر خبر درست باشد، نشان دهنده همدستی مجدد امریکا و طالبان است. ایران باید خیلی مراقب باشد.

  • ده برو جا نمونی
    0

    مبارک غرب گراها باشه !!! حالا از فردا میشن طرفدار طالبان چون ریسش دست شانده آمریکاست تشریف ببرید افغانستان بهشت رویاهاتون درست شد ؛))))))

  • دادمحمد
    0

    فرقی نمکنه حکومت دست کی بچرخه مهم اینه که مردم در ارامش و خونریزی نباشن

    نظرات شما -
    • محمد داد
      0

      تا دیروز که مخالف طالبان بودید چی شد؟یهو دیگه براتون فرقی نمیکنه؟

  • اکبر
    0

    بازگشت طالبان به قدرت تصادفی نیست من به خود آمریکا مضنونم مثل ماجرا خروج آمریکا از عراق و ظهور داعش و ...و بازگشت مجدد اون به عراق

  • ناشناس
    0

    خب مشخص شد امریکا نرفته فقط نوع حضورش رو تغییر داده از لباس نظامی به کت و شلوار

    نظرات شما -
    • روشن بین
      0

      دقیقا همینطوره . ساندیس خورها کجا رفتن ؟

    • به جناب روشن بین
      0

      جناب روشن بین یاد نگرفتید اگر نظراتتون متفاوته توهین نکنید؟ساندیس خور ها چیه؟خوبه اونها هم بیان به شما بگن پاچه خوار های امریکا؟بعلاوه اونهایی که شما بهشون میگید ساندیس خور از اولش میگفتن طالبان هم کار امریکاست پس ایران داخلش نشه اما شما زیر بار نمیرفتید و میگفتید ایران طالبان رو بوجود آورده و اگه غیر اینه باید بره با طالبان بجنگه! حالا فهمیدید چرا ایران نباید وارد جنگ افغانستان بشه؟

  • رضا95
    0

    جلال الدین فارسی کیست؟ تبعه افغانستان وداوطلب وکاندید ریاست جمهور ی ایران اول انقلاب.وساکن تهران.

  • رضا
    0

    کل بزنید دست بزنید عروس آوردند/خوشبحال شاه داماد

  • عمو سام
    0

    با یه تیر دو هدف زده، هم هزینه نظامیشو کاهش داد و هم این کارمند سمج بیست ساله را از سرش باز کرد

    نظرات شما -
    • بلبل
      0

      آمریکا در منطقه قدرتمندتر شده .نیازی به حضور نیروهایش نداره . بدون نیروهایش قدرت و مدیریت منطقه رو در دست داره .

  • ناشناس
    0

    در شرق طالبان و احتمالا در غرب داعش..جنوب هم اسراییل و آمریکا..سرداراران کشور حواستون هست.هیچ چیزی اتفاقی نیست.

  • یه ایرانی
    0

    بزودی مردم ایران باید برن اونجا کار کنن پول بفرستن برای خانواده هاشون

  • ساده
    0

    ساندیس خورها میگن آمریکا را بیرون کردیم ؟؟؟ !!!! آمریکا در منطقه حضور داره و از گذشته بیشتر قدرت پیدا کرده . نیازی نیست نیروهایش اینجا باشند عوامل آمریکا در راس کارها هستند . اشرف غنی رفت یه عامل دیگه می زارن . طالبان بازیچه آمریکااست . اگه دست از پا خطا کنه ظرف 24 ساعت دودمان طالبان و ایل و تبارشان را نابود می کنه . البته هر کسی از جایگاه خودش نظر می ده . بعضی ها نظر اربابشان را منتشر می کنند . وقتی جمهوری اسلامی از طالبان حمایت می کنه یعنی آمریکا اینطوری خواسته .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ایران از هیچ کس حمایت نمیکنه بیخودی دروغ نبافید این شما بودید که میگفتید طالبان کار ایرانه و امریکا اشتباه کرد که خارج شد و ببینید با رفتن امریکا چه اتفاقی میفته اما حالا که میبینید طالبان هم کار همون امریکاست حالا حرفتونو عوض کردید که بازم ایران رو متهم کنید از نظر شما همیشه توی هر اتفاقی روی کره زمین ایران مقصره سنگ پای قزوین باید بیاد پیش شماها کلاس آموزشی ببینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها