رویترز:

۱۱۷ تن تاکنون بر اساس قانون امنیت ملی جدید هنگ کنگ دستگیر شده‌اند

مقامهای هنگ کنگی، بر اساس قانون امنیت ملی جدیدی که یک سال پیش در این دولتشهر اعمال شد، اقدام به دستگیری ۱۱۷ تن و طرح اتهام علیه بیش از ۶۰ تن عمدتا شامل سیاستمداران، فعالان، خبرنگاران و دانشجویان دموکراسی خواه کرده‌اند.

۱۱۷ تن تاکنون بر اساس قانون امنیت ملی جدید هنگ کنگ دستگیر شده‌اند

به گزارش خبرگزاری رویترز، پکن در ۳۰ ژوئن سال گذشته میلادی اقدام به اعمال یک قانون امنیت ملی فراگیر در پی چند ماه اعتراضات دموکراسی خواهانه اغلب خشونت آمیز در هنگ کنگ کرد که برای هر آنچه که به عنوان براندازی، جدایی طلبی، تبانی با نیروهای خارجی و تروریسم در نظر بگیرد مجازاتهایی تا سقف حبس ابد تعیین کرد.

این قانون به مجرد انتشار پیدا کردن درست قبل از نیمه شب و در آستانه سالگرد بازگرداندن هنگ کنگ به عنوان مستعمره سابق انگلیس به حاکمیت چین در اول ژوئیه در سال ۱۹۹۷، اجرایی شد.

منتقدان این قانون از جمله برخی دولتهای غربی و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، از این قانون برای سرکوب مخالفان استفاده شده است. حامیانش می‌گویند که این قانون به منظور رفع "مفرهای" امنیت ملی که در اثر اعتراضات ۲۰۱۹ افشا شدند، حیاتی است.

سخنگوی دفتر امنیتی هنگ کنگ در پاسخ به پرسشهای رویترز گفت، این قانون امنیتی "آشوب را متوقف کرده و نظم را بازیابی کرد" و این که دستگیر شده‌ها نمایانگر "تعداد خیلی کوچکی از جمعیت که بر طبق محاسبه آن "حدود ۰.۰۰۱۶ درصد" بوده، هستند.

سخنگوی این دفتر گفت: ما مایل به تاکید بر این هستیم که هر گونه اقدامات برای اعمال قانون بر مبنای مدارک و شدیدا مطابق با قوانین هستند.

او اظهار کرد، این اقدامات "هیچ ارتباطی با موضع سیاسی، پیش زمینه و حرفه آنها" نداشته‌اند.

پلیس اعلام کرد، جوانترین این ۱۱۷ تن در زمان دستگیری ۱۵ سال و مسن‌ترین آنها ۷۹ سال سن داشته‌اند.

۱۰ تن در تاریخ اول ژوئیه بر طبق قانون جدید و در جریان اعتراضات علیه این قانون دستگیر شدند. چند روز پیش محاکمه تونگ یینگ کیت، اولین شخص دستگیر شده طبق این قانون، که با اتهامات تروریسم و تحریک به جدایی طلبی به علاوه اتهام رانندگی خطرناک مواجه است در هنگ کنگ شروع شد.

گسترده‌ترین دستگیری‌ها بر طبق قانون جدید در ماه ژانویه رخ داد؛ زمانی که بیش از ۵۰ فعال و سیاستمدار دموکراسی خواه در ارتباط با یک رای گیری غیررسمی سازمان دهی شده به صورت مستقل از سوی مخالفان دولت به جهت انتخاب بهترین کاندیداهایشان برای انتخابات دستگیر شدند. مقامها می‌گویند آن رای گیری یک "توطئه شرورانه" برای براندازی دولت بود.

از میان آنها، ۴۷ تن در ۲۸ فوریه متهم به دسیسه چینی برای ارتکاب براندازی شده و اکثر آنها با مخالفت با وثیقه مواجه شده و در بازداشت باقی مانده‌اند. سرشناس‌ترین مورد دستگیری مربوط به جیمی لای، چهره مشهور رسانه‌ای و منتقد سرسخت پکن است که در اوت ۲۰۲۰ رخ داد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها