پادشاه اردن به دنبال مشارکت استراتژیک با کشورهای حوزه خلیج فارس

پادشاه اردن در دیدار با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد که اردن به توسعه همکاری‌ها با کشورهای حوزه خلیج فارس و تقویت پایه‌های مشارکت استراتژیک به ویژه در دو بخش امنیت غذایی و آبی علاقه‌مند است.

پادشاه اردن به دنبال مشارکت استراتژیک با کشورهای حوزه خلیج فارس

عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن تقدیر از تلاش‌های الحجرف در برگزاری نشست العلا در کشور عربستان، بار دیگر از نتایج آن استقبال کرده و گفت: این نشست نقش بسزایی در تقویت همبستگی و وحدت میان کشورهای عربی داشت.

پادشاه اردن در ادامه این دیدار با اشاره به لزوم رسیدن به راه‌حلی عادلانه و جامع برای مساله فلسطین بر اساس راه‌حل دوکشوری و مطابق با طرح صلح عربی و نیز قطعنامه‌های بین‌المللی، بر اهمیت اتحاد کشورهای عربی برای مقابله با چالش‌ها و افزایش تلاش‌ها برای تقویت اقدام مشترک عربی تاکید کرد و گفت: اردن به دنبال حمایت از تلاش‌ها برای خدمت به مسایل کشورهای عربی و اسلامی است.

بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن نیز در دیدار با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: روابط میان اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس همواره بر اصولی در راستای خدمت به مسایل کشورهای عربی و در راس آنها مساله فلسطین متکی هستند به شکلی که ضامن برپایی کشور مستقل، دارای حاکمیت و قابل سکونت فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ و با پایتختی قدس شرقی هستند.

نخست وزیر اردن در ادامه ضمن تقدیر از حمایت و پشتیبانی کشورهای شورا از اردن در مقابله با چالش‌های اقتصادی، تقویت طرح‌های توسعه و به‌روزرسانی اقتصاد، گفت: افق‌های گسترده مشترکی برای همکاری در تمامی زمینه‌ها وجود دارند که باید در چارچوبی قرار بگیرند که برای هر دو طرف سودبخش باشند، همچنین راه‌اندازی کارگروه‌های مشترکی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه اهمیت دارند.

الحجرف نیز با تاکید بر عمق روابط برادرانه میان کشورهای عضو شورا و اردن و اهمیت ۱۵ کارگروه مشترک برای توسعه همکاری‌ها و تعیین اولویت‌های آن در راستای تحقق نتایج مورد نظر و سرعت بخشیدن به این روند به ویژه در بخش‌های دارای اولویت همانند بخش‌های کشاورزی، امنیت غذایی، بهداشت، حمل‌ونقل و همکاری اقتصادی گفت: مسایل عربی و در راس آنها مساله فلسطین و حمایت از حقوق مشروع فلسطینی‌ها از جمله برپایی کشور مستقل، دارای حاکمیت و قابل سکونت فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ و با پایتختی قدس شرقی، اولویت ثابت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

کمیته مشترک مسؤولان عالی رتبه اردن و شورای همکاری خلیج فارس عصر دوشنبه در نشستی راه‌های هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برای اجرای طرح‌های اقدام مشترک را که در چارچوب مشاکت استراتژیک دو طرف مورد توافق قرار گرفته بودند، بررسی کردند.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در دیدار دوجانبه‌ای با الحجرف پیش از نشست وزرای خارجه دو طرف، اولویت‌های همکاری در مرحله آتی را مورد بررسی قرار داده و توافق کردند که بخش‌های بهداشت، کشاورزی، امنیت غذایی، حمل‌ونقل و تجارت و سرمایه‌گذاری در اولویت باشند.

همچنین در این دیدار درباره تغییر چارچوب زمانی طرح "اقدام مشترک برای همکاری‌های دو طرف" از دوره ۲۰۱۳-۲۰۱۸ به ۲۰۲۱-۲۰۲۵ توافق شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها