جنبش عدم تعهد خواستار عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جولان اشغالی شد

سازمان جنبش عدم تعهد متشکل از ۱۲۰ کشور عضو طی یک اعلامیه سیاسی خواستار عقب نشینی رژیم صهیونیستی بلندی‌های جولان اشغالی سوریه شد.

جنبش عدم تعهد خواستار عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جولان اشغالی شد

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ بعد از دست زدن به یک حمله هوایی ناگهانی علیه هم‌پیمانان مصری دمشق و به راه انداختن جنگ شش روزه در ژوئن همان سال، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های جولان سوریه را اشغال کرد. در سال ۱۹۸۱ تل‌آویو رسما این منطقه را به خود منضم کرد. سازمان ملل این تصمیم را محکوم کرد و آن را "پوچ، بی‌اعتبار و بدون تاثیر حقوقی بین‌المللی" خواند.

جنبش عدم تعهد در بیانیه‌ای که روز جمعه بعد از یک نشست مجازی وزیران کشورهای عضوش منتشر ساخت، تصریح کرد، اعضای این سازمان "تمامی اقدامات اتخاذ شده از سوی اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر برای تغییر دادن وضعیت حقوقی، فیزیکی و جمعیتی بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را محکوم می‌کنند و بار دیگر خواستار آن هستند که اسرائیل باید به قطعنامه ۴۹۷ (۱۹۸۱) شورای امنیت سازمان ملل پایبند باشد و کاملا به جهت اجرای قطعنامه ۲۴۲ (۱۹۶۷) و ۳۳۸ (۱۹۷۳) شورای امنیت سازمان ملل از جولان اشغالی سوریه به مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ عقب نشینی کند.

همچنین جنبش عدم تعهد تاکید کرد "باید حل و فصل عادلانه و پایدار مساله فلسطین از تمامی جوانبش یک اولویت در دستور این جنبش و همچنین مسؤولیت دائمی سازمان ملل باقی بماند تا زمانی که به شکلی رضایت بخش تمامی جوانبش مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه درسازمان ملل حل و فصل شود.

این سازمان در عین حال بر لزوم "احترام به تمامیت ارضی، حاکمیت، برابری حاکمیتی، استقلال سیاسی و نقض ناپذیری مرزهای بین‌المللی کشورهای دیگر" و پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر تاکید کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها