روزنامه جمهوری اسلامی:

ایران بدون جنگ، باید به شکل‌گیری دولت مردمی همه‌شمول در افغانستان کمک کند/ در مورد حقابه هیرمند بعد از چند روز سروصدا‌ها خوابید و بر گذشته‌ها صلوات!

قرار هم نیست که مسئولان ایرانی فریب طرح‌های اربابان طالبان را بخورند و کشور را وارد جنگ کنند. در عین حال، فرصت را نباید از دست بدهند و نباید از انجام کارهائی که می‌توانند بدون افتادن در دام جنگ و درگیری نظامی، از مسیر‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مردمی منجر به شکل‌گیری یک دولت مردمی همه‌شمول در افغانستان شوند غفلت نمایند.

ایران بدون جنگ، باید به شکل‌گیری دولت مردمی همه‌شمول در افغانستان کمک کند/ در مورد حقابه هیرمند بعد از چند روز سروصدا‌ها خوابید و بر گذشته‌ها صلوات!

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: یک روز در مرز درگیری ایجاد می‌کند و مرزبانانمان را می‌کشد، یک روز به بهانه خشکسالی حقابه ما را نمی‌دهد و استان سیستان و بلوچستان را در آستانه فاجعه زیست محیطی قرار می‌دهد و یک روز هم با مانور‌های غیررسمی از زبان عناصر دست‌آموز خود، ما را به تسخیر مشهد و تهران تهدید می‌کند. در مورد حقابه هم که بعد از چند روز سروصدا‌ها خوابید و بر گذشته‌ها صلوات!

آحاد مردم ایران می‌دانند و حتی خود طالبان هم کاملاً اطلاع دارند که جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد که هر تهدیدی را در کمترین زمان در نطفه خفه کند و طالبان را اصولاً عددی نمی‌داند که برای حرف‌هایشان حساب باز کند. قرار هم نیست که مسئولان ایرانی فریب طرح‌های اربابان طالبان را بخورند و کشور را وارد جنگ کنند. در عین حال، فرصت را نباید از دست بدهند و نباید از انجام کارهائی که می‌توانند بدون افتادن در دام جنگ و درگیری نظامی، از مسیر‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و مردمی منجر به شکل‌گیری یک دولت مردمی همه‌شمول در افغانستان شوند غفلت نمایند.

زمینه‌های این کار فراهم است و طالبان در دو سال اخیر با برنامه‌ریزی همه جانبه درصدد بهره برداری از همین زمینه‌ها به نفع هدف انحصارطلبانه خود به منظور تحکیم حاکمیت قومی، نژادپرستانه و یکجانبه گرائی مذهبی برآمده و تلاش زیادی برای رسیدن به این هدف به عمل آورده است.

حکومت خودخوانده طالبان اکنون دچار خلاء مشروعیت است هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی. در داخل به دلیل کنار زدن اقوام و مذاهب، گرفتار قوم‌گرائی و نژاد پرستی است بطوری که حتی بخش قابل ملاحظه‌ای از قوم پشتون هم این فرقه خودسر و متحجر را قبول ندارند. در سطح بین‌المللی هنوز هیچ دولتی و هیچ مجمع بین‌المللی این حکومت را به رسمیت نشناخته است. طالبان درصدد استحاله اقوام در افغانستان هستند و با توسل به کوچ اجباری، فارسی زدائی، طرد مذاهب اسلامی غیر از آنچه مقبول خودشان است، تغییر بافت جمعیتی، تشیع زدائی و زدودن فرهنگ‌های غیرپشتون هستند تا بتوانند افغانستان را به جامعه‌ای یکپارچه در اختیار پشتونیسم مورد پسند خود تبدیل کنند. چنین کشوری اگر شکل بگیرد، کانونی مالامال از فتنه و ستیز علیه ایران خواهد بود، درست همان چیزی که در عهدنامه ۱۴۰۰ دوحه تدوین شد و طالبان بر مبنای آن، قدرت را در کابل در دست گرفتند و آمریکا صد‌ها میلیارد دلار تجهیزات نظامی خود را برای اجرائی کردن این عهدنامه در اختیار این گروه تروریستی قرار داد؛ و حالا ما به جای قرار دادن سفارت افغانستان در تهران در اختیار طالبان و نشاندن نماینده سیاسی طالبان در میان سفرای خارجی در مراسم سالگرد امام خمینی، باید بیش از این فرصت سوزی نکنیم و با حمایت از مردم افغانستان، مانع تحقق اهداف خطرناک طالبان شویم. تمام اقوام و پیروان مذاهب در افغانستان آماده مقابله با طالبان هستند.

آن‌ها بهیچوجه و در هیچ زمانی زیر بار این گروه متحجر که از تفکر تکفیری و نژادپرستی قومی تغذیه می‌کند نخواهند رفت. مردم افغانستان قدرت بالقوه براندازی حکومت خودخوانده طالبان را هم دارند و برای بالفعل کردن این قدرت، به حمایت کشور‌های همسایه نیازمند هستند.

حکومت طالبان در افغانستان یک حکومت مستأجل است کمااینکه نگاه این گروه به ایران به صورت ریشه‌ای منفی است. حمایت از ملت‌های مظلوم علاوه بر اینکه وظیفه‌ای اسلامی است، دستور قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز هست. ملت افغانستان اکنون مظلوم است درست مثل ملت فلسطین. کشور افغانستان اکنون در اشغال گروهی است که با رژیم صهیونیستی روابط پنهانی دارد. اگر امروز به جای حمایت از مردم افغانستان به فرصت سوزی ادامه دهیم، به زودی همسایه اسرائیل دوم خواهیم بود!

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    1

    مشکل مرزی رو جناب ریسی با نسنجیده حرف زدنش ایجاد کرد

    نظرات شما -
    • 0

      اونم نمیگفت اونا بهانه پیدا میکردند ومی کنند .این بابا هم دارد ترس از جنگ با طالبان را به اینصورت ماست مالی میکند که مثلا توطئه امریکاست پس تن ندهید .

  • ناشناس
    0

    کلی طلا و دلار باج دادیم همو دوباره
    در میاریم سفره مفتی پهنه چرا دادش طالب نخوره همه میخورن
    بجز مردم

  • ناشناس
    0

    قدرت طالبان را دست کم نگیرید! آمریکا پس از دو دهه اشغال افغانستان در برابر طالبان زانو زد و فرار را بر قرار ترجیح داد! طالبان ممکن است با همین نیروهای چریکی موتوری و سوار بر نیسان وانت تهران را فتح کند چونکه نیروهای شجاع و قوی بنیه و کوهستان دیده دارد!

    نظرات شما -
    • 2

      نه عزیزم هر چه حکومت ها طالبانی تر وجمهوری ناب محمدی تر باشد منافع امریکا تامین تره .افغانستان براامریکا سوداور تره یا کره جنوبی وژاپن ؟

    • رابی
      3

      سربازان آمریکایی اکثر نوجوان هستند و تجربه جنگ های چریکی و نامنظم را ندارند.اما نیروهای ایرانی با آمریکایی متفاوت هستند و طالبان زنگوله به پا هیچ وقت توان رویارویی با نیروهای ایرانی را ندارد.اگر عشایر کورد و بختیاری را مسلح کنیم یک پدری از طالبان در بیاورند که در تاریخ ماندگار شود.

  • ناشناس
    0

    اگه خیلی بیل زنید اول باغچه خودتونا اباد کنید .مملکت خودمون درسته افتاده تو بغل یه مشت متحجر اوباش که غیراز خود وجیره خوراشون هیچ کسی را لایق زندگی نمیدونند. تو برا همسایه نسخه می پیچی .

  • ناشناس
    2

    اشراری که ۵ مرزبان کشورمان را به خاک و خون کشیدند، چند ماه پیش در نماز جمعه زاهدان و رو‌به‌روی چشم مولوی عبدالحمید، پرچم تجزیه ایران را بدون هیچ ترسی بلند کرده بودند و تعدادی سلبریتی وطن‌فروش با افتخار برایشان هشتگ انقلاب مهسا رو ترند می‌کردند. می‌خواستم بگویم دشمنان ایران و کسانی که در جهت خواسته دشمنان قدم بر می‌دارند چه جانورانی هستند.

  • ناشناس
    0

    آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق اینکه هر از چند‌گاه می‌گوید ما داشتیم برجام را احیا می‌کردیم اما نشـد. این‌گونه حرفها به چه درد مـردم می‌خورد؟ اگر هنر انجام کاری را داشتید می‌کردید. این حرف‌ها دیگر جز اینکه اعصاب ما مردم را خراب کند هیچ فایده دیگری ندارد؟

  • ناشناس
    0

    دولت قبل سامانه هوشمند سوخت را به این دلیل حذف کرد که دستاورد دولت قبلش بود. از سال ۸۶ تا ۹۴ که سامانه سوخت برقرار بود مصرف بنزین سالانه یک میلیون لیتر در روز افزایش پیدا کرد. اما از سال ۹۴ که به عناد و لج‌بازی سامانه سوخت حذف شد فروش روزانه بنزین از ۷۲ میلیون لیتر در سال ۹۴ به ۹۱ میلیون لیتر در سال ۹۷ رسید، یعنی در سه سال حدود ۱۹ میلیون لیتر رشد کرد. حذف سامانه سوخت در دولت قبل بزرگترین خدمت به قاچاق بود و ما هم‌اکنون هم با قاچاق‌های سازمان یافته سوخت مواجه هستیم.

  • 0

    آمریکا در ادعایی گسـتاخانه و شرم‌آور گفته در صورت تلاش ایران برای دسـتیابی به سـلاح اتمی، آزادی عمل اسرائیل را به رسمیت می‌شناسیم. می‌خواهم بگویم غلط‌های زیادی کردند. دشمنان اگر نمی‌دانند بدانند دوره تهدید ایران سپری شده است. اگر خوابند بیدار شوند.

  • 0

    سال گذشته همین موقع‌ها بود که عناصر ضدانقلاب‌ داشتند برای انقلاب زنانه داخل ایران و انعکاس چهره ضدزن از ایران توی اتاق فکرشان نقشه می‌کشیدند. امسال اما ایران میزبان نشست توانمندی زنان حاشیه اقیانوس هند (آیورا) شده است. چهل سال است که دشمنان نقشه می‌کشند و شکست می‌خورند ولی عبرت نمی‌گیرند.

  • رابی
    0

    سر و صداها خوابید بر گذشته صلوات!
    یعنی چه بر گذشته صلوات! یعنی حق آبه هیرمند را گرفتید؟

  • Amir
    0

    اگر شیری یا پلنگی به انسان حمله کند، وحتی انسان رااز پای درآورد انسان این افتخاررادارد که طرف او یک جانور قدرتمند جنگل بوده وخوی آن جانور هم درندگی است ،ولی مصیبت آن زمانی است که جانوری مثل یک راسوی متعفن به پروپای شما بپیچد

  • سلام
    0

    چرا همیشه ایران امتیاز می دهد چرا از ایرانی دفاع نمی کنند فقط پول و نفت مجانی به دیگران می دهند و مردم گرسنه نان شب ندارند بخورند بعد بگویند تحمل تحمل و فرزندان خود در غرب و آمریکا هستند دروغ و دو رویی بست است مردم احمق نیستند احمق کسی که ثروت مردم کشور به باد می دهد فکر می کند مردم نمی دانند از ریخت و پاش سفارتخانه ها در دهه فجر گرفته تا اختلاس و فساد.... مدیران عالی رتبه و میانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها