علی مطهری در پاسخ به ولایتی: از ژست انقلابی‌گری دست برداریم/ سیاست متوازن میان غرب و شرق برقرار کنیم تا به هیچ کدام باج ندهیم

نمایند سابق مجلس نوشت: علاوه بر نگاه به شرق، به سمت غرب هم برویم و یک سیاست متوازن میان غرب و شرق برقرار کنیم تا به هیچ کدام باج ندهیم. این امر مستلزم آن است که از ژست انقلابی‌گری دست برداریم و منافع و مصالح مردم و انقلاب اسلامی را بیش از این بازیچه شعار‌های بی‌منطق قرار ندهیم.

علی مطهری در پاسخ به ولایتی: از ژست انقلابی‌گری دست برداریم/ سیاست متوازن میان غرب و شرق برقرار کنیم تا به هیچ کدام باج ندهیم

علی مطهری در روزنامه اعتماد نوشت: جناب آقای دکتر ولایتی مشاور محترم رهبر انقلاب در امور بین‌الملل در مصاحبه‌ای گفته‌اند: «عقل چه می‌گوید؟ به سمت غرب برویم که همواره دشمنی کرده یا روسیه که تا توانسته کمک کرده؟» این سوال را به این صورت هم می‌توان مطرح کرد: «به سمت غرب برویم که همواره دشمنی کرده و هر گاه هم که خواسته دوستی کند از داخل برنامه‌ای پیاده شده که این اتفاق نیفتد یا روسیه که در مقابل امتیازاتی که در دریای خزر و استفاده از پایگاه نظامی و مانند این‌ها به او داده‌ایم گاهی کمک کرده و گاهی هم مثل مناقشه آذربایجان و ارمنستان ایران را به بازی نگرفته است؟»

ثانیا امر دایر نیست بین اینکه به سمت غرب برویم یا به سمت شرق و حتما یکی را باید انتخاب کنیم، زیرا باید به سمت هر دو برویم و از رقابتی که بین آن‌ها ایجاد می‌شود به سود منافع ملی بهره ببریم بدون آنکه تحت سلطه آن‌ها قرار بگیریم. مقصود از سیاست «نه غربی نه شرقی» که مورد تاکید امام خمینی (ره) بود و مدتی است جمهوری اسلامی آن را رها کرده همین بوده است.

صلاح نیست که طرح‌های فنی و صنعتی خود را از فناوری‌های غربی که معمولا برتر و به‌صرفه‌تر از فناوری روسیه و چین و هند است محروم کنیم، چون می‌خواهیم نگاه به شرق داشته باشیم و نمی‌خواهیم پای غربی‌ها خصوصا شرکت‌های امریکایی به کشور باز شود و البته زیان‌های حاصله را از جیب مردم برداشت می‌کنیم. نمونه آن تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر توسط روس‌هاست. به عبارت دیگر فرضا جواب سوال شما این باشد که باید به سمت روسیه برویم، این گرایش به سمت روسیه حباً لعلی است یا بغضاً لمعاویه و بدون توجه به منافع و مصالح ملت ایران؟

ثالثا درست است که روسیه و چین نسبت به گذشته خود تا حدی تغییر ماهیت پیدا کرده‌اند و چندان مارکسیست نیستند، اما برخی شاخص‌های حکومت کمونیستی سابق مانند فقدان آزادی بیان همچنان در روسیه و چین امروز حاکم است، ضمن اینکه آقای پوتین به دنبال احیای شوروی سابق هر چند نه با همان ماهیت است و چین هم ویژگی ضد دین بودن خود را حفظ کرده چنانکه رفتار ضد بشری او با مسلمانان سین‌کیانگ و اسلام‌زدایی او از این منطقه را می‌بینیم و متاسفانه جمهوری اسلامی به خاطر نیاز اقتصادی به چین و امریکاستیزی افراطی در مقابل این جنایات چین علیه مسلمانان سکوت کرده است.

شما هر مقدار از این دو کشور بتوانید تمجید کنید، از اختناقی که در این کشور‌ها حاکم است، نمی‌توانید دفاع کنید. گفته‌اید: «اگر چنین نظام مستقلی (جمهوری اسلامی) درصدد تعمیق روابط با کشور‌های موثر در سطح جهان باشد معنایش پذیرش سلطه ابرقدرت‌هاست؟» پاسخ این است که بله، اگر راه‌های دیگر را ببندیم و روابط مطلوب با سایر کشور‌های دنیا نداشته باشیم و نتوانیم رقابت ایجاد کنیم کم‌کم به این دو کشور وابسته می‌شویم و پذیرش سلطه ابرقدرت‌ها تحقق پیدا می‌کند.

فرموده‌اید: «چگونه بعضی از افراد با ساده‌لوحی می‌گویند به سمت غرب برویم؟» هیچ‌کس نگفته است فقط به سمت غرب برویم، بلکه همه می‌گویند علاوه بر نگاه به شرق، به سمت غرب هم برویم و یک سیاست متوازن میان غرب و شرق برقرار کنیم تا به هیچ کدام باج ندهیم. این امر مستلزم آن است که از ژست انقلابی‌گری دست برداریم و منافع و مصالح مردم و انقلاب اسلامی را بیش از این بازیچه شعار‌های بی‌منطق قرار ندهیم.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    2

    ولایتی بر اثر پیری ویا اسوادد کم چون دکتر عمومی بوده و تخصصی در امر دیپلماتیک ندارد باید برود واستا مینی فون تجویز کند

    نظرات شما -
    • هادی
      25

      اینجوری که شما می فرمایید نیست ولایتی زمان موسوی وهاشمی و خاتمی 16 سال وزیر امور خارجه بوده،

    • جعفر صادق
      1

      کدام پیری ؟! استاد عظمی دکتر ولایتی 20 30تا پست و عنوان شغلی دارن که رکورد دنیارو شکوندن.

  • ناشناس
    22

    داری از سفره انقلاب ارتزاق میکنی

    ناشکری نکن

    نظرات شما -
    • محسن
      1

      شکرگزاری از سفره انقلاب یعنی نصیحت های مصلحانه و راهگشا به نظام و انقلاب..پس اتفاقا ایشان در حال شکرگزاری است

    • مال مفت دل بیرحم
      1

      انقلاب نه دست دارد نه پا پس این سفره مردم است که اینها همگی تو سفره شیرجه رفتند.

  • جلال عامری
    4

    از چپاول و غارت بگید. ول کنید این حرفارو. با این بازیا ذهن مردمو از بخور بخور منحرف کردید و به حجاب چسبیدید که مبادا مردم بفهمند چقدر دارید میخورید

    نظرات شما -
    • به جلال عامری
      0

      جلال خان خودت حامیانش هستی مگنن سنگ دزدان سفره مردم نمیزدی

  • بهرلم
    0

    مهم نیست امثال ولایتی چه می گویند ، مهم کاسبی انها است ، او در سال ۵۸ دکانی با سرقفلی کم باز کرده و ۴۳ سال است به فروش خزعبلات مشغول و از این طریق سهامدار اصلی چند بیمارستان در تهران شده و الونکی چند هزار متری هم در در نیاوران بدست آورده است .

  • ناشناس
    2

    انصافا مصداق آلولد سر آبیه درمورد مطهری گرامی صادق است فرزند خلف پدر بزرگوار آفرین!

  • محمود
    1

    آقای ولایتی شما که تو بهترین کاخ شاهنشاهی نشسته اید وبچه هات از رانت شما صاحب هزاران میلیارد از پول این مردم کارگرم برجهای سر به فلک کشیده هستند.واقعا نداری وگرانی بدبختی خبر داری شما که تو کاخ شاهنشاهی نشسته ای بخور یه روزی باید جواب پس بدی به این ملت از کجا

  • ناشناس
    1

    یارو میاد روباه مکار میگن کودک دبستانی عجب ترفنده ایی

  • ناشناس
    1

    جناب مطهری واقعیت را فرمودند اما نه به طور کامل.واقعیت این است که حضرات از فضای تحریم و انحصاری دارای نفع بسیار هستند.اگر فضا شفاف و بدور از رانت اطلاعاتی و امضای طلایی باشد دیگر آقا زاده ها توان برج سازی ندارند،دیگر خط کشتی رانی خصوصی و بندر اجاره ای در دیگر کشورها وجود نخواهد داشت و....!پس تا وقتی منفعت شخصی بر مصالح کشور ارجحیت داشته باشد باید نواقص را به گردن دشمن خارجی انداخت و چه بهانه ای بهتره از ضدیت محض با غرب و پناه بردن به شرق برای ادامه وضع موجود

  • 1

    مردم حسابی از این مسولین مفت خور که از سفره انقلاب خوب خورون وچپایدن اسبی اسبی هستن

  • ولايتي
    4

    ولايتي وزير خارجه بوده،،، مثل باقري هيچ اختياري نداشته ،فقط بعنوان مترسك بوده

  • جنتی
    1

    چرا اینقدر درباره حاج آقا پوتین بدبین شدین
    نماز شب خون روزه میگره قراره امسال بیاد پیاده روی اربعین

  • ناشناس
    3

    خدا خودت و پدرت را بیامرزد ؛ همیشه از افراط و تفریط ضربه خورده ایم و عقلانیت لازم است ؛ از شجاعت شما در موضوعات مهم سپاسگزاریم

  • ناشناس
    1

    تو هم اگر شب ساعت 10 به رختخواب میرفتی بچه هات گرگهای وال استریت بودند و خودت هم کاخی از شاه ارث بهت میرسید با زن جدید صبح صبحانه میخوردی در چهره پوتین جز مسیح چیزی نمیدیدی.

  • محسن
    3

    اگه راست می گی اون ریشتو بزن

  • ناشناس
    0

    روزی دکتراحمدی نراد مرحوم خدابیامرزهوگوچاوزرامومنش کردواظهارمیفرمودپس ازظهورحضرت یکی ازیاران اوخواهدشدانوقت ازاین کودک دبستانی پوتین انتظارمسلمان شدن ندارین ؟

  • علی
    11

    این علی مطهری در عالم خیالات سیر می کند.دشمن عینی غرب استعماری واستکبار آمریکا وصهیونیسم بین الملل ملموس ومحسوس است.بیش از ده سال هم زور زدید مردم را با شعاربرجام فریب دادید ودستاورد آن هم به اقرار خودی هاتان هیچ بود ملت پای کار ورهبر بصیرش وکیل ووصی خیالاتی وافاضات بی ارزش نمی خواهند.

    نظرات شما -
    • به علی
      1

      علی جان دشمن اصلی خودتی مزدور

  • ناشناس
    0

    ولایتی مفتخور سعدآباد نشین.
    افاضات یه من غازتاکی؟

  • چ
    3

    گفته های شما چه ارمغانی برای ملت داشت و دارد.

  • ناشناس
    0

    ولایتی تخصص پزشکی اطفال را دارد ولی هیچ جایگاهی در بین پزشکان خدوم ندارد چون مدام از عالم سیاست، ارتزاق کرده و از این بیراهه راه سرمایه های هنگفتی برای خود و خانواده اش اندوخته است تحت لوای طرفداری از دین اسلام.

  • بی نام
    0

    اقای مطهری با اینکه د ر بعضی موارد تند رو هستید .مورد پسند مردم عام نیستید .اما دلسوز مردم وحقیقت گونه هستید بر عکس کسانی که طبل میکوبند برای درامد خودشان البت تاریخ گواهی خواهد داد ‌به هر حال دوستت داریم فرزند خلف استاد هستید وعزیز مردم .شیر مادر حلالت باشد

  • نامید ازآینده
    0

    شرمادرحلات آقای مطهری ولی تنها کسی که یه حرفی به نفع مردم میزنید شمایی ولی حیف که دستت به جایی نمی رسد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها