مطهری پاسخ داد

اعلام وصول نکردن استیضاح وزیر صمت ، غیرقانونی بود؟

اگر استیضاح کنندگان پیشنهاد مهلت دو ماهه را قبول کرده اند، خواسته و ناخواسته، امضای خود را پس گرفته اند .

اعلام وصول نکردن استیضاح وزیر صمت ، غیرقانونی بود؟

سوال و استیضاح همگی حق مجلس و ابزاری برای نمایندگان است تا بتوانند بر اقدامات و فعالیت‌های مسئولان اجرایی نظارت داشته باشد،اما برداشت افکارعمومی و اعتراض بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم ، این است که به دلیل همسویی قوای مقننه و مجریه ، نمایندگان نمی توانند از این حق و ابزار قانونی بهره مند شوند و هیات رئیسه و بویژه شخص قالیباف را سد راه اعلام وصول و مطرح شدن استیضاح ها می دانند .

در تازه ترین رخداد ، ریس مجلس با وجود تایید به نصاب رسیدن امضاهای درخواست استیضاح وزیر صمت از اعلام وصول آن خودداری کرد و از استیضاح کنندگان خواست مهلتی دو ماهه به دولت بدهند تا طرح تشکیل دو وزارتخانه صمت و بازرگانی ، مصوب و اجرایی شود .

همین موضوع ، منتقدان جلوگیری از استیضاح ها را به تکاپو انداخت و آنان اقدام قالیباف را به خودداری از انجام وظایف قانونی ، مانع تراشی در مسیر استفاده نمایندگان از ابزارهای نظارتی خود و جانبداری از قوه مجریه به دلایل سیاسی متهم کردند.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس دهم ، رخدادهای دیروز صحن «بهارستان» را نقد کرده که با هم می خوانیم :

بنا بود دیروز استیضاح وزیر صمت در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شود اما همانگونه که مطلع هستید ، با وساطت قالیباف ، استیضاح فاطمی امین به دلیل آنچه تفکیک وزارت صمت نامیده شد، اعلام وصول نشد و قرار شد استیضاح کنندگان، مهلت دو ماهه به دولت بدهند . برخی منتقدان ، اقدام رئیس مجلس را خلاف اصل ۸۹ قانون اساسی دانسته اند. برداشت شما از اقدام قالیباف و انتقادهای منتقدانش چیست ؟

آقای رئیس جمهور گفته اند، پس از تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، می خواهند دو وزیر جدید را معرفی کنند و بهتر است نمایندگان پیگبر استیضاح تا آن زمان صبر کنند . این پیشنهاد، منطقی است و قاعدتا باید مورد قبول استیضاح کنندگان قرار گیرد و آنان فعلا از پیگیری استیضاح منصرف شوند.

اگر چنین پذیرشی رخ داده ، تعویق استیضاح ، قانونی است اما اگر آنان پیشنهاد رئیس جمهور و منطق آقای قالیباف را نپذیرفته اند ، بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی ، هیات رئیسه و رئیس مجلس نمی تواند استیضاح را اعلام وصول نکند و مرتکب اقدام عیرقانونی شده اند . چون قانون اساسی می گوید اگر ۱۰ نماینده استیضاح وزیری را درخواست کنند باید در اولویت جلسه اعلام وصول شود . بنابراین ، قضاوت در این مورد به اطلاع دقیق از موضع استیضاح کنندگان درقبال پیشنهاد رئیس جمهور ، بستگی دارد.

طیفی از منتقدان معتقدند ، نشانه ای از مجاب شدن استیضاح کنندگان نیست و قالیباف، برخلاف قانون از اعلام وصول امتناع کرده ...

باز تکرار می کنم اگر نماینده های امضا کننده استیضاح ، پیشنهاد را قبول کرده اند که خلاف قانونی رخ نداده و در واقع ، انصراف ولو موقت داده اند ،اما اگر پیشنهاد را نپذیرفته اند و همچنان بر استیضاح پافشاری داشته اند ، طبق قانون ، استیضاح ، حتما باید اعلام وصول شود .

قالیباف باق ماندن ۱۷ امضا را تایید کرد...

اگر نمایندگان ، پیشنهاد را پذیرفته باشند یعنی امضا های خود را پس گرفته اند .

تاکنون ، خبر و نشان رسانه ای از مخالفت استیضاح کنندگان با دادن مهلت دو ماهه به دولت منتشر نشده

معنای این نکته ای که بیان کردید این است که استیضاح کنندگان پیشنهاد مهلت دو ماهه را قبول کرده اند و این ، یعنی خواسته و ناخواسته ، امضای خود را پس گرفته اند .

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • علی
    0

    استیضاح یعنی پرسش و پاسخ این حق نمایندگان بود چرا از ان جلوگیری شد شاید خود وزیر اصلاح میشد

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      این مجلس دیگه مرده و دستوری و فرمایشی و نمایشی شده !!!

  • امیرحسین پاکذات اطلاعات سپاه تا ایران نرفت هرچی مدیردزد و فاسد و سوداگر و دلال را بگیر ول نکن امید ملت دیگه فقط به اطلاعات سپاه است سپاهی دشمن داخل است بگیرشان تا گشنگی نمردیم
    0

    مرگ بر مدیر دزد و فاسد که دلال و سوداگر را بوجود اورد

  • دانیال
    10

    آقای مطهری لطفاً سکوت کنید. مردم از حرف های شما خسته شدن. تا کی ما باید تاوان رد صلاحیت شما رو بدهیم؟

  • ناشناس
    1

    دیگه چه جوری باید از کابینه ناتوان یک رییس جمهور ناتوان حمایت کرد؟

  • ناشناس
    1

    این بازی کی بود کی بود قدیمی شده
    قیام مستاجرین بزودی با تصرف خانه های
    خالی اغاز میشود

  • سعید طوس آبادی
    0

    خرج ملاها را ایران خودرو و سایپا از جیب ملت می دهند لطفا ساکت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها