15 مورد از بهترین مواد غذایی مس دار که باید مصرف کنید

در این نوشته مواد غذایی که دارای مس هستند را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب، مس مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید.

15 مورد از بهترین مواد غذایی مس دار که باید مصرف کنید

مس ماده‌ای است که بدن به آن نیاز مبرم دارد اما نمی‌تواند آن را سنتز کند و باید از طریق مواد غذایی مس دار و یا دیگر راه‌های ممکن تامینش کند. مس برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است و در طیف وسیعی از غذاها یافت می‌شود حتی مقادیر کمی از آن در آب آشامیدنی وجود دارد که باعث می‌شود کمبود آن تا حدودی جبران شود. این ماده معدنی برای تولید انرژی، حفظ رگ‌های خونی و حفاظت از سیستم ایمنی ضروری است. در ادامه به معرفی چندین ماده غذایی و میوه حاوی عنصر مس می‌پردازیم. همچنین می‌توان با استفاده از ظروف مسی برای مصارف روزمره همچون پخت و پز و ... مقداری از مس مورد نیاز بدن را تامین نمود. این ظرف‌ها علاوه بر مورد گفته شده، خواص و فواید دیگری نیز دارند که باعث شده طرفداران بسیاری داشته باشند.

کدام مواد غذایی دارای مس هستند؟

در ادامه چندین مواد غذایی حاوی مس را نام برده‌ایم. مقدار مس در هر ماده در 100 گرم محاسبه شده است.

جگر گاو: جگر گاو یکی از مواد غذایی حاوی مس بالا است. چه به صورت آب پز و چه به صورت سرخ شده، یک وعده استفاده از آن حاوی 11.8 میلی‌گرم مس می‌باشد. این یک منبع غنی از مس است که پزشکان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از علائم احتمالی مسمومیت، آن را فقط یک بار در هفته بخورید.

گوشت گاو: یکی دیگر از مواد غذایی که مس دارند گوشت گاو است. این منبع غذایی نسبت به بقیه مواد غذایی بیشتر در دسترس بوده و امکان خرید آن راحت‌تر است. این نوع گوشت حاوی 2.9 میلی‌گرم مس می‌باشد.

سیب‌زمینی: یک سیب‌زمینی پخته با اندازه متوسط حاوی حدود 0.3 میلی‌گرم مس در هر وعده است.

صدف: صدف‌‌های پخته‌شده، یکی از مواد غذایی سرشار از مس محسوب می‌شود که مقدار مس آن حدودا 4.4 میلی‌گرم مس می‌باشد.

ماهی سالمون: ماهی چه به صورت آبپز و چه به صورت سرخ شده حاوی 0.3 میلی‌گرم مس می‌باشد که شما می‌توانید آن را جایگزین صدف کنید.

تخم ‌مرغ: زرده‌‌ی تخم‌ مرغ حاوی مقدار کمی مس است. حتی اگر گوشت دوست نداشته باشید می‌توانید جایگزین آن از تخم مرغ استفاده کنید.

بادام هندی: یک مشت آجیل بادام هندی می‌تواند تقریبا کل وعده مس شما را در طول روز می‌تواند تامین کند و یکی از منابع غذایی غنی از مس محسوب می‌شود. این بادام حاوی 2.2 میلی‌گرم مس می‌باشد.

تخمه آفتابگردان: بسیاری از دانه‌‌ها حاوی مقادیر زیادی مس هستند، از جمله دانه‌های آفتابگردان. این دانه شامل 1.8 میلی‌گرم مس می‌باشد. در هنگام مصرف توجه کنید که تخمه آفتابگردان شامل مقدار زیادی نمک می‌باشد و مصرف زیاد آن می‌تواند باعث افزایش بیش از حد سدیم در بدنتان شود.

دانه کنجد: این دانه حاوی 2.5 میلی‌گرم مس می‌باشد که می‌تواند جایگزین خوبی برای تخمه آفتابگردان باشد.

شکلات تلخ: اگرچه باید میزان مصرف شکر و کالری خود را تعدیل کنید، اما مصرف یک تکه شکلات تلخ می‌تواند نیاز روزانه شما به مس را پوشش دهد. زیرا این شکلات حاوی 1.8 میلی‌گرم مس می‌باشد. هر چه شکلات تیره‌تر باشد میزان ارزش غذایی آن و مقادیر معدنی آن مثل مس افزایش می‌یابد. برای مثال شکلات شیری شامل 0.5 میلی‌گرم مس می‌باشد.

میوه‌ها: انواع میوه مثل انار (0.2 میلی‌گرم)، کیوی (0.1 میلی‌گرم)، تمشک (0.2 میلی‌گرم)، آناناس (0.1‌میلی گرم)، زردآلو (0.1‌میلی گرم)، انبه (0.1‌میلی گرم)، آووکادو (0.2‌میلی گرم) و... را می‌توان در دسته مواد غذایی مس دار قرار داد و شما می‌توانید از آنها برای تامین عنصر مس در بدن استفاده کنید.

نوشیدنی‌ها: در نوشیدنی‌هایی مانند چای سیاه، شیر کاکائو، قهوه، ماء‌الشعیر، … مقدار کمی مس وجود دارد. آنها می‌توانند مقدار مس لازم بدن‌‌مان را تامین کنند، اما به خاطر وجود کافئین و سایر مواد تشکیل‌دهنده‌‌ی موجود در‌ آنها باید به مقدار کم مصرف شوند. البته می‌توانید این نوشیدنی‌ها را در ظروفی که با مس ساخته‌شده‌اند نگهداری و یا نوش جان کنید. از این دست ظرف‌ها می‌توان به انواع پارچ مسی برای نگهداری مایعات و لیوان های مسی برای نوشیدن و البته شیرجوش و قهوه‌جوش‌های مسی برای داغ کردن مایعات استفاده کرد. شما می‌توانید با هدیه دادن این ظروف بی‌نظیر به خود، دوستان و همکاران خود نشان دهید که به سلامت آنها تا چه مقدار اهمیت می‌‌دهید. البته این ظرف‌ها زیبایی درخور و شایسته‌ای دارند که آنها را به یک هدیه نفیس سازمانی نیز مبدل می‌کند.

ادویه‌ها و گیاهان: در بعضی از ادویه‌‌ها مس وجود دارد. استفاده‌‌ی روزانه از آنها در غذاها می‌تواند مس بدن‌‌مان را تامین کند. این ادویه‌‌ها عبارتند از: خردل، پودر فلفل قرمز، میخک، تخم کرفس، زیره، زعفران، نعناع، برگ گشنیز، شوید، گل جوز، پودر کاری و پودر پیاز. گیاهان خشک‌شده مثل جعفری، مرزنگوش، ترخون و آویشن نیز حاوی مقدار کمی مس هستند.

برگ گوجه‌فرنگی: این ماده یک منبع بسیار شناخته‌ شده‌ برای مس است که همچنین دارای مقادیر خوبی از آهن و پتاسیم است که اغلب در پیتزاها، سس‌ها و سالادها استفاده می‌شود.

عدس: عدس یکی از حبوبات پر مصرف در سبد غذایی است که حاوی 1.3 میلی‌گرم مس می‌باشد.

تا اینجا به سوال مهم "چه مواد غذایی مس دارند؟" پاسخ دادیم. گنجاندن این غذاهای خوشمزه در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا مس مورد نیاز بدنتان را تامین نمایید ولی به این موضوع توجه داشته باشید که مقدار دقیق مس مورد نیاز برای هر فرد بستگی به سن، جنسیت و سطح فعالیت فیزیکی دارد. اما به طور معمول، نیاز روزانه به مس برای بزرگسالان حدود 1.5 تا 2.5 میلی ‌گرم و برای کودکان کمتر است.

مزایای مصرف مواد غذایی مس دار

افزایش جذب آهن: مصرف مس در مواد غذایی می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد.

تقویت سیستم ایمنی: یکی از نقش‌های اصلی مس، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این عنصر معدنی به تولید سلول‌های سفید خون کمک می‌کند و در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

حفظ سلامت مغز: مصرف مس نیز به حفظ سلامت مغز و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های عصبی مرتبط با پیری کمک می‌کند. این عنصر معدنی در تولید مواد شیمیایی مهمی که برای عملکرد مغز لازم است، نقش دارد.

سلامت استخوان: به تشکیل و نگهداری استخوان کمک می کند و خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد.

ترمیم زخم: این ماده معدنی در بهبود زخم و ترمیم بافت نقش دارد.

حفاظت از سلول‌ها: مس به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان عمل می‌کند. این اثرات محافظتی می‌توانند در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و شرایط مزمن مؤثر باشند.

ارتقا سلامت قلب: مصرف منظم مس به عنوان یکی از عوامل تقویتی سلامت قلب شناخته می‌شود. این عنصر معدنی به کاهش التهابات عروق خونی کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

اثرات استفاده ناصحیح از مواد غذایی حاوی مس فراوان

کمبود مس می‌تواند به مشکلاتی نظیر ضعف عضلات، کاهش انگیزه و مشکلات تعادلی منجر شود و استفاده بیش از حد آن نیز میتواند باعث مسمومیت با علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، مشکلات گوارشی و ... شود. از این رو بهتر است در مصرف مس در رژیم غذایی خود دقت کافی را به عمل بیاورید تا سلامت بمانید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها