اشتباهی که عمر صفحه کابینت آشپزخانه را کم می کند

صفحه کابینت قسمتی از آشپزخانه است که بیشترین استفاده در طول روز از آن می شود و به دلیل قیمت بالای آن باید نسبت به نگهداری صفحه کابینت دقت بسزایی داشته باشید.

اشتباهی که عمر صفحه کابینت آشپزخانه را کم می کند

اگر به صورت صحیح و اصولی از کابینت های خود نگهداری نکنید؛ خیلی زود کابینت شما خراب می شود و به‌کارگیری نکات مهم به دوام و عمر می افزاید و از زشتی، دفرمه شدن، بدشکلی و خرابی آن جلوگیری می نماید. محافظت از کابینت آشپزخانه به عنوان محلی که در معرض هرروزه انواع چربی ها و باکتری ها می باشد می‌ تواند عمر کابینت آشپزخانه را چندین برابر کند اثرات چربی و رطوبت در آشپزخانه سبب کثیفی کابینت و کاهش عمر کابینت می ‌شود پس امروز با ما همراه باشید.در این مقاله به بررسی نکات مهم در نحوه نگهداری از کابینت آشپزخانه می پردازیم.

همانطور که می دانید کابینت آشپزخانه از از چند جزء تشکیل شده است که ما جداگانه در مورد نحوه نگهداری هر کدام شرح می دهیم.

نحوه نگهداری از بدنه کابینت

بدنه یا اسکلت کابینت مکانی است که ما ظروف یا مواد غذایی را در آن نگهداری می کنیم از این رو باید در حفظ و نگهداری از آن دقت عمل به خرج دهیم.

 

برای نظافت بدنه کابینت دستمال خود را توسط آب نمدار کنید و سپس محل را به سرعت با دستمال خشک نمایید.

چنانچه ام دی اف مدت زمان طولانی در مجاورت آب قرار گیرد متورم خواهد شد بنابراین پس از تمیز کردن کابینت با دستمال مرطوب بلافاصله با دستمال دیگری محل را خشک نمایید.

چنانچه لک بدنه کابینت با آب پاک نشد از مواد شوینده ساده نظیر مایع ظرفشویی یا شامپو استفاده کنید.

هرگز از شوینده‌ های قوی مانند وایتکس یا الکل برای تمیز کردن کابینت استفاده نکنید زیرا به روکش ورق آسیب جدی می رساند.

هرگز داخل کابینت را با شلنگ آب نشویید زیرا در اینصورت به علت واکنش آب با ام دی اف و متورم شدن بدنه کابینت مجبور به تعویض کابینت خواهید بود.

طبقات کابینت با استفاده از خار طبقه در یونیت تعبیه می شود بنابراین باید ظروفی که داخل طبقه قرار می گیرد خیلی سنگین نباشد.

اگر بار سنگینی به طبقات وارد شود طبقه کابینت خم خواهد شد و به سمت پایین قوس پیدا می کند.

بهتر است ظروف و وسایل سنگین را در کف کابینت زمینی قرار دهیم چون زیر آن پایه نصب شده است و می تواند وزن زیادی را تحمل کند.

کشوها را بیشتر از حد سنگین نکنیم زیرا در غیر اینصورت به مرور زمان به ریل کشو آسیب می رسد.

شیشه های حاوی سرکه، روغن، مربا و ترشیجات را قبل از اینکه داخل کابینت بگذارید مطمئن شوید که زیر آن تمیز و یا درب آن باز نباشد، زیرا در بلند مدت باعث ایجاد لک و تغییر رنک کابینت شما خواهد شد.

کشوها را بیشتر از حد سنگین نکنید. 

شگرد تمیز کردن کابینت ام دی اف و براق

نحوه نگهداری از درب کابینت

نما و درب کابینت تاثیر فراوانی در ظاهر کابینت دارد از این رو باید در نگهداری از آن دقت خاصی داشته باشیم.

برای نظافت درب کابینت همانند بدنه از دستمال مرطوب استفاده کنید و سپس با دستمال دیگری درب کابینت را خشک نمایید.

چنانچه لک درب با دستمال مرطوب رفع نشد می توانیم از شوینده های ساده جهت از بین بردن لک استفاده کنیم فقط یادمان باشد بعد از نظافت به سرعت درب را خشک کنیم.

برای نظافت کابینت آشپزخانه هایگلاس و کابینت آشپزخانه ممبران باید دقت بیشتری داشته باشیم.

کابینت هایگلاس را با دستمال نرم تمیز کنید که خش روی درب نیفتد.

کابینت ممبران را از حرارت دور نگهدارید زیرا روکش پی وی سی در معرض حرارت آسیب می بیند.

از دستمال نرم برای نظافت درب کابینت استفاده کنید زیرا دستمال زبر باعث ایجاد خط و خش روی درب خواهد شد.

همیشه به لولاهای در کابینت توجه داشته باشید و نقاط لازم را روغن کاری کنید تا بر عمر آن افزوده شود.

هرگز درهای کابینت های دیواری را باز نگذارید، این کار نه تنها باعث می شود آشپزخانه زیباتر و تمیزتر به نظر برسد؛ بلکه از ورود رطوبت و بخار ناشی از پخت غذا به داخل کابینت ها نیز جلوگیری می کند. از سوی دیگر، باز ماندن درها به تدریج باعث افتادگی، لق شدن و صدا کردن آن ها هنگام باز و بسته شدن می شود.

هرگز دستمال های خیس آشپزخانه را برای خشک شدن از درب ها یا دستگیره کابینت آویزان نکنید، زیرا تماس طولانی رطوبت با کابینت، باعث آسیب جدی به آن می شود. 

نحوه نگهداری از یراق کابینت

همانند درب و بدنه، یراق کابینت نیز نیازمند مراقبت است.

پس از تمیز کردن دستگیره و پایه و جک سایر یراق آلات با یک دستمال دیگر یراق آلات را خشک کنید تا از زنگ زدگی یراق جلوگیری کنید.

درب ها را بیشتر از زاویه معمول باز نکنید تا به لولا و جک آسیبی نرسد. 

نحوه نگهداری از صفحه کابینت

صفحه کابینت به عنوان میز کار استفاده میشود و زیاد در معرض آسیب قرار دارد به همین دلیل باید توجه ویژه ‌ای به آن داشت.

از بریدن نان و یا خورد کردن میوه وسایر مواد خوراکی بر روی صفحه کابینت پرهیز کنید تا صفحه کابینت آسیب نبیند.

از قرار دادن ظروف خیلی داغ روی صفحه کابینت خودداری کنید.

برخی از قسمت ها مانند کابینت های اطراف سینک ظرفشویی معمولا در معرض رطوبت بیشتری قرار دارد و خیلی زود خیس می شود، به همین دلیل بهتر است برای این قسمت ها جنسی انتخاب شود که در برابر آب مقاوم است. علاوه بر این، پس از شستشوی ظروف صفحه اطراف سینک را به سرعت خشک نمایید.

حتی اگر صفحات کابینت ضدآب هم باشد، باز هم نباید به طور مستقیم روی آن آب بریزید و به این شیوه کابینت را بشویید، چون در هر صورت رطوبت، عمر آن را کم می کند. یادتان باشد حرارت هم عامل مهمی است که باعث آسیب دیدن کابینت ها می شود؛ بنابراین قابلمه، ماهی تابه و ظرف های داغ را مستقیم روی کابینت نگذارید و مراقب باشید صفحات آن حرارت نبیند.

از گذاشتن اجسام سنگین بر روی قسمتی از کابینت ها که زیر آن خالی است، برای مثال کابینت لباسشوئی جدآ خودداری نمائید. 

نحوه نگهداری از پایه های کابینت 

حواستان باشد که پایه های کابینت متناسب و هم اندازه باشد و در صورت نیاز آن ها را تنظیم کنید. 

استفاده از افراد ماهر برای تعمیر

در صورتی که برای کابینت آشپزخانه مشکلی پیش آمد، به جای این که خودتان آن را تعمیر کنید، حتما از فردی که در این کار مهارت دارد، کمک بگیرید تا مشکل به طور کامل رفع شود. 

 نحوه نگهداری از کابینت ها با توجه به جنس آن ها

نگهداری از کابینت با جنس ام دی اف

برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه ام دی اف از مواد شوینده و دستمال نرم و تمیز استفاده شود توجه شود استفاده از مواد اسیدی و دستمال های زبر مانند اسکاچ و سیم بسیار مضر و باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری ام دی اف کابینت آشپزخانه می شود در قسمت کشوها می‌ توان با کمک یک مسواک کلیه درزهای موجود را تمیز کرده و در محل ریل های کابینت روغنی کاری شده به‌ طور کلی بعد از استفاده از پارچه نمدار حتماً دستمال خشک استفاده شود.

 تمیز کردن و نگهداری کابینت آشپزخانه براق یا هایگلاس

در عین نوع کابینت ها نیز حتماً از پارچه نمدار استفاده کرده از بکار بردن مواد زبر که باعث خشن پذیر بودن ام دی اف می‌ شود خودداری کنید سعی کنید در سفارش اولیه در کابینت هایگلاس حتماً از دستگیره استفاده کرده تا در هنگام باز و بسته کردن درب‌ ها به ‌وسیله دستگیره باعث لک‌دار شدن آن نشود

 نگهداری و محافظت از کابینت با جنس چوب و روکش چوب

در این نوع کابینت آشپزخانه به علت قیمت و هزینه بالای اولیه مراقبت چند برابری را می ‌طلبد مهم ‌ترین مطلب در نگهداری از کابینت با جنس چوب و روکش چوب جلوگیری از ریختن آب بر روی آن می‌ باشد مخصوصاً در روکش چوب و حتماً باید سعی شود با ریختن آب سریعاً خشک شود استفاده از پارچه نمدار پس از آن پارچه خشک حداقل هر هفته ۲ بار انجام گیرد بسیار کمک می ‌کند و در کابینت از جنس چوب استفاده از واکس یا اسپری مخصوص حداقل هر ۱ ماه یکبار برای دوام طولانی و زیبایی آن توصیه می‌ شود بسیار دقت شود در این نوع متریال علت رنگ به کار رفته در روی آن از ضربه خوردن کابینت جلوگیری شود زیرا اگر به بدنه کابینت آسیب برسد تعمیر آن به‌راحتی صورت نمی‌ گیرد و در بسیاری موارد باعث سه رنگ شدن کابینت خواهد شد.

منبع: دیاکو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها