۵ نکته مهم برای پخت شیرینی ملکه بادام

شیرینی ملکه بادام یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و مجلسی ایرانی است که دستور پخت ساده‌ای دارد و برای ایام عید نوروز بسیار مناسب است.

۵ نکته مهم برای پخت شیرینی ملکه بادام

شیرینی‌های آجیلی در گروه شیرینی‌های پر طرفدار و محبوب قرار دارند که بسیار مقوی هستند و معمولا آن‌ها را برای پذیرایی در جشن‌ها و مهمانی‌ها انتخاب می‌کنند. این شیرینی‌ها معمولا از یک لایه خمیر و یک لایه آجیل تشکیل شده‌اند که با نوعی شهد به هم چسبانده می‌شوند.

شیرینی ملکه بادام یکی از انواع شیرینی‌های آجیلی سنتی و مجلسی ایرانی است که علاوه‌بر داشتن ظاهری زیبا بسیار خوشمزه و پر طرفدار است. این شیرینی در کنار شیرینی‌های خانگی دیگر برای پذیرایی در عید نوروز نیز بسیار مناسب و زیباست. شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه را با روشی بسیار آسان در منزل تهیه کنید.

در این مطلب طرز تهیه شیرینی ملکه بادام همراه با ارائه نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این شیرینی در منزل تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه خمیر شیرینی

آرد سفید شیرینی: ۱۸۰ گرم
کره: ۷۵ گرم
پودر قند: ۵۰ گرم
تخم مرغ: ۱ عدد
وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای روی شیرینی

خلال بادام: ۱۰۰ گرم
کره: ۲۵ گرم
عسل: ۵۰ گرم
خامه صبحانه: ۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی ملکه بادام

مرحله اول: برای شروع کار کره را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد و نرم شود؛ سپس کره نرم شده، پودر قند و وانیل را داخل یک کاسه بریزید و با دور تند همزن برقی چند دقیقه هم بزنید تا پفکی و شفاف شود.

مرحله دوم: تخم مرغ را به مواد بالا اضافه کنید و باز هم بزنید. سپس آرد را که از قبل الک کرده‌اید، کم کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک یا دست هم بزنید تا کم کم حالت خمیر به خود بگیرد و به دست نچسبد. نیازی به ورز دادن خمیر نیست. وقتی خمیر نرم شد، آن را داخل یک کیسه فریزر بگذارید و با وردنه خمیر را از روی کیسه فریزر کمی باز کنید و بعد داخل یخچال بگذارید تا حدود سی دقیقه استراحت کند.

مرحله سوم: برای تهیه مواد روی شیرینی عسل، خامه، کره را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید. وقتی از اطرف شروع به جوش‌های ریز کرد، زعفران دم کرده و خلال بادام را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند؛ سپس از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم: خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و از کیسه فریزر خارج کنید. خمیر را روی صفحه کار بگذارید و کیسه فریزر را روی آن پهن کنید؛ سپس خمیر را با وردنه به قطر ۳ میل باز کنید و بعد با کاتر یا قالب دلخواه برش بزنید. توجه داشته باشید که، چون این شیرینی مواد رویی دارد، باید قالبی که استفاده می‌کنید، دارای حفره یا شکم خالی باشد. خمیر‌های قالب زده آماده را داخل سینی فر بچینید و در فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۱۵ دقیقه قرار بدهید تا شیرینی‌ها بپزند. بعد از گذشت این مدت زمان سینی را از فر خارج کنید و مواد روی شیرینی را که از قبل آماده کرده‌اید، داخل قسمت خالی شیرینی بریزید و سینی را دوباره به مدت ۳ تا ۵ دقیقه داخل فر بگذارید. از این به بعد گریل را روشن کنید تا روی شیرینی طلایی شود. وقتی سینی را از فر بیرون آوردید، عسل را روی شیرینی‌های داغ بمالید تا براق شود و بگذارید تا خنک شود.

۵ نکته مهم برای پخت شیرینی ملکه بادام

۱ ـ نکته مهمی که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد شیرینی درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

۲ ـ پودر قند باید حتماً از قند تهیه شده باشد؛ یعنی قند را پودر کرده باشد. اگر شکر را آسیاب کنید، هرگز به نرمی قند آسیاب شده نخواهد بود. پودر قند مرغوب پودر قندی است که به نرمی آرد باشد. توجه داشته باشید که پودر قند بعد از مدتی که داخل کیسه یا ظرف بماند، ممکن است سفت شود؛ بنابراین قبل از اینکه آن را به مواد شیرینی اضافه کنید، حتماً با گوشت‌کوب بکوبید و سپس الک کنید.

۳ ـ یک روش دیگر برای پخت شیرینی ملکه بادام این است که خمیر را به صورت یکدست داخل سینی فر باز کنید و بگذارید بپزد؛ سپس مواد رویه را بریزید و بعد از اینکه شیرینی پخت و خنک شد، با چاقو به اندازه‌های دلخواه برش بزنید.

۴ ـ اگر خمیر این شیرینی را بیش از حد ورز بدهید، به روغن می‌افتد و بعد از پخت سفت و خشک می‌شود.

۵ ـ در این شیرینی به جای بادام می‌توانید از هر نوع مغز خوراکی دیگر مانند پسته و گردو استفاده کنید.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها