طرز تهیه قرص استاک خانگی در منزل با روشی آسان

قرص استاک عصاره مرغ و سبزیجات است که به صورت خشک و فشرده تهیه می‌شود و برای تهیه انواع غذا مانند سوپ، آش، خورش و... کاربرد دارد.

طرز تهیه قرص استاک خانگی در منزل با روشی آسان

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ‌ها، انواع سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد. می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که قرص‌های استاک آماده بازاری معمولا دارای مواد نگه دارنده و افزودنی هستند؛ بنابراین شما می‌توانید با روشی آسان و به صورت کاملا بهداشتی قرص‌های استاک خانگی و سالم را در منزل تهیه کنید و برای طعم دار کردن هر نوع غذا از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه قرص استاک در منزل همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه قرص استاک خانگی

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
هویج: ۲ عدد
گوجه: ۱ عدد
سیر:۴ حبه
پیاز: ۱ عدد
مخلوط گشنیز و جعفری تازه: ۱ پیمانه
آب مرغ: ۳ پیمانه
آرد گندم: ۱ لیوان
روغن: ۱ پیمانه
ترکیب نمک، پاپریکا، پودر تخم گشنیز، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر زیره: ۱ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز: نصف قاشق غذاخوری

نکات مربوط به مواد اولیه

پیاز

۱ ـ نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم‌تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۲ ـ نکات مربوط به فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است. ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

طرز تهیه قرص استاک

قرص استاک

۱ ـ برای شروع کار ابتدا گوجه، هویج، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر، گشنیز و جعفری را خرد کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. آب مرغ را به سبزیجات اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید و سبزیجات کم کم با آب مرغ بپزند؛ سپس ادویه‌ها را اضافه کنید و سبزیجات پخته را با گوشتکوب برقی میکس کنید و یا داخل پارچ مخلوط کن بریزید و یک دقیقه بزنید تا مواد کاملا مخلوط شوند.

۲ ـ آرد سفید را داخل یک ماهی تابه بریزید و با حرارت کم تفت بدهید تا بوی خامی آرد از بین برود؛ سپس آرد را الک کنید و دوباره داخل ماهی تابه بریزید و آن را روی حرارت اجاق گاز بگذارید. روغن را اضافه کنید و پنج دقیقه دیگر با حرارت کم تفت بدهید؛ سپس سبزیجات میکس شده را به ماهی تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد کاملا با آرد و روغن مخلوط شوند. مواد را مدام هم بزنید تا به غلظت برسد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید.

۳ ـ کف یک قالب مستطیلی یا ظرف پیرکس را کیسه فریزر پهن کنید و روی کیسه را کمی چرب کنید؛ سپس مواد آماده را داخل قالب بریزید و روی آن را کاملا صاف کنید. قالب را به مدت ۷ تا ۸ ساعت داخل فریزر بگذارید تا مواد کاملا ببندد و سفت شود. بعد از این مدت زمان قالب را از فریزر بیرون بیاورید و با یک چاقوی تیز مواد را برش بزنید و به تکه‌های کوچک مربعی تقسیم کنید. هر تکه را داخل یک قطعه فویل بپیچید؛ سپس قطعات قرص استاک را به مدت یک ساعت دیگر داخل فریزر بگذارید و بعد داخل یخچال نگهداری کنید.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها