قرص‌های جوشان؛ مزایا و معایب

قرص‌های جوشان جوری طراحی شده‌اند که فوراً و کاملاً در آب یا آبمیوه حل می‌شوند، کربن‌دی‌اکسید آزاد می‌کنند و هضم سریع‌تری نیز دارند. قرص‌های جوشان نه‌تنها ماندگاری خوبی دارند؛ بلکه فوراً نیز اثر می‌کنند. همین باعث شده قرص‌های جوشان انتخاب خیلی‌ها باشند، از جمله کسانی که مکمل‌های غذایی و قرص‌های دارویی مصرف می‌کنند.

قرص‌های جوشان؛ مزایا و معایب

قرص‌ها و کپسول‌های خوراکی، متداول‌ترین شکل دارویی مورداستفاده در تمام دنیا هستند. قرص‌ها و کپسول‌ها سرعت جذب آهسته‌ای دارند و در نتیجه عملکردشان کمی به تأخیر می‌افتد. اما با تولید دارو به‌صورت مایع، این مسئله نیز در خیلی از موارد برطرف شده است و این درست همان جایی است که قرص‌های جوشان وارد عمل می‌شوند.

مزایای قرص‌های جوشان

یکی از قابل‌توجه‌ترین امتیازات قرص‌های جوشان این است که دسترسی زیستی آنها در مقایسه با قرص‌های مصنوعی که گفته می‌شود ۵۰ تا ۷۰ درصد دسترسی زیستی دارند، صددرصد است. قرص‌ها و کپسول‌های معمولی در معده به‌آهستگی حل می‌شوند و از جذب مواد مغذی را در معده می‌گیرند. بخش جذب نشده دارو نیز به‌راحتی از بدن دفع می‌شود.
جذب قرص‌های جوشان به‌صورت کامل انجام می‌شود و بدن نیز می‌تواند مواد مغذی را با تام ظرفیت خود جذب نماید. یعنی شما با مصرف قرص جوشان، از تمام فواید ترکیبات آن بهره می‌برید. این مسئله خصوصاً در مورد افراد سالمند و آنهایی که گوارش ضعیفی دارند حائز اهمیت است.
در مطالعات نشان داده شده که قرص‌های جوشان ویتامین C احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی را کم نمی‌کنند؛ اما طول دوره‌ی بیماری، علائم و شدت آن را کاهش می‌دهند. البته بدین منظور نیازی نیست حتما مکمل مصرف شود؛ گاهی مواد غذایی غنی از ویتامین C انتخاب‌های بهتری هستند

قرص‌های جوشان عملکرد ملایمی دارند و معده را اذیت نمی‌کنند
قرص‌های معمولی گاهی کاملاً در معده حل نمی‌شوند و این می‌تواند موجب تحریک و ناراحتی معده در بعضی از موارد شود.
از سویی دیگر، قرص‌های جوشان کامل و به طور یکنواخت حل می‌شوند و این‌طور نیست که در قسمتی از معده مقداری دارو متمرکز شود و بماند. قرص‌های جوشان فشاری به معده و مری وارد نمی‌کنند؛ اما اگر بیش از حد مصرف شوند، مثل هر زیاده‌روی دیگری، عوارض جانبی خواهند داشت.

قرص‌های جوشان به بدن آب‌رسانی می‌کنند
قرص‌های جوشان علاوه بر مزایای گفته شده باعث می‌شوند مایعات بیشتری نیز مصرف کنید. وقتی قرص جوشان مصرف می‌کنید طبیعتاً همراه با آن یک لیوان آب نیز می‌نوشید.

قرص‌های جوشان مزهٔ خوشایندی دارند
قرص‌های جوشان معمولاً دارای طعم‌دهنده و شیرین‌کننده نیز هستند؛ بنابراین وقتی در آب حل می‌شوند مثل یک نوشیدنی خوشمزه هستند و ازاین‌جهت برتری زیادی نسبت به قرص‌های معمولی دارند که اغلب مزهٔ فلزمانند می‌دهند. قرص‌های جوشان گاهی می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای نوشیدنی‌های قندی یا آبمیوه باشند.

قرص‌های جوشان گزینه‌ای مناسب برای کسانی که با بلع قرص مشکل دارند
برخلاف قرص و کپسول‌های معمولی، شما قرص جوشان را به‌صورت نوشیدنی می‌نوشید و هیچ مشکلی در بلعتان نخواهید داشت؛ بنابراین قرص جوشان بسیار مناسب افرادی است که به دلیل بیماری، گلودرد یا هر دلیل دیگری نمی‌توانند قرص را ببلعند.

معایب قرص‌های جوشان
این قرص‌ها اغلب نسبت به داروهای مشابه معمولی‌شان گران‌تر هستند.
مصرف راحت آن‌ها و طعمشان ممکن است موجب شود افراد بیش از حد از آن‌ها استفاده کنند.
این قرص‌ها معمولا ترکیباتی دارند که ممکن است برای افراد مبتلا به فشارخون بالا و نارسایی قلبی مضر باشد.

قرص‌های جوشان ویتامین C
اسید اسکوربیک یا ویتامین C به طور طبیعی در غذاهایی مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگی وجود دارد. ویتامین C ‌ برای استخوان‌ها و بافت‌های همبند، عضلات و رگ‌های خونی مهم است و ضمناً در جذب آهن به بدن کمک می‌کند.
همچنین اگر دوست دارید سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید، باید سراغ ویتامین C ‌ بروید.

قرص جوشان ویتامین C چه می‌کند؟
همان‌طور که گفتیم قرص جوشان سریع‌تر در بدن جذب و گوارش می‌شود. ویتامین C ‌ به شکلی یک آنتی‌اکسیدان است و به‌سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این ویتامین با عفونت‌هایی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی می‌جنگد. ضمناً ویتامین C پشتیبان سلامت قلب و عروق و سلامت پوست است.

آیا ویتامین C به‌صورت قرص جوشان بهتر از قرص معمولی آن است؟
می‌دانیم که قرص‌های جوشان نسبت به قرص‌های معمولی جذب کامل‌تر و سریع‌تری دارند.

تفاوت قرص جوشان ویتامین C با قرص معمولی آن چیست؟
تفاوت اصلی این دو نوع ویتامین C ‌ مربوط به سیستم نقل‌وانتقال آن در بدن است. قرص جوشان، مواد مغذی را سریع‌تر در بدن منتشر می‌کند و همان‌طور که گفتیم قرص‌ها و کپسول‌های معمولی اغلب بلع دشواری دارند و ضمناً زمان بیشتری طول می‌کشد تا در معده تجزیه شده و جذب شوند.

قرص جوشان ویتامین C چه تاثیری در سرماخوردگی دارند؟
در مطالعات نشان داده شده که قرص‌های جوشان ویتامین C احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی را کم نمی‌کنند؛ اما طول دوره‌ی بیماری، علائم و شدت آن را کاهش می‌دهند. البته بدین منظور نیازی نیست حتما مکمل مصرف شود؛ گاهی مواد غذایی غنی از ویتامین C انتخاب‌های بهتری هستند.
در نهایت توجه داشته باشید که در مصرف این مکمل‌ها زیاده‌روی نکنید. اسهال، تهوع و سنگ‌های کلیوی از عوارض مصرف بیش‌ازحد این قرص‌های جوشان است.

منبع: رویداد 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها