نعناع را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید

نعناع گیاهی چندساله با برگ‌های بسیار معطر و دندانه‌دار و گل‌های ریز بنفش، صورتی یا سفید است. این گیاه خوش‌عطر فواید فراوان خود برای سلامتی جسم، ذهن، پوست و مو دارد.

نعناع را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید

نعناع، سبزی فوق‌العاده مهمی به شمار می‌رود که از دوره‌های کهن تا به امروز نزد ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در طب سنتی نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. این گیاه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل نیاسین، فولات، کلسیم، مس و آهن است.

نعناع گیاهی است باطبع گرم و خشک که دارای خواص فراوان دارویی است و به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دمکرده، پودر و... استفاده می‌شود.

برگ نعناع حاوی بالاترین مقدار آنتی اکسیدان نسبت به سایر گیاهان است. روغن نعناع نیز اسید‌های فنولیک، فیتوسترون، ساپونین ها، تریترپین ها، فلانوئیدها، کاروتنوئید، آنتوسیانین‌ها و ... را در خود جای داده است. روغن نعناع به طور گسترده در مصارف از جمله آماده سازی خوراک ها، عطر‌ها و برای درمان انواع مختلفی از مشکلات استفاده می‌شود.

در ادامه به برخی از خواص نعناع اشاره خواهیم کرد:

بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر با نعناع

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) نوعی اختلال شایع در دستگاه گوارش است که علائمی از جمله درد معده، تغییر در عادات روده، گاز و نفخ دارد. اگرچه درمان IBS معمولاً با تغییرات رژیم غذایی و مصرف دارو‌ها انجام می‌شود، اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روغن یا اسانس غلیظ نعناع نیز می‌تواند به‌عنوان یک داروی گیاهی مفید برای افراد مبتلا به این بیماری عمل کند.

البته به یاد داشته باشید که اگر مبتلا به این بیماری هستید قبل از استفاده از اسانس نعناع با متخصص خود یا یک متخصص طب سنتی مشورت کنید. اسانس نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول است که می‌تواند به کاهش علائم IBS از طریق اثرات آرامش‌بخش خود بر عضلات سیستم گوارش کمک کند.

نعناع را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید

تاثیر نعناع در درمان آسم

نعناع ویژگی‌های آرامش بخش داشته و برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است. نعناع باعث انسداد در لوله بینی می‌شود. اما فراموش نکنید که مقدار و فراوانی مصرف نعناع باید کنترل شود، به این دلیل که استفاده زیاد از این گیاه ممکن است منجر به سوزش بینی و معده شود.

خواص نعناع برای پوست

نعناع برای پوست بسیار مفید است. نعناع در کرم‌های موضعی مخصوص مشکلات پوستی استفاده می‌شود. وجود خواص تسکین‌دهنده در این گیاه آن را تبدیل به یک داروی مناسب برای راش می‌کند. نعناع اثرات بهبود دهنده‌ی قوی روی پوست دارد.

از طرغ دیگر برگ‌های نعناع برای درمان چربی پوست استفاده می‌شود. منتول موجود در نعناع ترشح چربی از غدد سبوم را کاهش می‌دهد که این موضوع به‌طور طبیعی چربی اضافی پوست را را از بین می‌برد.

نعناع همچنین منبع غنی ویتامین‌های C و A محسوب می‌شود و حاوی فولات و اسید‌های چرب امگا ۳ است و به همین دلیل به مبارزه با مشکلات مربوط به نور خورشید مثل برنزه شدن پوست یا آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.

نعناع را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید

فواید نعناع برای معده

ترکیبات نعناع علاوه بر بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر می‌تواند به تسکین سایر مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده و سوءهاضمه کمک کند. سوءهاضمه زمانی اتفاق میفتد که غذای مصرف شده به هر دلیلی برای مدت طولانی در معده بماند و بعد وارد بقیه دستگاه گوارش شود.

درمان اختلالات تنفسی با نعناع

نعناع به شکل چای یا جویدنی برای رفع گرفتگی گلو، بینی، برونشیت و ریه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تسکین بینی، گلو و مجاری تنفسی و جلوگیری از یک اختلال طولانی که معمولاً با آسم یا سرما شروع می‌شود، کمک می‌کند. نعناع را یک درمان طبیعی و موثر برای این حالت می‌دانند.

مطالعات نشان می‌دهد وقتی افراد از نعناع یا اسانس آن همراه با وعده‌های غذایی استفاده می‌کنند، غذا سریع‌تر از معده عبور کرده و می‌تواند علائم این نوع سوءهاضمه را تسکین دهد.

خواص نعناع برای مو

این گیاه معمولا به توانایی در جوانسازی مو شناخته می‌شود. نعناع به مبارزه با مشکلات مربوط به مو کمک می‌کند. روغن نعناع زمانی که با روغن‌های اسانسی دیگر مثل روغن درخت چای، روغن نارگیل، روغن کرچک یا روغن ویتامین E مخلوط شود، به‌عنوان یک تونیک موی عالی عمل می‌کند. تونیک مو محصولی است که باید از آن روی پوست سر خود استفاده کنید. این محصول سرعت رشد مو را افزایش می‌دهد و به حفظ سلامت پوست مو کمک می‌کند.

ماساژ دادن روغن نعناع روی پوست سر به متعادل کردن سطح PH کمک می‌کند. این موضوع در خنثی کردن اثرات تولید چربی بیش از حد مفید است و از این طریق چربی مو را کاهش می‌دهد. این مسأله فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد و در نتیجه رشد مو را زیاد می‌کند.

نعناع را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید

تاثیر نعناع در کاهش وزن

مصرف نعناع کمک می‌کند تا انرژی اضافی را به شیوه‌ای سالم از دست دهید. نعناع، آزادسازی آنزیم‌های گوارشی بدن را قادر به مصرف چربی بیشتری به منظور تولید انرژی می‌کند. استراتژی دیگر استفاده از نعناع با سایر غذا‌هایی است که برای بهبود سلامتی مانند لیمو شناخته می‌شوند. می‌توانید آب را با نعناع لیمو مخلوط کنید. این یک روش کلاسیک برای آماده کردن بدن برای یک مسیر سالم جدید است و برای شما کم کردن وزن را به شیوه‌ای سالم و طبیعی آسان‌تر می‌کند.

نعناع بوی بد دهان را از بین می‌برد

از نعناع در محصولات بهداشت دهان و دندان مثل فلوراید، اسپری دهان و دهان‌شویه استفاده می‌شود. حتی از این گیاه به‌عنوان طعم‌دهنده در آبنبات‌ها و آدامس‌ها استفاده می‌شود.

کاهش علائم سرماخوردگی با نعناع

بسیاری از درمان‌های سرماخوردگی و آنفولانزای بدون نسخه حاوی منتول است که یکی از مهم‌ترین ترکیبات در نعناع می‌باشد. منتول یک ضد احتقان بینی مؤثر است که می‌تواند احتقان را از بین ببرد و جریان هوا و تنفس را بهبود بخشد. البته نتایج تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که منتول واقعاً خواص ضداحتقانی ندارد، ولی این تصور مردم است و به دلیل باوری که مردم به آن دارند واقعاً همین‌طور عمل می‌کند و در صورت سرماخوردگی با استنشاق بوی نعناع می‌توانید راحت‌تر نفس بکشید.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها