سویا، پروتئینی ویژه برای گیاه خواران

سویا دانه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد. سویا در رده حبوبات قرار دارد و یک گیاه استوایی، بومی جنوب شرقی آسیاست. این گیاه فاقد کلسترول بوده و مقدار اسیدهای چرب اشباع (SFA) در آن پایین است.

سویا، پروتئینی ویژه برای گیاه خواران

روغن سویا دارای اسید لینولئیک است و به همین دلیل برای سرخ کردن مواد غذایی از آن استفاده نمی‌شود. جالب است بدانید که پروتئین سویا دو برابر سایر دانه‌های روغنی است اما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان پروتئین سویا آجیلی بسیار زیاد است و کالری آن چندان نیست؛ ۱۰۰ گرم سویا حاوی ۳۶ گرم پروتئین، ۲۰ گرم چربی، ۳۰ گرم کربوهیدرات، ۹ میلی‌گرم فیبر، ۱۵۵ میلی‌گرم ایزوفلاون و ۱۶۰ میلی‌گرم فیتواسترول است.

لوبیای سویا تنها غذای گیاهی است که تمام ۸ اسید آمینه ضروری را داراست. همچنین منبع خوب فیبر، آهن، کلسیم، روی و ویتامین‌های گروه B می‌باشد. سویا ارزان‌ترین و کامل‌ترین منبع پروتئین محسوب می‌گردد. این دانه‌ی مغذی می‌تواند جانشین پروتیئن حیوانی به‌ویژه در رژیم غذایی گیاهخواران گردد.

دانه‌های سویا شامل مولکول‌های فعالی همچون توکوفرول، فسفولیپید، کاروتنوئید، اوناسین و ایزوفلاون هستند که گفته می‌شود خواص بی‌شماری برای سلامتی دارند. ایزوفلاون‌ها که به آن‌ها دایدزین و جنیستین می‌گویند، ساختار شبیه به استروژن دارند که فواید بسیاری در سرطان پستان، یائسگی و سرطان آندومتر دارند. در ادامه با برخی از خواص این گیاه سرشار از پروتئین آشنا خواهید شد.

سویا یک مرطوب کننده مناسب برای پوست

از سویا به عنوان یک مرطوب کننده برای پوست‌های ترکیبی استفاده می‌شود و همچنین به پوست برای خلاص شدن از خشکی و پوسته پوسته شدن کمک می‌کند. اگر پوست چرب دارید، می‌توانید از سویا برای حذف روغن بیش از حد پوست خود استفاده کنید.

فواید سویا در کاهش وزن

شیر سویا از دانه‌های سویا گرفته می‌شود و به نسبت شیر‌های دیگر دارای قند کمتری است. شیر سویا دارای ۸۰ کالری است. اسید‌های چرب تک غیراشباع موجود در شیر می‌تواند مانع جذب چربی در روده شود و به کاهش وزن کمک کند.

سویا، پروتئین ویژه گیاه خواران

تاثیر سویا بر نابودی سلول‌های سرطانی

سطح بالای آنتی‌اکسیدان در سویا ممکن است به پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها در از بین بردن رادیکال‌های آزاد که سلول‌های سالم را به تومور‌های کشنده و سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

تحقیقات نشان داده است که آنتی‌اکسیدانی که در سویا وجود دارد برای کشتن تعداد زیادی از سلول‌های سرطانی و حذف رادیکال‌های آزاد از بدن موثر است. از طرف دیگر تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که مصرف محصولات سویا به کاهش ریسک سرطان پستان کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که خوردن سویا همچنین به مردانی که ریسک سرطان پروستات دارند، کمک می‌کند.

تاثیر سویا در مدیریت قند خون

سویا و شیر سویا در مقایسه با شیر‌های دیگر قند کمی دارد. دانه‌های سویا حاوی منیزیم و ایزوفلاون هستند که حساسیت انسولین را بهبود بخشیده و به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. مصرف منظم این لوبیا می‌تواند خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مزمن را نیز کاهش دهد.

سویا، پروتئین ویژه گیاه خواران

تاثیر سویا در جلوگیری از کاهش شنوایی

سویا غنی از آهن و روی است و به گسترش مویرگ‌ها، نرم کردن گلبول‌های قرمز و تحریک خون در گوش کمک می‌کند. همچنین مانع از دست دادن شنوایی در سالمندان می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی با سویا

پروتئین سویا باعث کاهش سطح کلسترول بد در بدن می‌شود و به تبع آن بیماری‌های قلبی در بدن کاهش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید قلب سالم داشته باشید بهتر است از پروتئین سویا در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا به مرور کلسترول بد خون شما کاهش پیدا کنید. اگر می‌خواهید گردش خون بدن خود را تنظیم کنید بهتر است از سویا استفاده کنید.

سویا حامی یک بارداری سالم

به بانوان باردار توصیه می‌شود محصولات ارگانیک بر پایه سویا مصرف کنند، زیرا غنی از فولیک اسید و ویتامین B کمپلکس هستند و این مواد مغذی برای پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین‌ها مهم هستند.

خواص سویا برای رشد مو

این ماده غذایی برای مو نیز مفید است؛ استفاده از این ماده غذایی به‌طور منظم به‌مدت ۳ ماه نتایج شگفت‌انگیزی روی مو‌های شما ایجاد می‌کند. روغن سویا با تغذیه پوست سر به رشد مو کمک می‌کند.

برخی از مطالعات، ترکیب رزماری را با روغن سویا پیشنهاد کرده‌اند، زیرا باعث بهبود جریان خون و گردش خون در سر می‌شود. از مخلوط روغن سویا و اسانس‌های معطر نیز می‌توان برای درمان مو استفاده کرد.

بسیاری از شامپو‌ها و نرم کننده‌ها حاوی عصاره این ماده غذایی هستند. برای کسانی که از ریزش مو یا طاسی رنج می‌برند، روغن سویا کمک خوبی است، چرا که رشد جدید فولیکول‌های مو را تشویق و آسیب سلولی را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از پوکی استخوان با سویا

اکثر زنان مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. این بیماری به علت افزایش سن و ضعف استخوان به وجود می‌آید.

فیتواستروژن موجود در سویا می‌تواند جذب کلسیم توسط بدن را افزایش دهد و از تحلیل رفتن توده‌های استخوانی جلوگیری کند. برای به دست آوردن حداکثر مزیت از سویا، شیر سویا را استفاده کنید که حاوی ویتامین D و کلسیم اضافی است.

سویا، پروتئین ویژه گیاه خواران

تاثیر سویا در کاهش سردرد‌های میگرنی

دانه‌های سویا دارای منیزیم هستند که به کاهش سردرد‌های میگرنی کمک می‌کند. اگر مستعد سردرد‌های میگرنی هستید دانه‌های سویا را در رژیم خود قرار دهید.

سویا و تاثیر آن در ایام یائسگی

در طی یائسگی سطح استروژن کاهش پیدا می‌کند که سبب ایجاد علائم ناخوشایندی همچون عرق کردن، احساس گرما و تغییرات روحیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد ایزوفلاون‌های سویا توانستند به کاهش علائم یائسگی کمک کنند. یک تحقیق روی ۳۵ نفر نشان داد که خانم‌ها پس از یائسگی با تکمیل کردن رژیم غذایی خود توسط ایزوفلاون سویا، ۱۴ درصد افزایش در سطح استروژن خود را نشان دادند.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها