۷ علامت رژیم غذایی سالم

غذا خوردن در طول روز می‌تواند با پیچیدگی‌هایی همراه باشد، خصوصا اگر در تلاش مداوم برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باشید. شاید شنیده باشید که باید فیبر بیشتر و نمک کمتر بخورید، اما چگونه می‌توان میزان این همه گرم و میکروگرم‌ها را محاسبه کرد؟

۷ علامت رژیم غذایی سالم

بیشتر افرادی که رژیم غذایی سالم و متعادلی دارند و انواع غذا‌ها را از تمام گروه‌های غذایی مصرف می‌کنند، نیازی نیست نگران کمبود‌های مواد مغذی در بدن خود باشند. برای اینکه یک برنامه‌ی غذایی متعادل شامل انواع مواد مغذی داشته باشید، توصیه‌های زیر را باید رعایت کنید:

  • نصف بشقاب هر وعده‌ی غذایی‌تان باید با سبزیجات و میوه‌ها پُر شود.
  • به جای آبمیوه، خود میوه را به صورت کامل مصرف کنید.
  • از انواع سبزیجات استفاده کنید تا انواع مواد مغذی به بدنتان برسد، نه اینکه هر روز همان سالاد همیشگی را بخورید.
  • نیمی از غلاتی که مصرف می‌کنید به صورت کامل و سبوس‌دار باشد. مثلا نان سبوس‌دار به جای نان سفید.
  • اگر مو‌های شما درخشان و براق است پس به احتمال زیاد خوب تغذیه می‌کنید و رژیم غذایی سالمی دارید.
  • مو‌های مات و نازک یا مو‌هایی که زود سفید شده‌اند گاهی می‌توانند علامت کمبود ویتامین باشند.
  • انواع غذا‌های پروتئین‌دار را مصرف کنید، مثلا حبوبات، ماهی و گوشت کم‌چرب.
  • به جای لبنیات پُرچرب از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

اگر این توصیه‌ها را به کار ببرید به احتمال زیاد تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را تامین خواهید کرد؛ اما باز هم مهم است که نسبت به علائمی که بدنتان در مورد رژیم غذایی‌تان ارسال می‌کند هشیار و دقیق باشید. از نشانه‌ها و علائمی که به شما اعلام می‌کنند تغذیه‌تان سالم است می‌توان به مواردی مانند در محدوده بودن فشارخون، چربی خون، وزن و ... اشاره کرد. علاوه بر این‌ها نشانه‌هایی نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

مو‌های براق و درخشانی دارید

مو‌های درخشان می‌توانند نشان‌دهنده‌ی سلامتی باشند. پس اگر مو‌های شما درخشان و براق است پس به احتمال زیاد خوب تغذیه می‌کنید و رژیم غذایی سالمی دارید. مو‌های مات و نازک یا مو‌هایی که زود سفید شده‌اند گاهی می‌توانند علامت کمبود ویتامین باشند.

ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است، پس اگر هر روز روی بالشتان موهایتان را پیدا می‌کنید نگران نشوید.

انرژی خوبی دارید

بدن اسنان مواد غذایی جذب شده را به انرژی باری انجام کار‌ها تبدیل می‌کند، گاهی اوقات امکان دارد احساس کم انرژی بودن داشته باشید؛ اما مطالعه‌ای نشان داده اگر معمولا و به‌طورکلی انرژی خوبی دارید و می‌توانید کار‌های معمولتان را راحت انجام دهید پس به احتمال زیاد ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کنید. اگر اغلب احساس خستگی و بی‌انرژی بودن می‌کنید، با پزشک مشورت کنید.

ناخن‌های محکم و سالمی دارید

با نگاهی سطحی به ناخن هایتان متوجه وضعیت تغذیه‌تان و رژیم غذایی خود خواهید شد. ناخن‌های محکم و یک‌دست نشان‌دهنده‌ی تغذیه‌ی خوب هستند؛ اما ناخن‌هایی که قاشقی شکل‌اند و خط دارند و زود می‌شکنند می‌توانند علامت کمبود آهن یا کمبود ویتامین B و ... باشند.

کبودی‌های بی‌دلیل ندارید

بدن برای ترمیم آسیب‌ها و لخته کردن خون به ویتامین C و ویتامین K نیاز دارد. بدون این ویتامین‌ها ممکن است متوجه شوید بدنتان به راحتی کبود می‌شود. اگر بدنتان هیچ کبودی ندارد پس یعنی مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنید.

جراحت‌های جزئی فورا خوب می‌شود

انواع ویتامین‌ها و املاح در بستن بریدگی‌ها و التیام آن‌ها نقش دارند. بریدگی‌ها و جراحت‌های جزئی باید در عرض تقریبا یک هفته خوب شوند. پس اگر زخم‌هایتان زود التیام پیدا می‌کنند بدن سالمی دارید.

زیاد سرما نمی‌خورید و زود خوب می‌شوید

تغذیه خوب و زیاد شاید از انتقال ویروس به بدن شما جلوگیری نکند، اما انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی حامی عملکرد سیستم ایمنی بدنتان هستند؛ بنابراین شما می‌توانید با سرماخوردگی خوب مبارزه کنید. یک سرماخوردگی معمولی باید در عرض یک هفته خوب شود؛ حالا دو روز کمتر یا بیشتر.

احساس خوبی دارید

اگر در طول شبانه روز، احساس خوبی دارید و درگیر نوسانات انرژی در بدن خود نیستید، پس به احتمال زیاد تغذیه‌ی مناسب و سالمی دارید؛ اما شما بدن خود را بهتر از هرکس دیگری می‌شناسید؛ اگر نگران وضعیت تغذیه‌تان هستید می‌توانید هر آنچه که می‌خورید را یادداشت کرده و وضعیت مواد مغذی در بدنتان را بررسی کنید یا اینکه به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

بدن انسان در گروه‌های سنی مختلف متناسب با شرایط زندگی افراد، نیاز‌های غذایی متفاوتی دارد، مثلا نوجوانان باید تمرکز خود را روی مصرف غذا‌های کلسیم‌دار بگذارند، چون در سن رشد استخوان‌ها هستند. افراد ۶۰ ساله و مسن‌تر باید غذا‌های پروتئین‌دار بیشتر بخورند تا قدرت استخوان‌ها را حفظ کرده و ویتامین B۱۲ بیشتری دریافت کنند، چون کمبود این ویتامین در بدن با بالاتر رفتن سن بیشتر می‌شود.

منبع: رویداد 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها