بهترین جایگزین های تخم مرغ در آشپزی و پخت و پز

تخم مرغ یک غذای بسیار سالم و با کاربری گوناگونی است. استفاده از آنها به ویژه در کیک و شیرینی خیلی زیاد است به گونه ای که تقریبا در همه دستورهای این چنینی وجود دارند ولی به علل گوناگونی بعضی از اشخاص از تخم مرغ پرهیز می‌کنند و به دنبال موادی جایگزین هستند. مواد غذایی جایگزین تخم مرغ زیاد هستند که دراین مطلب به تعدادی از آنها اشاره شده است.

بهترین جایگزین های تخم مرغ در آشپزی و پخت و پز

از دانه چیا و تخم کتان می توان به عنوان یک عامل ورز دهنده هم استفاده کرد. جهت تهیه 1 قاشق غذاخوری از آنها را با 3 قاشق غذاخوری آب ترکیب کرده و نگه دارید.

در آخر بعد از تغییر شکل دادن و به وجود آمدن قوام ژله ای، به جای هر تخم مرغ در دستور پخت از نصف قاشق چای خوری بیکینگ پودر استفاده کنید.

مارگارین

مارگارین یک جایگزین برای لعاب تخم مرغ است. به جای استفاده از تخم مرغ هم زده برای مالیدن روی دستور پخت ها از مارگارین آب شده استفاده کنید.

تخم شربتی 

هنگامی که از تخم مرغ به عنوان عاملی جهت چسبندگی یا خمیرمایه استفاده می‌شود، جایگزین کردن ژل تخم شربتی ترکیب شده با آب می‌تواند جایگزین خوبی برای تخم مرغ باشد. به ازای هر عدد تخم مرغ می‌توانید یک قاشق غذاخوری  تخم شربتی  را با ۳ قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و ۲۰ دقیقه صبر کرده و آنگاه آن را به موادتان اضافه کنید. چنانچه پُف کردن نیز برایتان اهمیت دارد می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین به موادتان بیفزایید.

جایگزین تخم مرغ در آشپزی,جایگزین های عالی برای تخم‌ مرغ,جایگزین تخم مرغ در آشپزی

جایگزین تخم مرغ در آشپزی

پوره آووکادو

استفاده از  آووکادو  به جای تخم مرغ، رطوبت و چربی موادتان را تأمین می‌کند. یک‌چهارم فنجان پوره آووکادو می‌تواند جای یک عدد تخم مرغ را بگیرد.

موز له شده

موز له شده یکی دیگر از جایگزین های محبوب تخم مرغ است. فقط نکته منفی در پخت با موز این است که امکان دارد مواد شما مزه موز ملایمی داشته باشد. دیگر میوه های تصفیه شده مثل کدو تنبل و آووکادو هم می تواننند مناسب باشند و امکان دارد به اندازه کافی روی عطر و مزه اثر نگذارند. از هر میوه ای که استفاده کنید می توانید یک تخم مرغ را با یک چهارم فنجان (65 گرم) از پوره آن میوه جایگزین کنید. این جایگزینی در کیک ها، کلوچه ها، براونی ها و نان های سریع بهتر جواب می دهد.

توفو له شده

اگر به دنبال جایگزینی برای اسکرامبل تخم مرغ هستید، اسکرامبل توفو مناسب است.

با اضافه کردن زردچوبه می توان رنگ آن را شبیه تخم مرغ کرد. پوسته مخمری آن سبب تغییر مزه غذاها می شود.

بعضی اشخاص برای برطرف کردن طعم گوگردی شبیه به تخم مرغ، از نمک سیاه یا هیمالیایی استفاده می کنند. هر تخم مرغ را می توان با 2 اونس (حدود 56 گرم) توفو نرم یا سفت جایگزین کرد.

جایگزین تخم مرغ در آشپزی,جایگزین های عالی برای تخم‌ مرغ,بهترین جایگزین ها برای تخم مرغ در آشپزی

جایگزین های عالی برای تخم‌ مرغ

کره آجیل

۳ قاشق غذاخوری کره آجیل می‌تواند جایگزین یک تخم مرغ شود. روغن موجود در کره آجیل می‌تواند عاملی چسبنده شبیه تخم مرغ باشد.

سس سیب 

سس سیب  پوره ای است که از سیب پخته شده تهیه می شود. معمولا با ادویه های دیگر مثل جوز هندی و دارچین شیرین مزه دار می شود. استفاده از یک چهارم فنجان (حدود 65 گرم) سس سیب می تواند جایگزین یک تخم مرغ در بیشتر دستورپخت غذاها شود. بهتر است از سس سیب شیرین نشده استفاده کنید. چنانچه از انواع شیرین شده استفاده می کنید ، باید مقدار قند یا شیرین کننده موجود در دستور پخت غذا را کم کنید.

ماست یا دوغ

از ماست و دوغ نیز می توان به جای تخم مرغ استفاده کرد. بهتر است از ماست ساده استفاده کنید. برای هر تخم مرغی که باید جایگزین شود می توانید از یک چهارم فنجان (60 گرم) ماست یا دوغ استفاده کنید.

ترکیب سرکه و جوش شیرین

۱ قاشق چایخوری جوش شیرین با ۱ قاشق غذاخوری سرکه جایگزین 1 عدد تخم مرغ می باشد. سرکه سیب یا سرکه سفید تصفیه شده رایج ترین جایگزین ها هستند. زمانی که جوش شیرین و سرکه با هم ترکیب می‌شوند شروع به ایجاد یک واکنش شیمیایی می‌کنند که دی اکسید کربن و آب را تولید می‌کند چیزی که برای سبکی و هوادهی فراورده نهایی شما مناسب است.

این جایگزین تخم مرغ برای کیک‌ها، پنکیک و نان‌های با پخت سریع بسیار مناسب عمل می کند.

آب گازدار

¼ پیمانه آب گازدار جایگزین یک تخم مرغ بزرگ می باشد. با این جایگزین راحت کلوچه‌هایی به دست می آید که تقریباً از کلوچه های پخته شده با تخم مرغ قابل تشخیص نیستند. آب گازدار می‌تواند رطوبت را به یک دستور اضافه کند ولی به عنوان یک عامل پف کننده نیز عمل می‌‌کند.

آب گازدار حباب‌های هوا را به دام می‌اندازد که به ایجاد یک محصول سبک و پفی کمک می‌کند. این جایگزین برای کیک، کاپ کیک، نان‌های سریع مناسب است.

جایگزین تخم مرغ در آشپزی,جایگزین های عالی برای تخم‌ مرغ,جایگزین های مفید برای تخم مرغ

بهترین جایگزین تخم مرغ

لوبیا سفید

لوبیا سفید هم می تواند جایگزینی برای تخم مرغ آب پز باشد. بافت و محتوای پروتئینی لوبیای سفید، مشابه تخم مرغ است. لوبیای سفید قابلیت اضافه شدن به سالادها و ساندویچ ها را دارند.

لسیتین سویا

لسیتین سویا یک محصول جانبی از روغن سویا است و خاصیت چسبندگی آن مانند تخم مرغ است. به علت توانایی مخلوط کردن و نگه داشتن مواد در کنار هم، بیشتر به غذاهای آماده تجاری افزوده می شود. افزودن 1 قاشق غذاخوری (14 گرم) پودر لسیتین سویا به دستور پخت غذای شما می تواند جای یک تخم مرغ را بگیرد. تخم مرغ به ساختار کلی، رنگ، مزه و قوام کالاهای پخته شده کمک می کند.

پودر اروروت

دو قاشق غذاخوری پودر اروروت و 3 قاشق غذاخوری آب جایگزین 1 تخم مرغ بزرگ

اروروت یک گیاه با غده زیرزمینی است  که سرشار از نشاسته است. نشاسته از ریشه‌های این گیاه استخراج شده و به صورت یک پودر، نشاسته یا آرد، خشک می‌شوند.

این جایگزین تخم مرغ شبیه نشاسته ذرت هست و در آشپزی، شیرینی پزی و انواع محصولات شخصی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان قوام دهنده در انواع دسرها و پودینگ‌ها، سس‌ها و تزئینات روی کیک‌ها استفاده می‌کنند.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • لورل
    2

    با شرایط پیش رو لطفا جایگزینهای بیشتری را معرفی کنید مثلا بندکفش بجای اسپاکتی!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جایگزین های بیشتری هم پیشنهاد بدهید هم در اشپزی هم در پوشاک هم در کم کردن تولید زباله

      مطالب اموزشی ساده و کم خرج بگذارید
      ممنون میشم
      بخش خوب و جذابی میشه

  • ناشناس
    0

    سلام من برای تولدم کیک نخریدم خودم شیرینی درست کردم توی دستگاه وافل ساز بدون تخم مرغ و روغن خیلی خیلی کم . دستگاه وافل ساز من خیلی هم عمق نداره
    بعد شیرینی ها رو توی بشقاب چیدم یک شمع هم گذاشتم وسط شیرینی ها
    به جای خرید آجیل هم تخمه خربزه و هندوانه و کدو حلوایی که قبلا خشک کرده بودم را توی تابه سرخ کرده وکنار شیرینی تولدم گذاشتم .بعد از دعای سلامتی و شکر گذاری از خدا مهمانی تولد گرفتیم
    شما هم تولدتون رو ساده برگزار کنید خیلی خوش می گذره 😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄
    خیلی خیلی هم به ما خوش گذشت 😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آفرین
      تولدت مبارک دوست عزیز

  • ناشناس
    0

    این انگلیسی ها یک کار خوب دارند اونهم صرفه جوییه
    یک کت و شلوار رو سالها دارند و استفاده می کنند
    چرا ما ایرانی ها اینقدر ولخرج شدیم ؟
    مامان بزرگهای قدیم ایرانی لباس عروسی خودشون رو دارند یا لباس های مجلسی شون بعد سالها نوه نتیجه هاشون اونها رو می پوشند و بعد برای اولادشون نگه میدارند
    اما خوب و تمیز نگه می دارند ایرانی های قدیم و خانواده های با اصل و نسب ایرانی توی همه چی دقت داشتند و درست استفاده و نگه داری می کردند از لباس مردانه و زنانه گرفته تا فرش و ادویه جات و کفش و همه چی
    اما ما امروزی ها ولخرج و مدگرا شدیم در عین حال بی سلیقگی توی زندگی ما زیاده

    ژاپنی ها هم خیلی صرفه جو هستند

  • ناشناس
    0

    از بس اقتصادمون خرابه به هر چی نگاه کنی قیمتش صد برابر شده
    لعنت خدا بر مدیران و مسئولین بی لیاقت ایران فقط فقط حرف می زنند
    دوره جنگ ما هزار بلا و در داشتیم اما مردم و مسئولین مثل هم زندگی می کردند مسیولین آدم بودند اما الان مسئولین و مردم متقاوت شدد هر کی به فکر جیب خودشه
    واسه چی باید بین بچه من و یک فرد مسیول فرق باشه ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها