چرا باید از برنج قهوه‌ای استفاده کنیم؟

برنج قهوه‌ای مزایای زیادی دارد، از جمله این خواص می‌توان به بهبود عملکرد قلب و عروق، دستگاه گوارش، مغز و سیستم عصبی، اشاره کرد.

چرا باید از برنج قهوه‌ای استفاده کنیم؟

برنج قهوه‌ای یکی از خوراکی‌های مفید برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون بالاست. شاخص گلیسمی برنج قهوه‌ای (این شاخص بیانگر این موضوع است که پس از صرف مقدار مشخصی از ماده غذایی، قند خون چقدر میزان افزایش پیدا می‌کند) پایینی دارد، به همین دلیل انسولین را کاهش می‌دهد و تثبیت قند خون را به دنبال دارد.

تامین آنتی‌اکسیدان
برنج قهوه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان است، این خاصیت به صورت گسترده از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد اکسیژن حفاظت می‌کند. برنج قهوه‌ای آنتی‌اکسیدان مهمی به نام سوپراکسید دیسموتاز دارد که باعث می‌شود سلول‌ها از آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون در روند تولید انرژی محافظت کنند.

کنترل چاقی
از دیگر فواید برنج قهوه‌ای تاثیر در کنترل وزن است، افرادی که با چاقی دست به گریبان هستند، برنج قهوه‌ای برای آن‌ها بهترین گزینه است. این برنج به دلیل اینکه حاوی منگنز است، به سنتز چربی بدن کمک زیادی می‌کند.
مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد مصرف غلات کامل از جمله برنج قهوه‌ای اثرات مثبت روی بدن دارد، زیرا شاخص توده بدن و چربی آن را کاهش می‌دهد. همچنین جالب است بدانید که برنج قهوه‌ای فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز را که از آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی است افزایش می‌دهد. در ضمن این برنج به بالا رفتن سطح کلسترول خوب (HDL) افراد چاق نیز کمک می‌کند، لازم به ذکر است که جوانه برنج قهوه‌ای هم اثرات ضدچاقی دارد.

بهبود اختلالات عصبی
جوانه‌ی برنج قهوه‌ای به دلیل اینکه سرشار از اسید گاما آمینوبوتیریک است، نقش موثری در پیشگیری ازاختلالات عصبی از جمله آلزایمر دارد.

تقویت سلامت دستگاه گوارش
برنج قهوه‌ای یک ماده خوراکی سالم است که با اضافه کردن آن به برنامه غذایی خود می‌توانید یک سیستم گوارشی سالم داشته باشید. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای به بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند و به شما احساس سیری می‌دهد. برنج قهوه‌ای همچنین مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود.

تقویت سلامت قلب و عروق
برنج قهوه‌ای به دلیل مقادیر زیادی سلنیم که در خود دارد یک خوراکی مفید برای سلامت قلب است. مصرف غلات کامل از جمله برنج قهوه‌ای میتواند نقش موثری در کاهش انسداد عروق و در نتیجه تجمع چربی‌ها داشته باشد. استفاده از برنج قهوه‌ای در کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی از جمله فشار خون بالا و بیماری‌های عروقی تاثیر زیادی دارد.

از دیگر خواص برنج قهوه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کنترل سطح کلسترول خوب
پیشگیری از سرطان
تقویت مغز و سیستم عصبی
درمان افسردگی
رفع بی خوابی
تقویت سیستم ایمنی
تقویت سلامت استخوان‌ها

منبع: دیباچه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها