ارتباط بین نوشیدن قهوه و چای با افزایش ضخامت شبکیه

دانشمندان در مطالعه جدید خود به ارتباط بین نوشیدن قهوه و چای با افزایش ضخامت لایه فیبر عصبی شبکیه ماکولا پی بردند.

ارتباط بین نوشیدن قهوه و چای با افزایش ضخامت شبکیه

به نقل از مدیکال اکسپرس، تحقیقات جدید ارتباط مثبتی بین مصرف قهوه و چای و ضخامت لایه فیبر عصبی شبکیه در ناحیه ماکولا پیدا کردند.

ماکولا قسمت مرکزی شبکیه در پشت چشم است که به ما دید مرکزی واضح می‌دهد و لایه فیبر عصبی شبکیه یک لایه نازک از سلول‌های عصبی است که اطلاعات بصری را از چشم به مغز منتقل می‌کند.

لیزا ژووتینگ ژو، از محققان این یافته گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که اگر روزانه دو تا سه فنجان قهوه یا بیش از چهار فنجان چای مصرف کنیم، ضخامت لکه زرد افزایش می‌یابد.

در این مطالعه از ضخامت لایه فیبر عصبی شبکیه ماکولا به عنوان معیاری برای سنجش سلامت مغز استفاده شد، هرچه لایه نازک‌تر باشد، خطر تخریب عصبی بیشتر می‌شود.» این مطالعه اخیراً درمجله Nutrients منتشر شده است.

نتایج نشان داد که مصرف کنندگان قهوه افزایش قابل توجهی در ضخامت لایه فیبر عصبی شبکیه چشم داشتند، به خصوص کسانی که دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌نوشند. مصرف کنندگان چای نیز عملکرد خوبی داشتند، با افزایش قابل توجه ضخامت ماکولا در افرادی که بیش از چهار فنجان در روز نوشیدند.

ژو گفت: مطالعه آن‌ها نشان داد که نوشیدن متوسط یعنی نه زیاد و نه کم قهوه بهترین حالت است. با این حال، همه قهوه‌ها برابر نیستند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که قهوه‌ی فوری می‌تواند یک عامل خطر برای بسیاری از پیامد‌های سلامتی، از جمله بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها