ورزش هایی که از آلزایمر جلوگیری می کنند

به طور کلی با افزایش سن، جریان خون به مغز و عملکرد شریانی کاهش می یابد که این موضوع در کم شدن عملکرد مغز تاثیر دارد.

ورزش هایی که از آلزایمر جلوگیری می کنند

تحقیقات نشان می دهد که برخی ورزش ها می توانند روند آلزایمر و زوال عقل را با تاخیر مواجه کرده و کند کنند. در این میان، تمرین تناوبی با شدت بالا بهترین تمرین برای جلوگیری از زوال شناختی است. پژوهشگران طی مطالعات خود دریافتند، تمرینات ورزشی موسوم به اینتروال یا تناوبی برای افزایش جریان خون در مغز موثرتر از تمرین مداوم است.

تمرینات اینتروال شامل دوره‌های کوتاه با حداکثر توان و به دنبال آن دوره‌های استراحت است. این تمرینات به اشکال مختلفی انجام می شود؛گاهی اوقات با دوچرخه، گاهی اوقات دویدن، آهسته دویدن یا پیاده روی سریع.

به گفته پژوهشگران، ورزش های تناوبی به طور معمول، شامل ورزش با حداکثر شدت به مدت ۳۰ ثانیه و سپس ۴ دقیقه زمان برای ریکاوری است، سپس این چرخه چند بار تکرار می شود.

دکتر تام بیلی، یکی از پژوهشگران این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق گفت: با افزایش سن، میزان جریان خون به مغز و عملکرد شریانی کاهش می یابد. این عوامل با خطر زوال شناختی و بیماری های قلبی عروقی مانند سکته مغزی مرتبط هستند. یافتن راه هایی برای افزایش جریان خون و عملکرد مغز در افراد مسن بسیار حیاتی است.

این مطالعه شامل ۲۱ نفر بود که یا دوچرخه‌ سواری اینتروال انجام می‌دادند یا به طور مداوم حدود ۱۰ دقیقه دوچرخه‌ سواری می ‌کردند. نتایج به دست آمده نشان داد که جریان خون در مغز افرادی که تمرینات تناوبی انجام دادند، بیشتر بود.

دکتر تام بیلی، در این رابطه اعلام کرد: یکی از نکات کلیدی مطالعه انجام شده، این بود که هم ورزش و هم دوره استراحت برای افزایش جریان خون مغز در افراد مسن اهمیت دارد.

این یافته ها نشان می ‌دهد؛ تمرینات تناوبی به اندازه ورزش مداوم برای افزایش جریان خون مغز در افراد مسن در طول دوره ‌های فعالیت مؤثر بوده و زمانی که افزایش جریان خون کلی را در طول دوره‌های تمرین و استراحت اندازه ‌گیری کردیم، مؤثرتر از ورزش مداوم بود.

تصور می‌ شود که فواید ورزش بر عملکرد مغز ناشی از افزایش جریان خون و نیروی اصطکاک خون در امتداد دیواره سرخرگ ‌ها است که در طول ورزش اتفاق می ‌افتد.

هدف این مطالعه شناسایی نوع یا روش ورزشی بود که بیشترین افزایش را در جریان خون مغز ایجاد می‌ کند، بنابراین ما می ‌توانیم بر اساس یافته های این مطالعه به بهینه ‌سازی برنامه‌ های ورزشی برای بهبود عملکرد مغز کمک کنیم.

منبع: سیناپرس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها