ابتلای حدود 8.5 تا 10 درصد جمعیت سالمندان به زوال عقل

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: زوال عقل هفتمین علت اصلی مرگ و میر بین همه بیماری‌ها و یکی از علل عمده ناتوانی و وابستگی سالمندان در سطح جهان است.

ابتلای حدود 8.5 تا 10 درصد جمعیت سالمندان به زوال عقل

منیژه مقدم، گفت:  زوال عقل  یک سندرم است که در آن افت عملکرد شناختی ورای آن چیزی است که از عواقب معمول سالمندی بیولوژیک انتظار می رود. این اختلال، ماهیتی پیش رونده و مزمن دارد و بر عملکرد حافظه، تفکر، جهت گیری، درک، محاسبه، ظرفیت یادگیری، زبان و قضاوت تأثیر می گذارد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می کنند و سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون مورد جدید گزارش می شود که ۶۰ درصد آن ها در کشور های با درآمد کم تا متوسط زندگی می کنند. در ایران برآورد می شود حدود ۸ و نیم تا ۱۰ درصد جمعیت  سالمندان  (یعنی بیش از ۷۵۰ تا هشتصد هزار نفر) مبتلا به دمانس باشند.

مقدم ادامه داد: اگرچه سن، قوی ترین عامل خطر شناخته شده برای زوال عقل است؛ اما دمانس به طور انحصاری بر افراد مسن تأثیر نگذاشته و شروع علائم زوال عقل جوان قبل از ۶۵ سالگی تعریف می شود تا ۹ درصد موارد را نیز شامل خواهد شد.

او افزود: زوال عقل در حال حاضر هفتمین علت اصلی مرگ و میر در بین همه بیماری ها و یکی از علل عمده ناتوانی و وابستگی سالمندان در سطح جهان است. زوال عقل ناشی از انواع بیماری ها و صدمات است که به صورت اولیه یا ثانویه بر مغز تأثیر می گذارد. بیماری  آلزایمر  شایع ترین نوع زوال عقل است و در ۶۰-۷۰ درصد موارد دمانس را شامل می شود.

او گفت: مطالعات نشان می دهند که فعالیت بدنی، عدم استعمال سیگار کشیدن، کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و حفظ فشار خون، کلسترول و سطح قند خون، خطر ابتلا به زوال عقل و زوال عقل را کاهش می دهند و افسردگی، انزوای اجتماعی، تحصیلات پایین  و آلودگی هوا از جمله عوامل خطر ساز زوال عقل هستند. اختلال در عملکرد شناختی معمولاً با تغییر خلق و خو، کنترل عاطفی، رفتار یا انگیزه همراه است و گاهی  این علائم  پیش از سایر علائم بروز می کنند.

منبع: رکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها