کاهش ۱۳ درصدی خطر ابتلا به آلزایمر با دارویی آشنا

قوی‌ترین شواهد علمی کنونی نشان می‌دهد که داروی کاهش فشار خون می‌تواند خطر زوال عقل را حدود ۱۳ درصد کاهش دهد.

کاهش ۱۳ درصدی خطر ابتلا به آلزایمر با دارویی آشنا

به نقل از هلث، در حال حاضر، درمان‌های بسیار کمی برای زوال عقل ارائه شده است بنابراین درک اینکه کاهش فشار خون می‌تواند به‌طور قابل توجهی بیماری را کاهش دهد یا پیشرفت آن را متوقف کند، سود عملی به همراه خواهد داشت.

محقق ارشد این تحقیق گفت: با توجه به پیری جمعیت و هزینه‌های قابل توجه مراقبت از افراد مبتلا به زوال عقل حتی یک کاهش کوچک می‌تواند تأثیرات جهانی قابل توجهی داشته باشد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در حال حاضر، استفاده از درمان‌های در دسترس برای کاهش فشار خون، یکی از بهترین گزینه‌های برای مقابله با این بیماری موذی است.

حدود ۶۰ میلیون نفر با زوال عقل زندگی می‌کنند و این وضعیت در میان جمعیت مسن به سرعت در حال افزایش است به طوری که تا سال ۲۰۵۰ این میزان سه برابر خواهد شد.

در حالی که آزمایش‌های بالینی متعدد اثرات مفید کاهش فشار خون را بر بیماری قلبی و خطر سکته نشان داده‌اند، تأثیر آن بر زوال عقل مشخص نشده است زیرا اکثر آزمایش‌ها به دلیل تأثیر قابل‌توجه کاهش فشار خون بر حوادث قلبی عروقی قبل از بروز علائم زوال عقل متوقف شدند.

این گروه پنج کارآزمایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که هر کدام از روش‌های درمانی متفاوتی برای کاهش فشار خون ۲۸هزار سالمند در ۲۰ کشور استفاده کردند. شرکت کنندگان طی چهار سال پیگیری شدند.

این پژوهشگر اظهار کرد: ما دریافتیم که درمان مداوم کاهش فشار خون بر کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل تأثیر قابل توجهی دارد. نتایج ما حاکی از یک رابطه خطی گسترده بین کاهش فشار خون و کاهش خطر زوال عقل است، صرف‌نظر از اینکه چه نوع درمانی استفاده شده است.

محققان بر این باورند که این یافته می‌توانند به بهبود راهبردهای بهداشت عمومی در کاهش خطر زوال عقل و پیشرفت آن کمک کنند.

«مطالعه ما بالاترین درجه شواهد موجود را ارائه داده است که نشان می‌دهد درمان کاهش فشار خون طی چندین سال، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد و ما هیچ شواهدی دال بر آسیب ندیدیم اما چیزی که ما هنوز نمی‌دانیم این است که آیا کاهش فشار خون اضافی در افرادی که قبلاً آن را به خوبی کنترل یا زودتر درمان را شروع کرده‌اند، خطر طولانی‌مدت زوال عقل را کاهش می‌دهد یا خیر».

نتایج این تحقیق در نشریه اروپایی Heart منتشر شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها