ساخت زیست‌ سازگارترین موشک جهان در اسکاتلند

زیست سازگارترین موشک جهان در اسکاتلند ساخته می‌شود.

ساخت زیست‌ سازگارترین موشک جهان در اسکاتلند

به گزارش دیلی‌میل، موشک شرکت هوا و فضای "اوربکس"(Orbex)، با سوخت زیستی کار می‌کند و انتشار گازهای مضر آن ۹۶ درصد کمتر از سوخت‌های فسیلی است. این موشک چندبار مصرف بوده و در زمین، اقیانوس و جو از خود بقایا به جا نمی‌گذارد.

موشک شرکت "اوربکس‌" در بریتانیا ساخته می‌شود و قرار است اواخر سال ۲۰۲۲ از پایگاه فضایی ساترلند(Sutherland) به فضا پرتاب شود. این پایگاه ۱۷.۹ میلیون پوندی با انتشار صفر خالص دی‌اکسید کربن در ارتفاعات اسکاتلند در حال ساخت است.

مطالعات جدید دانشگاه اکستر نشان می‌دهد که پرتاب عمودی یک موشک "اوربکس" ۸۶ درصد کمتر از موشکی با اندازه مشابه، گاز منتشر می‌کند و علاوه بر آن ۹۶ درصد نسبت به موشکی که به صورت افقی از یک فضاپیمای حامل پرتاب می‌شود نیز گاز کمتری منتشر می‌کند.

موشک‌هایی با اندازه مشابه مقادیر زیادی کربن سیاه یا دوده آزاد می‌کنند. این ماده در اثر اشتعال ناقص سوخت‌های حاوی کربن به وجود می‌آید و با آزاد شدن از موشک‌ها در جو زمین باعث تغییرات جوی می‌شود.

در حال حاضر، تعداد موشک‌هایی که پرتاب می شوند کم است. برای مثال، طبق گفته‌ی ناسا در سال ۲۰۲۰ به طور کلی ۱۱۴ پرتاب مداری انجام شده است.

این تعداد در مقایسه با بیش از ۱۰۰ هزار پرواز در صنعت هوایی بسیار کم است اما موشک‌ها گازهای مضر را در جو بالایی زمین منتشر می‌کنند که این بدان معناست که این آلاینده‌ها به مدت دو تا سه سال در جو باقی می‌مانند.

ساخت زیست‌ سازگارترین موشک جهان در اسکاتلند

"کریس لارمور"(Chris Larmour)، مدیرعامل "اوربکس" می‌گوید: "اوربکس" اولین پرتاب فضایی تجاری با سوخت تجدیدپذیر را انجام خواهد داد.

ما معتقدیم اکنون که جایگزین‌های کارآمد و پایدار در دسترس است زمان گذر از سوخت‌های فسیلی آلوده کننده فرا رسیده است و امیدواریم قوانین سخت‌گیرانه‌تری در این مورد وضع شود.

با فرا رسیدن زمان کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد ۲۰۲۱ در گلاسکو، ما به راه حلی پایدار دست یافتیم که از استفاده از سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند.

به گفته‌ی دانشگاه اکستر، پرتاب موشک "اوربکس" به طور کلی باعث انتشار ۱۳.۸ تن گاز دی‌اکسید کربن می‌شود. این مقدار شامل انتشار مستقیم در اثر پرتاب، انتشار غیر مستقیم در نتیجه‌ی تولید سوخت و اثر تابشی ناشی از انتشار گاز غیر دی‌اکسید کربن در ارتفاعات بالا می‌شود. به گفته‌ی شرکت "اوربکس" این میزان کمی بیشتر از گاز گلخانه‌ای ایجاد شده توسط هر فرد طی یک سال در انگلستان است که به طور متوسط میزان آن ۱۲.۷ تن است.

یکی از دلایل اصلی سازگار بودن این موشک با محیط زیست سوخت زیستی آن است.

دکتر "شیائو یان"(Xiaoyu Yan) از موسسه محیط زیست در دانشگاه اکستر می‌گوید: صنعت هوا و فضای بریتانیا نقشی اساسی در مبارزه با تغییرات جوی دارد. برای مثال این کشور با ارسال ماهواره‌های نظارت بر زمین به بررسی تغییرات محیط ‌زیستی می‌پردازد.

مطالعات ما نشان می‌دهد که پرتاب‌های برنامه‌ریزی شده توسط "اوربکس" می‌تواند به کاهش قابل توجه اثرات گلخانه‌ای کمک کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها