تاثیر دانه‌های چیا در کاهش خطر ابتلا به سرطان و فشار خون

تازه‌های پزشکی نگاهی دارد به تاثیر دانه‌های چیا در کاهش خطر ابتلا به سرطان و فشار خون. همچنین به خطر زوال عقل با افزایش بیش از حد سطح کلسترول خوب و نقش سبزیجات برگدار در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌پردازیم.

تاثیر دانه‌های چیا در کاهش خطر ابتلا به سرطان و فشار خون

محققان دانشگاه اورگان آمریکا با بررسی توالی ژنوم دانه‌های چیا، اعلام کردند که "این دانه‌های کوچک علاوه بر کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و سرطان، می‌توانند در تحقیقات تغذیه‌ای و دارویی آینده نیز بسیار مفید باشند."

به نوشته اشپیگل آنلاین؛ محققان با بررسی توالی ژنوم این دانه‌ها، ۲۷۰۷ ژن را یافتند که احتمالاً "پپتیدهای فعال زیستی کوچک مشتق‌شده از پروتئین" را ایجاد می‌کنند. این بیوپپتیدهای کوچک که در دستگاه گوارش آزاد و توسط بدن جذب می‌شوند، می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا کمک کنند.

پتانسیل دانه‌های چیا برای کاهش خطر فشار خون بالا در درجه اول به محتوای "اسید چرب امگا ۳" نسبت داده می‌شود. دانه‌های چیا منبع عالی امگا ۳ هستند. تحقیقات نشان داده است که دریافت امگا ۳، چه از طریق رژیم غذایی یا مکمل، با کاهش فشار خون مرتبط است و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد. محتوای فیبر بالای دانه چیا به تثبیت سطح قند خون در بیماران دیابتی نوع ۲ کمک می‌کند. دانه چیا با حدود ۳۴.۴ گرم فیبر در هر ۱۰۰ گرم، نقش مهمی در بهبود سلامت دستگاه گوارش دارد.

این دانه‌ها همچنین سرشار از ویتامین‌ها، به‌ویژه ویتامین‌های A و C، نیاسین و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و فسفر هستند.

همچنین غلظت بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های دانه چیا، از طریق کاهش سطح التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن، تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

البته بنا به تاکید محققان، همانطور که هیچ غذای خاصی رژیم غذایی شما را به‌تنهایی "ناسالم" نمی‌کند، هیچ غذای "منحصر به فردی" به‌تنهایی یک درمان کامل برای بیماری نیست. بنابراین مصرف بیش از حد این دانه‌ها برای بهبود وضعیت سلامت، اصلا توصیه نمی‌شود.

خطر زوال عقل با افزایش بیش از حد سطح "کلسترول خوب"

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که سطوح غیرعادی  HDL(به اصطلاح "کلسترول خوب") دارند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل باشند.

به نوشته WebMD؛ این تحقیق جدید محققان دانشگاه موناش در استرالیا با بیش از ۱۸۰۰۰ شرکت‌کننده، یکی از بزرگ‌ترین مطالعاتی است که تاکنون رابطه بین کلسترول HDL و زوال عقل را تجزیه و تحلیل کرده است. نتایج این مطالعه روز پنجشنبه در مجله The Lancet Regional Health - Western Pacific  منتشر شد.

این مطالعه کلسترول HDL بسیار بالا را بیش از ۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر تعریف کرد. محدوده ایده‌آل معمولاً ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم در دسی‌لیتر برای مردان و ۵۰ تا ۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای زنان است.

کلسترول HDL ایده‌آل معمولاً ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم در دسی‌لیتر برای مردان و ۵۰ تا ۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای زنان استکلسترول HDL ایده‌آل معمولاً ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم در دسی‌لیتر برای مردان و ۵۰ تا ۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای زنان است

کلسترول HDL ایده‌آل معمولاً ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم در دسی‌لیتر برای مردان و ۵۰ تا ۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر برای زنان استعکس: Colourbox/Penchan

بر اساس نتایج، افراد با سطوح HDL بالاتر از ۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر در مقایسه با افرادی که HDL خون آنها در محدوده بهینه قرار داشت، ۲۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند. همچنین خطر ابتلا به زوال عقل در افراد ۷۵ ساله یا بالاتر که سطح بسیار بالایی از HDL داشتند تا ۴۲ درصد افزایش یافت.

به گفته محققان، "اگرچه کلسترول HDL برای سلامت قلب و عروق مهم است، این مطالعه نشان می‌دهد که برای درک نقش این نوع کلسترول در زمینه سلامت مغز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم."

زوال عقل اصطلاحی است که به طیفی از مشکلات شناختی اشاره دارد که معمولاً با بالا رفتن سن افراد ایجاد می‌شوند. شایع‌ترین نوع زوال عقل بیماری آلزایمر است. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۵ میلیون نفر در سنین ۴۰ تا ۶۴ سالگی به زوال عقل مبتلا بودند. مبتلا به زوال عقل در سنین ۴۰ سال و بالاتر در سراسر جهان وجود داشت که حدود ۶.۸ میلیون نفر در گروه سنی بین ۴۰ تا ۶۴ سال بودند. تخمین‌ها حاکی از آن است که این عدد در سال ۲۰۵۰ به ۱۵۲.۸ میلیون نفر افزایش یابد.

بر اساس بزرگترین مطالعه محققان دانشکده بهداشت عمومی در امپریال کالج لندن، "افزایش مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج و خانواده کلم، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۷ درصد کاهش دهد."

به نوشته نشریه پزشکی مدیکال‌اکسپرس، در این مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده، محققان داده‌های بیش از ۷۰ هزار فرد را تجزیه و تحلیل کردند تا نحوه تاثیر فولات یا ویتامین B9 بر سرطان روده بزرگ را شناسایی کنند.

احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ به ازای هر ۲۶۰ میکروگرم فولات، ۷ درصد کاهش می‌یابد.

مطابق با مطالعات قبلی، آنها دریافتند "احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، کولون و سرطان رکتوم به ازای هر ۲۶۰ میکروگرم فولات، ۷ درصد کاهش می‌یابد."

در بریتانیا، سرطان روده چهارمین سرطان شایع است و هر ساله نزدیک به ۴۵۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. از هر ۱۸ زن یک نفر و از هر ۱۵ مرد یک نفر در طول زندگی خود به سرطان روده مبتلا می‌شود.

فولات شکل طبیعی ویتامین B9 است و در بسیاری از غذاها یافت می‌شود. منابع خوب شامل غذاهایی مانند اسفناج، کلم، کلم بروکلی، تخمه آفتابگردان، غلات کامل، حبوبات مانند نخود، عدس و لوبیا و میوه‌ها، به‌ویژه مرکبات مانند پرتقال است. فولات همچنین به عنوان مکمل به شکل اسید فولیک موجود است.اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه‌ وله

کارهای دیگری که می‌توانید برای کمک به محافظت از خود در برابر سرطان روده بزرگ و سایر سرطان‌ها انجام دهید عبارتند از: فعالیت بدنی، اجتناب از استعمال دخانیات و مصرف الکل در حد اعتدال. طبق گزارش صندوق بین‌المللی تحقیقات سرطان (WCRF)، مصرف بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز، خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. همچنین به‌گفته انجمن سرطان آمریکا، وزن اضافی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پستان (در زنان یائسه)، رکتوم، مری، پانکراس و کلیه را افزایش می‌دهد.

اکثر مردم باید غربالگری سرطان روده بزرگ را از سن ۴۵ سالگی شروع کنند. اگر بیماری التهابی روده (بیماری کرون و کولیت اولسراتیو)، سابقه شخصی پولیپ روده بزرگ، یا سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارید، باید برای غربالگری به‌موقع از جمله کولونوسکوپی، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: دویچه وله
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها