مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

به خاطر حضور بازرسان آژانس، هیچ اخبار جعلی از زاپروژیا بیرون نمی‌آید

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این باور است که حضور بازرسان آژانس در محل نیروگاه اتمی زاپروژیا واقع در جنوب شرقی اوکراین موجب شده که اخبار مربوط به این نیروگاه معتبر باشد.

به خاطر حضور بازرسان آژانس، هیچ اخبار جعلی از زاپروژیا بیرون نمی‌آید

 رافائل گروسی امروز (سه‌شنبه) در نشست دولت‌های جهان در دبی تصریح کرد که به واسطه حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هیچ اخبار جعلی و دروغین از زاپروژیا بیرون نمی‌آید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی روز چهارشنبه هفته پیش به منظور بررسی وضعیت ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیا در اراضی تحت کنترل روسیه در اوکراین به این منطقه سفر کرد.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا یکی از ۱۰ نیروگاه هسته‌ای بزرگ جهان و در منطقه‌ای همنام با خودش در جنوب شرق اوکراین که بخشی از آن در کنترل روسیه است، قرار دارد.

با وجود آنکه شش راکتور این نیروگاه از ماه‌ها قبل خاموش بوده‌اند اما این نیروگاه به برق و پرسنل متخصص به منظور فعال نگه داشتن سامانه‌های خنک کننده حیاتی و اجرای دیگر تدابیر ایمنی نیاز دارد.

درگیری‌ها در نزدیکی این نیروگاه، بارها در روند تامین برق آن اختلال ایجاد کرده و به نگرانی ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه با فاجعه سال ۱۹۸۶ نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که در شمال اوکراین قرار داشت، دامن زده است.

اواسط مرداد ماه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ‌نظامیان اوکراینی قصد داشتند با پهپادها به تاسیسات ذخیره سوخت هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا حمله کنند که به گفته مقام‌های روس این حملات پهپادی اوکراین دفع شدند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها