انتقاد وزیر خارجه آلمان از رویکرد پوتین در قبال توافق غلات

وزیر خارجه آلمان با انتقاد از اقدام ولادیمیر پوتین مبنی بر تعلیق قرارداد غلات گفت، «بازی» پوتین با این قرارداد «خودخواهانه» است.

انتقاد وزیر خارجه آلمان از رویکرد پوتین در قبال توافق غلات

به گزارش پایگاه خبری «اوکراینسکا پراودا»، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به دیدار میان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در شهر سوچی و رایزنی آن‌ها پیرامون قرارداد غلات تصریح کرد: در عین حال، تلاش‌های اردوغان برای احیای این قرارداد مهم تلقی می‌شود.

وزیر خارجه آلمان افزود: فقط به خاطر اقدام پوتین است که کشتی‌های باری از تردد آزاد منع می‌شوند. روسیه در حال افزایش گرسنگی جهانی است. اکنون تلاش برای راه‌های جایگزین جهت صادرات غلات اوکراین بیش از پیش در حال ادامه است.

انتقاد این وزیر آلمانی در شرایطی مطرح می‌شود که رئیس‌جمهوری روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود با اشاره به شکست ضدحمله اوکراین، گفت روسیه آماده احیای معامله غلات خواهد بود و این کار را بلافاصله پس از اجرای همه توافق‌ها انجام خواهد داد.

وی افزود: غرب، روسیه را در مورد ماهیت بشردوستانه معامله غلات فریب داد. در حالی که روسیه امنیت گذرگاه غلات را تضمین می‌کند، طرف دیگر از آن برای حملات تروریستی استفاده می‌کند. غرب به جلوگیری از اجرای بخشی از تعهدات معامله غلات در مورد روسیه ادامه می‌دهد. به محض لغو تحریم‌های انتقال غلات و کودهای شیمیایی روسیه، به معامله غلات باز می‌گردیم.

اصلاح نهادهای بین‌المللی

آنالنا بربوک در ادامه صحبت‌هایش ضمن اینکه خواستار «اصلاحات اساسی» در نهادهای بین‌المللی شد، بیان کرد: جهان تغییرات چشمگیری داشته است و نهادهای بین‌المللی باید با واقعیت‌های جدید خود را وفق دهند. ما نمی‌خواهیم قدرت «وضعیت فعلی» باشیم. می‌خواهیم با گوش دادن دقیق به دغدغه‌های شرکایمان، نظم بین‌المللی را توسعه ببخشیم. ما با انجام اصلاحات اساسی در نهادهای بین‌المللی می‌توانیم آن‌ها را کارآمدتر کنیم.

او در ادامه خاطر نشان کرد: شورای امنیت سازمان ملل آخرین بار حدود ۶۰ سال پیش اصلاحاتی را انجام داد اما از آن موقع چندین کشور استقلال خود را در آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا به‌دست آوردند. این کشورها جویای کرسی خود در چنین صحنه بین‌المللی هستند. همچنین اصلاحات در نهادها و موسسات مالی، نهادهای مربوط به سلامت و فرمت‌هایی نظیر گروه ۲۰ نیاز است. اتحادیه آفریقا باید یک کرسی در میز گروه ۲۰ داشته باشد.

وزیر خارجه آلمان در پایان تاکید کرد: آلمان آماده است تا نقش فعالی در چنین صحنه بین‌المللی جهت رسیدگی به چالش‌های جهانی با همکاری شرکای جدید و قدیم ایفا کند. ما اگر بخواهیم به بازیکنان قابل‌اعتمادی تبدیل شویم و در حاشیه نباشیم، باید شجاعت ابتکارات جدید را داشته باشیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها