وزیر امور خارجه آمریکا:

روسیه باید از "سلاح‌سازی غذا" دست بردارد و قرارداد غلات را در اسرع وقت تمدید کند

پس از آنکه روسیه مشارکت در طرح انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه را به ‌حالت تعلیق درآورد، وزیر خارجه آمریکا، روسیه را به "سلاح‌سازی غذا" متهم کرد.

روسیه باید از "سلاح‌سازی غذا" دست بردارد و قرارداد غلات را در اسرع وقت تمدید کند

به گزارش پایگاه خبری هیل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد: پس از جنگ اوکراین و انسداد بنادر اوکراین، این قرارداد غلات که توسط سازمان ملل و ترکیه منعقد شد، ضروری بوده است.

وی افزود: این قرارداد دست کم چنین امکانی را برای غلات و دیگر محصولات غذایی فراهم می‌کرد تا از اوکراین به بازار جهانی عرضه شوند و همچنین کمک کرده تا ۳۲ میلیون تُن محصولات غذایی به کشورهای مختلف ارسال شود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: نتیجه اقدامات امروز روسیه، "سلاح‌سازی غذا" است. این کشور از غذا به عنوان "ابزار یا سلاح" در برابر جنگ با اوکراین استفاده می‌کند. ما شاهد واکنش بازار به این تصمیم روسیه هستیم و قیمت‌ها در حال افزایش هستند.

او تاکید کرد: مهم‌ترین مساله غیراخلاقی بودن این اقدام است. این قرارداد هر چه زودتر باید برگردد و تمدید شود. و امیدوارم هر کشوری که این قضیه را از نزدیک دنبال می‌کند، پی ببرد که روسیه مسؤول عدم ارسال غذا به مردمی است که شدیدا به آن نیاز دارند، این کشور موجب افزایش قیمت‌ها شده آن هم در برهه‌ای از زمان که بسیاری از کشورها با تورم بسیار دشوار مواجه هستند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که مسکو مشارکت خود در ابتکار غلات دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورده است؛ اما به محض اینکه توافقات مربوط به روسیه به درستی اجرا شود، آماده بازگشت به این توافق خواهد بود.

۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) آخرین مهلت تمدید قرارداد غلات بود و مسکو در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها هشدار داده بود که مشارکت خود را در این توافق متوقف خواهد کرد تا زمانی که خواسته‌هایش در مورد توافقات انجام شود.

قرارداد غلات یا ابتکار غلات دریای سیاه یک توافقنامه دو بخشی بود که در ژوئیه ۲۰۲۲ توسط روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد برای تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از روسیه و اوکراین - دو کشور پیشروی جهان در تولید محصولات کشاورزی- به امضا رسید.

بخش اول این توافقنامه - تسهیل صادرات مواد غذایی اوکراین از بنادر دریای سیاه از طریق آب‌های تحت کنترل نیروی دریایی روسیه- به طور کامل اجرا شده و ده‌ها میلیون تن غلات به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد دلار از طریق کریدورهای امن صادر شده است.

آنتونی بلینکن در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به حادثه پل کریمه که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آن را "حمله تروریستی" خوانده، گفت: واشنگتن در حال رصد وضعیت این منطقه است؛ اما در حال حاضر چیز خاصی ندارم که بخواهم در این زمینه پیشنهاد بدهم. به طور کلی ما وضعیت را زیر نظر داریم؛ البته این اوکراین است که باید تصمیم بگیرد چگونه این جنگ را هدایت و چگونه از سرزمین، مردم و آزادی‌اش دفاع کند.

روز دوشنبه وزارت امور خارجه روسیه حمله به پل کریمه را تایید کرد و ارتش اوکراین را مسؤول آن دانست. رئیس پارلمان کریمه نیز گفته است بر خلاف اخبار اولیه، حادثه‌ای که در پل کریمه روی داد ناشی از "حمله" بوده است.

همچنین مقامات حامی روسیه در کریمه می‌گویند که پل کریمه توسط "رژیم تروریستی" کی‌یف مورد حمله قرار گرفته؛ اما خط آهن آن آسیبی ندیده است.

رسانه‌های اوکراینی هم به نقل از منابع امنیتی گزارش دادند که حمله به پل کریمه عملیات ویژه نیروی دریایی و سرویس امنیت اوکراین بوده است.

 

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    چطور شما داروی بیماران را قطع کردی حالا غذا مهم شده براتون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها