نماینده آمریکا در سازمان ملل:

فعلا عملکرد ایران در خصوص زنان و پهپادهای ارسالی به روسیه را مدنظر داریم، نه توافق هسته‌ای

نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگویی به بیان اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره امور داخلی ایران پرداخت و گفت: ما در حال حاضر روی عملکردشان در زمینه زنان و تدارکاتی که برای روسیه جهت حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین انجام می‌دهند، متمرکز هستیم.

فعلا عملکرد ایران در خصوص زنان و پهپادهای ارسالی به روسیه را مدنظر داریم، نه توافق هسته‌ای

 لیندا توماس گرینفیلد در بخشی از گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان که مشروح آن در وبگاه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره ادعای فروش پهپادها و موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و درخواست کمک ایران از روسیه برای کمک به برنامه هسته‌ای آن، گفت: ارائه این پهپادها از سوی ایران به روسیه، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. روسیه با دریافت این پهپادها یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است.

به گزارش ایسنا، گرینفیلد در ادامه با ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، گفت: ما به دنبال مطرح و بررسی کردن این موضوع در شورای امنیت هستیم و از دبیرکل خواسته‌ایم که طبق قطعنامه ۲۲۳۱، درباره فعالیت‌هایی که ایران با روسیه انجام می‌دهد، تحقیقات به عمل بیاید.  پهپادهایی که آن‌ها[ایران] می‌دهند، زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را مورد حمله قرار می‌دهند و این غیرقابل قبول است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه در پاسخ به این که آیا این گفته وزیر امور خارجه ایران را باور می‌کند که این پهپادها به عنوان بخشی از یک توافق دفاعی با روسیه و پیش از جنگ اوکراین به روسیه فروخته شده‌اند، گفت: ما شواهد ارائه این پهادها پیش از جنگ را دیده‌ایم. آن‌ها از این باخبرند، روس‌ها و ما هم می‌دانیم.

اظهارات گرینفیلد در پی این مطرح می‌شود که اوکراین و متحدانش مدعی هستند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه این کشور استفاده می‌کند.

 واشنگتن چند ماه پیش، مدعی شده بود اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به روسیه صدها پهپاد برای استفاده در جنگ اوکراین بفروشد و مقامات روس قرار است آموزش‌های لازم را برای روش استفاده از این پهپادها در ایران دریافت کنند. علاوه بر این، دولت آمریکا پیش‌تر مدعی شده بود پهپادهای ساخت ایران در یمن و اتیوپی نیز به کار رفته‌اند.

گرینفیلد در ادامه گفت‌وگو با امان‌پور، در پاسخ به این که با توجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای بررسی اعمال تحریم علیه نمایندگان مجلس ایران که خواستار «مجازات سخت» معترضان درباره مسئله زنان شده‌اند، شورای امنیت در صورت انجام شدن این کار چه اقدامی خواهد کرد، با اشاره به برگزاری نشست غیررسمی در شورای امنیت درباره اتفاقات اخیر ایران، گفت: ما شورای امنیت و برخی از کشورهای عضو سازمان ملل را در جلسه‌ای گرد هم آوردیم تا واقعا درباره آن‌چه در آن‌جا[ایران] رخ می‌دهد، بحث کنیم و حمایت‌مان از زنان ایران را اعلام کنیم. من فکر می‌کنم ایرانی‌ها آن را به وضوح شنیدند. ما به مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت در نیویورک ادامه خواهیم داد تا ایران حملات علیه زنان در ایران را متوقف کند.

او در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان که گفت، پس این کار توافق هسته‌ای را در حال حاضر از روی میز مذاکرات کنار می‌گذارد، گفت: ما در حال حاضر روی عملکردشان در زمینه زنان و تدارکاتی که برای روسیه جهت حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین انجام می‌دهند، متمرکز هستیم.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها