پست سفیر آمریکا در روسیه خالی می‌ماند

گفته می‌شود، پست سفیر آمریکا در روسیه احتمالاً ماه‌ها یا حتی طولانی‌تر به دلیل وضعیت «مسموم» روابط بین واشنگتن و مسکو در پی جنگ اوکراین خالی خواهد ماند.

پست سفیر آمریکا در روسیه خالی می‌ماند

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» گزارش داد احتمال دارد پست سفیر آمریکا در روسیه که با پایان ماموریت «جان سالیوان» خالی شده، به دلیل وضعیت فعلی روابط دوجانبه آمریکا و روسیه چند ماه یا حتی بیشتر خالی بماند. 

به نوشته فارن پالیسی، «چند مقام فعلی و سابق گفتند که حدس می‌زنند پست سفیر آمریکا در روسیه احتمالاً ماه‌ها یا طولانی‌تر تا حدوی به دلیل وضعیت مسموم روابط بین واشنگتن و مسکو در پی جنگ روسیه در اوکراین خالی بماند». 

طبق این گزارش، «هر نامزد جدید بایدن نیاز به تایید سنا دارد و بعد از آن به موافقت دولت روسیه برای پذیرش سفیر جدید تحت پروتکل دیپلماتیک موسوم به agrément نیاز است. این مقامات کنونی و سابق تردید دارند که روسیه موافقت خود با نماینده جدید آمریکا را بسرعت اعلام کند». 

سه‌شنبه (ششم سپتامبر) رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند ماموریت «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو به پایان رسیده و وی پایتخت روسیه را ترک کرده است. از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که هیچ سخنی درباره کاهش سطح حضور دیپلماتیک آمریکا در روسیه مطرح نیست. 

پس از جنگ اوکراین، روابط میان واشنگتن و مسکو به تیرگی گراییده است. دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا حمایت گسترده‌ای از اوکراین در جنگ انجام داده و تسلیحات و تجهیزات نظامی مختلفی را به این کشور ارسال کرده است. اخیراً هم رئیس‌جمهور آمریکا از تخصیص بسته کمک نظامی حدود سه میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد و گفت که این بزرگ‌ترین تعهد واشنگتن تاکنون است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. این در حالی است که  مسکو در مناسبت‌های مختلف هشدار داده که کمک خارجی به کی‌یف فقط درگیری‌ها در اوکراین را تشدید می‌کند و آن را در مسیر درگیری با بلوک ناتو تحت هدایت آمریکا قرار می‌دهد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در توصیف اقدامات خصمانه غرب، آن را جنگ تمام‌عیار علیه روسیه خواند و گفت این جنگ به صورت ترکیبی در همه زمینه‌ها در حال انجام است. وی سه‌شنبه (ششم سپتمامبر) در اشاره به کمک مالی و نظامی آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها به اوکراین در میانه درگیری‌ها در این کشور به نشریه «اینترنشنال افرز» گفت: جدی بودن وضعیت کنونی نباید کوچک شمرده شود. جنگی تمام‌عیار علیه ما اعلام شده که به صورت ترکیبی در جریان است. میزان خصومت مخالفان ما-دشمنان ما-زیاد و غیرعادی است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها