محققان آمریکایی:

جنگ هسته‌ای آمریکا-روسیه بیش از ۵ میلیارد نفر را خواهد کشت

براساس مطالعه‌ای جدیدی که در ژورنال "نیچر فود" منتشر شد، جنگ هسته‌ای تمام عیار میان روسیه و ایالات متحده می‌تواند منجر به قحطی جهانی شود و تقریبا دو سوم از جمعیت جهان را از بین ببرد.

جنگ هسته‌ای آمریکا-روسیه بیش از ۵ میلیارد نفر را خواهد کشت

به نوشته روزنامه دیلی میل، محققان می‌گویند در حین چنین درگیری‌هایی با مقیاس کامل، بیش از پنج میلیارد نفر از گرسنگی و دیگر تبعات جنگ تلف خواهند شد. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که ابر حاصل از انفجار، غبارهایی را به داخل اتمسفر آزاد خواهد کرد و بدین ترتیب جلوی نور خورشید را خواهد گرفت. درنتیجه، رشد محصولات کشاورزی در جهان با مشکل مواجه خواهد شد.

«پروفسور لی‌لی شیا» نویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه "راتگرز" نیوجرسی گفت: این داده‌ها یک چیز به ما می‌گویند. ما باید از وقوع جنگ هسته‌ای جلوگیری کنیم.

این مطالعه اطلاعات تازه‌ای را درخصوص آنچه که می‌تواند تحت شش سناریو جنگی رخ دهد، نشان می‌دهد – پنج درگیری کوچک‌تر مانند درگیری میان هند-پاکستان و یک جنگ عمده بین آمریکا-روسیه.

به گفته این مطالعه جدید، "چنین تهدیدی با حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به اوکراین برجسته شده است."

محققان محاسبات‌شان را براساس اندازه زرادخانه هسته‌ای هر کشور انجام دادند. ۹ کشور از جمله انگلیس در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار تسلیحات هسته‌ای را کنترل می‌کنند.

کارشناسان معتقدند که حتی یک درگیری میان کشورهایی که به تازگی به سلاح هسته‌ای دست‌ یافته‌اند، می‌تواند تولیدات غذایی را نابود کند و منجر به گرسنگی گسترده‌ و فراگیری خواهد شد.

یک ابزار پیش‌بینی آب‌وهوا تحت عنوان "مدل سیستم زمین جامعه" امکان تخمین اثرات بر ذرت، برنج، گندم و سویا را متناسب با هر کشور ارائه داده است. محققان همچنین تغییرات پیش‌بینی شده را درخصوص چراگاه‌ها و محصولات آبزی ارزیابی کردند.

براساس این مطالعه و طرح ارائه شده، در جنگ‌های منطقه‌ای مانند جنگ دو قدرت هسته‌ای هند و پاکستان، میانگین جهانی تولید کالری، طی پنج سال هفت درصد کاهش می‌یابد.

در سناریوی بدتر، اگر میان آمریکا و روسیه جنگ هسته‌ای رخ دهد، سه تا چهار سال پس از اینکه جنگ تمام شود، این رقم به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت.

کارشناسان گفتند که کاهش محصولات کشاورزی، از بدترین مشکلات در کشورهایی با عرض جغرافیایی متوسط از جمله صادرکنندگان اصلی مثل روسیه و آمریکا خواهد بود. چنین جنگی همچنین محدودیت‌ها و اختلالاتی را در کشورهایی در آفریقا و خاورمیانه که به واردات متکی هستند، به همراه خواهد داشت.

تحت بدترین سناریو جنگی، بیش از ۷۵ درصد از جمعیت جهان طی دو سال گرسنه خواهند شد و بیش از پنج میلیارد نفر خواهند مرد.

جمعیت کنونی جهان حدود ۸ میلیارد است.

«پروفسور آلان روبوک»، نویسنده دیگر این تحقیق از دانشگاه "راتگرز" نیوجرسی گفت: محققان اطلاعات کافی در این زمینه دارند و می‌دانند که یک جنگ هسته‌ای در هر اندازه‌ای سیستم‌های جهانی غذا را نابود خواهد کرد و میلیاردها نفر را خواهد کشت.

وی افزود: ممنوع کردن تسلیحات هسته‌ای تنها راه‌حل بلندمدت است. معاهده پنج ساله سازمان ملل متحد در رابطه با منع تسلیحات هسته‌ای توسط ۶۶ کشور تصویب شده است اما هیچکدام یک از ۹ کشور هسته‌ای آن را امضا نکردند. تحقیقات ما تصریح می‌کند که آن ۹ کشور هسته‌ای به علم گوش دهند و این معاهده را امضا کنند.

اوایل سال جاری میلادی، یک تیم تحقیقاتی آمریکایی عنوان کرد که جنگ هسته‌ای میان آمریکا و روسیه "عصر یخبندان کوچکی" را ایجاد خواهد کرد که تا هزاران سال طول خواهد کشید. در اولین ماه این حمله، میانگین دمای جهانی حدود ۱۳ درجه فارنهایت کاهش پیدا خواهد کرد – دمایی بیشتر از آخرین عصر یخبندان.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    2

    روسیه تروریست پرور

  • ناشناس
    0

    خب وقتی شما کشورهای دارنده سلاح اتمی به آثار زیانبار و کشنده سلاح اتمی بر حیات جمعی بشر واقفید پس چرا به خلع سلاحهای اتمی تن نمی دهید و به پیمان منع تولید و اشاعه سلاحهای هسته ای متعهد و پایبند نیستید؟!

    نظرات شما -
    • 0

      طبق معمول برا دیگران بده برا اخوندا خوبه .

  • 🐜
    0

    خدا نکنه جنگ اتمی بشه اگربشه اسراییل شیطان ب تمام جهان حکومت خواهدکرد وهمه کشورهاوملت ها با خسارت‌های جبران ناپذیری مواجه میشوند

  • ناشناس
    0

    چه کسی میخواهد جرقه اول را بزند او که خود غرق نعمات دنیوی است تختخواب افسانه ایش را فدای ولو موضوع حق نخواهد کرد.

  • ناشناس
    0

    ماکه اماده ایم زندگی نیست مرگ تدریجی هست

  • ناشناس
    0

    خیلی هم خوبه .کی گفته بشر باید به تعداد 8 میلیارد نفر رو کره زمین وجودداشته باشه وهمه جی را به گند بکشد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها