رئیس جمهوری روسیه:

روسیه و جهان اسلام درباره ایجاد جهانی دموکراتیک و عادلانه توافق نظر دارند

رئیس جمهوری روسیه بر یکسانی موضعگیری‌های کشورش با جهان اسلام درباره لزوم ایجاد جهانی دموکراتیک و عادلانه متکی بر حاکمیت قانون و همزیستی مسالمت‌آمیز تاکید کرد.

روسیه و جهان اسلام درباره ایجاد جهانی دموکراتیک و عادلانه توافق نظر دارند

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان در نشستی که گروه رویکرد استراتژیک روسیه و جهان اسلام امروز (چهارشنبه) در استان جده عربستان برگزار کرد، به نمایندگی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو برای توسعه روابط دوستانه خود با کشورهای اسلامی چه در سطح دوجانبه چه در چارچوب گفت‌وگو با سازمان همکاری اسلامی اهمیت زیادی قائل است.

مینیخانوف به نقل از پوتین گفت: موضعگیری‌های روسیه و کشورهای اسلامی درباره مسایل پیچیده متعددی که در دستورکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار نزدیک به هم بوده و همه آنها خواستار ایجاد یک جهان دموکراتیک، عادل، متکی بر حاکمیت قانون و همزیستی مسالمت‌آمیز میان کشورها، به دور از هر گونه زورگویی و تبعیضی هستند.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه از دستور کار فشرده نشست فعلی تقدیر و تاکید کرد: طرف‌ها در این نشست راه‌های همکاری برای حل‌وفصل درگیری‌ها و مناقشه‌های منطقه‌ای و مبارزه با خطرات تروریسم و افراط‌گرایی بین‌المللی را بررسی خواهند کرد.

همچنین پوتین تاکید کرد: مسایل مربوط به همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی و انسانی مستحق توجه جدی است، امیدواریم این اقدام مشترک سازنده و نتیجه‌بخش باشد و به تقویت همکاری‌ها و اعتماد متقابل کشورهای حاضر در نشست کمک کند.

او در پایان نیز از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای برگزاری این نشست که دومین نشست این گروه پس از نشست اولشان در شهر قازان روسیه است، تقدیر و تشکر کرد.

خالد الفیصل، امیر منطقه مکه مکرمه نیز امروز در سخنرانی که در نشست گروه رویکرد استراتژیک روسیه و جهان اسلام به نیابت از سلمان بن عبدالعزیز آل سعود داشت، بر اهمیت نشست استراتژیک جهان اسلام و روسیه برای تقویت امنیت منطقه تاکید کرد و گفت: با روسیه در احترام به قوانین بین‌المللی و دخالت نکردن در امور داخلی کشورها توافق نظر داریم.

الفیصل در ادامه به نقل از پادشاه عربستان اظهار کرد: ما همراه با روسیه به قوانین بین‌المللی و یک ساختار جهانی عادلانه که امنیت و ثبات را تقویت کرده و مرجع حل‌وفصل درگیری‌های منطقه‌ای باشد، متعهد هستیم.

این شاهزاده سعودی در ادامه تاکید کرد: چالش‌های اخیر نشان دادند که هیچ کشوری از بقیه جهان جدا نیست.

الفیصل افزود: عربستان برای تقویت همبستگی میان ادیان مختلف و تقویت ارزش‌های انسانی تلاش می‌کند.

شهر جده عربستان امروز میزبان نشست گروه رویکرد استراتژیک روسیه و جهان اسلام با حضور گسترده مسؤولان، علما و متفکران روسیه و کشورهای اسلامی است.

این گروه شامل ۳۳ چهره دولتی و مستقل از ۲۷ کشور اسلامی از جمله نخست وزیران سابق، وزرای خارجه سابق و تعدادی از چهره‌های دینی جهان اسلام است.

هدف از این نشست که امسال با عنوان "گفت‌وگو و افق‌های همکاری" برگزار شده، بررسی مسایل مشترک روسیه و جهان اسلام و تقویت همکاری‌ها برای مقابله با چالش‌های موجود است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    هههههههههههههههههههههههه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها