پوتین: ادعاها درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین «هراس‌آفرینی» است

رئیس‌جمهور روسیه با بیان این که رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز این کشور چالشی خطرناک است، ادعاها مبنی بر قصد مسکو برای حمله به اوکراین را «هراس‌آفرینی» خواند و هر گونه ارتباط با بحران مهاجران در مرز بلاروس و لهستان را رد کرد.

 پوتین: ادعاها درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین «هراس‌آفرینی» است

 «ولادیمیر پوتین»  روز شنبه اعلام کرد که رزمایش‌های ناتو در نزدیکی مرز روسیه چالشی خطرناک است زیرا این بلوک نظامی از نیروهای هوایی استراتژیک خود استفاده می‌کند.

پوتین به شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت: اکنون ایالات متحده و متحدانش در ناتو در حال انجام رزمایش‌های غیر برنامه‌ریزی شده، می‌خواهم تاکید کنم تمرینات برنامه‌ریزی نشده در آب‌های دریای سیاه هستند و نه تنها یک ناوگروه قدرتمند تشکیل شده است، بلکه از هوانوردی، هوانوردی استراتژیک نیز در این رزمایش‌ها استفاده می‌شود. باید بگویم که وزارت دفاع ما نیز پیشنهاد برگزاری رزمایش‌های برنامه‌ریزی نشده خود را در همان منطقه داده است. اما من معتقدم که این مناسب نیست و نیازی به تشدید بیشتر اوضاع در آنجا نیست.

پوتین همچنین ادعاهای غرب مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند را «هراس آفرینی» خواند.

پوتین: ارتباطی با بحران مهاجران در مرز بلاروس-لهستان نداریم

رئیس‌جمهور روسیه در مورد بحران مهاجران که در امتداد مرز بلاروس و لهستان در حال وقوع است نیز بار دیگر تاکید کرد که مسکو هیچ ارتباطی با این وضعیت ندارد.

پوتین در این خصوص گفت: «همه به بهانه‌های مختلف و بدون هیچ دلیلی سعی می‌کنند مسئولیت را به ما تحمیل کنند». وی تاکید کرد که خطوط هوایی روسیه مهاجرانی را که اکنون در مرز لهستان و بلاروس هستند، جابه‌جا نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: همیشه شنیده‌ایم که مسائل بشردوستانه باید در وهله اول قرار گیرد. اکنون در مرز لهستان و بلاروس، نیروهای مرزی لهستانی آن مهاجران را کتک می‌زنند، بالای سر آن‌ها گلوله‌ شلیک می‌کنند، آژیرها را روز یا شب در نزدیکی آن مکان‌ها، جایی که کودکان و زنان در ماه‌های آخر بارداری ساکن هستند، روشن می‌کنند. به نوعی این واقعاً با ایده‌های انسانی که ظاهراً زیربنای کل سیاست همسایگان غربی ما است مطابقت ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او همچنین تهدید «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس مبنی بر قطع ترانزیت گاز به اروپا را رد کرد و گفت: اگر لوکاشنکو دستور قطع ترانزیت گاز را بدهد، به روابط روسیه با بلاروس و اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند.

پوتین این اظهارات را در حالی مطرح کرده که ناتو با انجام اقداماتی مانند به پرواز درآوردن چند هواپیما نزدیک مرز روسیه و انجام مانور در دریای سیاه، فعالیت‌های خود را در سراسر دریای مدیترانه افزایش داده است. مسکو بارها از فعالیت‌های ناتو در دریای سیاه انتقاد کرده و آن را تحریکی برای ایجاد تنش و دنبال کردن سیاست مهار روسیه دانسته است.

پوتین اخیراً این رزمایش‌ها را بی‌ثبات‌کننده و خطرناک خوانده بود. در حالی که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید داشت که واشنگتن با اعزام کشتی‌های جنگی خود به منطقه نزدیک مرز روسیه تلاش می‌کند کشورهای ساحلی را به سمت سیاست‌های تقابلی سوق دهد.

پیش‌تر وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت‌های نظامی آمریکا در دریای سیاه، تهاجمی و ستیزه‌جویانه است و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم ضمن تکذیب ادعای آمریکا مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین، گفت این ناتو است که خود را به مرزهای روسیه نزدیک کرده و مسکو نیز اقدامات دفاعی لازم را انجام خواهد داد.

آمریکا و ائتلاف ناتو در بهار سال جاری هم اتهامات مشابهی را علیه روسیه مطرح کردند. طرف‌های غربی در آن زمان مدعی شده بودند روسیه نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی نظامی و تجهیزات نظامی نظیر تانک و جنگنده را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است.

پیش از این نیز سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه تحرکات ارتش روسیه در خاک این کشور از جمله کریمه ربطی به دیگران ندارد، گفت مسکو در حال اجرای تدابیری برای مقابله با اقدامات ستیزه‌جویانه ناتو است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها