بررسی ۸ عامل موثر بر قیمت گوسفند زنده

با آگاهی از عوامل موثر بر قیمت گوسفند زنده و زمان مناسب خرید، پروسه خرید ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود. توجه به عوامل موثر بر قیمت در زمان خرید هر نوع کالایی، خرید را اقتصادی‌تر می‌کند.

بررسی ۸ عامل موثر بر قیمت گوسفند زنده

چنانچه به دنبال خرید گوسفند زنده هستید، تمام مواردی که در قیمت گوسفند زنده موثر هستند به گزارش کارشناسان دامداران پاک بررسی شده است تا خریدی آسان و بدون دغدغه داشته باشید و فریب سودجویان را نخورید.

چه عواملی بر قیمت گوسفند زنده موثر هستند؟

8 عامل در قیمت گوسفند زنده تاثیرگذارند که باتوجه به آن‌ها می‌توانید بهترین نوع گوسفند را در بهترین زمان بخرید و خریدی به صرفه و باکیفیت داشته باشید. این 8 عامل عبارتند از:

1. تاثیر نژاد در قیمت گوسفند زنده

نژاد گوسفندان، یکی از عواملی است که در قیمت گوسفند زنده تاثیرگذار است. گوسفندان به سه دسته گوشتی، پشمی‌ و شیری تقسیم بندی می‌شوند. البته این امکان وجود دارد که برخی از گوسفندان به دلیل داشتن چندین ویژگی در چند دسته قرار گیرند. گوسفندهای نژاد گوشتی قیمت بالاتری نسبت به دیگر نژادها دارند.

گوسفندان نژاد گوشتی، جثه بزرگ و وزن بیشتری دارند که معروفترین آن در بین نژاد‌های ایرانی، گوسفند افشاری است که در مدت کوتاهی به وزن بالایی می‌رسد.

2. قیمت گوسفند با توجه به وزن آن

وزن گوسفند یکی از مهمترین عوامل در قیمت گذاری گوسفند زنده است و قیمت را مشخص می‌کند. این نکته را دقت کنید که گوسفند نر جثه بزرگتری نسبت به ماده دارد. جنسیت در وزن دام تاثیرگذار است و گوسفند نر با توجه به رشد سریع و بازدهی بیشتر در گوشت، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیز قیمت بالاتری دارد.

3. تاثیر فصل عرضه در قیمت گوسفند

توجه به فصل عرضه در قیمت گوسفند زنده تاتیر می‌گذارد. در اوایل تابستان که زمان تولید مثل دام و افزایش جمعیت است، معمولا عرضه دام کمتر می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که دام با قیمت بیشتری به فروش برسد.

به طورکلی در فصل‌های گرمایشی مانند بهار و تابستان، قیمت گوسفند زنده و دیگر دام‌های زنده کاهش می‌یابد. زیرا در شش ماه اول سال، تولید مثل زیاد است و مراتع سرسبز و پر هستند که دلیل خوبی برای قیمت پایین‌تر انواع دام زنده است.

4. تاثیر تغذیه دام در قیمت گوسفند زنده

دامی ‌که از تغذیه مناسب استفاده کند وزن بیشتری خواهد داشت که در قیمت گوسفند زنده موثر است.
خوراک دام‌های پرواربندی از خارج از کشور تامین می‌شود و با اعمال تحریم‌های شدید و افزایش قیمت دلار خوراک دام‌ها افزایش پیدا کرده است که همین موضوع موجب می‌شود قیمت گوسفند زنده افزایش یابد.
فریب قیمت پایین تر برخی از دامداری‌ها را نخورید، چراکه در برخی از دامداری‌ها که قیمت ارزان تری دارند، متاسفانه از کاغذ و پلاستیک برای تغذیه دام استفاده می‌کنند.

5. تاثیر شرایط آب و هوایی در قیمت دام زنده

با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه، پرورش نژادها در مناطق مختلف متفاوت است و هر نژاد از گوسفند متعلق به یک منطقه است.

برخی از گوسفندان در برابر آب و هوای سرد مقاوم هستند و نسبت به هوای گرم بدنی ضعیف دارند. تاثیر شرایط آب و هوایی در پرورش گوسفند و بز و قیمت آن کاملا مشهود است. به همین علت در کرمانشاه که مهد پرورش گوسفند است، قیمت گوسفند زنده پایین تر است. قیمت دام زنده ممکن است در شهرهای مختلف با هم متفاوت باشد، هرچند این تفاوت قیمت زیاد نیست ولی باید آن را در نظر گرفت.

6. محل پرورش گوسفند

پرورش اصولی دام، باید در محلی ایمن و بهداشتی باشد. تجهیزات لازم برای به وجود آوردن محیط استاندارد هزینه بر است که طبیعی است در قیمت نهایی گوسفند هم تاثیرگذار است. هرچند اکثر افراد برای سالم بودن گوسفند، به دنبال خرید از چنین مکان‌هایی هستند.

سیستم ضدعفونی، تهویه مناسب، دمای متعادل، آبشخور و آبخورهای استاندارد همگی در رشد دام موثر هستند. محیط باید عاری از هرگونه حشرات موذی و بیماری زا باشد تا سلامت دام تضمین شود. از آنجایی که انتقال بیماری از دام به انسان قابل انتقال است این موارد در سلامتی دام خیلی مهم است.

استفاده از واکسیناسیون مرتب برای پیشگیری و ابتلا به بیماری‌ها لازم است که در دامداری‌ها انجام شوند. تمام مواردی که در بالا ذکر شد به دلیل اهمیتی که در سلامتی دام دارند و شامل هزینه است در قیمت گوسفند زنده موثر است.

7. میزان صادرات و واردات گوسفند

متاسفانه برخی از دامداران برای سود بیشتر، اقدام به خارج کردن گوسفند زنده از کشور می‌کنند. قیمت بالا پیشنهاد وسوسه انگیزی است که در مواجه با آن وسوسه شده و این کار را انجام می‌دهند که قاچاق محسوب می‌شود و با کاهش دام در کشور موجب گران شدن قیمت گوسفند زنده می‌شوند.

هر کشوری می‌تواند انواع دام مثل گوسفند و بره زنده، گاو و گوساله زنده و ... به کشورهای دیگر صادر کند. همچنین گاهی اوقات براساس نیاز، اقدام به واردات دام زنده روز می‌کنند.
صادرات بیش ازحد می‌تواند موجب می‌شود دام زنده در کشور کاهش یابد و قیمت گوسفند زنده بیشتر شود که باید توجه شود این کارها به صورت اصولی انجام شود.

8. افتادن بازار دست دلالان گوسفند

متاسفانه دلالان نیز در افزایش قیمت گوسفند زنده تاثیرگذارند. خرید از دامدار و بدون واسطه به کاهش قیمت گوسفند زنده کمک می‌کند.

جمع بندی

مصرف گوشت گوسفند و گوساله به صورت تازه، مزه و مزایای بیشتری نسبت به گوشت یخ زده دارد. با خرید گوسفند زنده علاوه بر استفاده از گوشت تازه و سالم، می‌توان از کله پاچه گوسفند، دل و جگر و قلوه و حتی سیرابی و شیردان گوسفند هم استفاده کرد و خریدی به صرفه داشت.
این روزها با توجه به افزایش قیمت گوشت گوسفندی و خواص بالای گوشت گوسفندی، تقاضا برای خرید گوسفند زنده نیز افزایش پیدا کرده است.

باتوجه به دور بودن مراکز عرضه دام از سطح شهر و کاهش تردد برای سلامت خود و اطرافیان، بهتر است خریدی آنلاین داشته باشید. امروزه مراکز عرضه خرید با ارسال گوسفند درب منزل همراه با باسکول و قصاب نیاز را برای مراجعه حضوری بسیار کم کرده اند و می‌توان خریدی مطمئن انجام داد.
یکی از این مراکز معتبر در تهران دامداران پاک با 15 سال سابقه کاری است که برای خرید می‌توانید به سایت دامداران پاک مراجعه کرده و یا تماس بگیرید. 09126273826

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها