بورس املاک چیست؟

اخیرا طرحی در رابطه با پیش فروش متری مسکن به گوش خورده‌است که قیمت هر متر از این واحدهای ساختمانی توسط فروشندگان مشخص می‌شود

بورس املاک چیست؟

که همین امر باعث ایجاد نابسامانی‌هایی شده است که برای رفع این نابسامانی‌ها در بورس طرحی تحت عنوان بورس املاک مطرح شد تاثیر خوبی در این نابسامانی‌ها گذاشت و حالا می‌خواهیم بگوییم اصلا بورس املاک چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

دلیل اهمیت بورس املاک چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن بدلیل بالا بودن قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری، برای افراد همه افراد جامعه امکان‌پذیر نیست. حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس 500هزار تومان می‌باشد ولی طبق آمار اعلام شده برای خرید هر واحد از مسکن میانگین باید 24میلیون پرداخت شود که همانطور که گفته شد همه‌ی افراد نمی‌توانند این مبالغ را پرداخت کنند. برای برای خرید 100متر باید هزینه‌ای معادل 2میلیارد و 400میلیون پرداخت شود که عده‌ی کمی توانایی پرداخت این هزینه را دارند. در تیرماه 1399 بدلیل رشد بی‌رویه و بدون اصول قیمت‌ها و طی نشستی که وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه داشت و شروع فعالیت بورس املاک را اعلام کرد و برخی از سازمان‌ها از جمله: بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، تامین اجتماعی، ستاد فرمان امام، دانشگاه آزاد و ... برای آنکه املاک خود را در بورس املاک قرار دهند اعلام آمادگی کردند.

بورس املاک چیست؟

یکی از حقوق اولیه‌ای که برای همه شهروندان وجود دارد و در قانون اساسی ذکر شده‌است، حق مسکن است. اما عواملی وجود دارد که باعث بروز بحران در بازار بورس املاک شده‌است که دو عامل اصلی آن مشکل تامین سرمایه برای ساخت و ساز و دیگری عدم شفافیت در نظام قیمت‌گذاری است.

که یکی از دلایل بوجود آمدن بورس املاک برای بر طرف شدن این مشکلات بوده‌است. بورس املاک باعث شد تا هر نوع معاملاتی که در زمینه املاک وجود دارد از جمله زمین، آپارتمان، ملک و ... در بورس امکان‌پذیر باشد. اما در بورس املاک دو نکته وجود دارد.

نکته اول: شرکت‌های دولتی برای برطرف موانع تولیدی خودشان، می‌بایست املاک مازاد خودشان را در وارد بورس املاک کنند و آن‌ها را به فروش برسانند. پس برای موتجه نشدن با مالیات‌های سنگین شرکت‌های دولتی موضف‌اند که این املاک خود را در بازار بورس املاک به فروش برسانند که به این مورد عرضه املاک و دارایی‌های مازاد شرکت‌های دولتی نیز گفته می‌شود.

نکته دوم: برای تامین منابع مالی برای ساخت و سازها صندوق‌هایی بوجود آمده است که نقدینگی افرادی که سرمایه خودرا در این صندوق‌ها گذاشته‌اند به سوی ساخت و ساز هدایت می‌کنند. که به این طرح راه‌اندازی صندوقهای زمین و ساختمان گفته می‌شود. نقدینگی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های ساختمانی از طریق فروش سهام بدست می‌آید یا بهتر است بگوییم پروژه‌های ساختمانی از طریق فروش سهام از صندوق‌ها انجام می‌پذیرد. که همکاری سازمان بورس و وزارت راه و شهرسازی این نتایج را بدنبال داشته است.

هر سهم در بورس املاک یک متر مربع می‌باشد زیرا واحدهای فروش در بورس املاک بصورت متری می‌باشد. تضامین مورد نیاز برای انجام معاملات دریافت می‌شود تا خیال هر دو طرف (فروشنده و خریدار) از معامله انجام شده راحت باشد.

مزایای بورس املاک

برای جذب سرمایه‌گذاران بهترین گزینه املاک است و سازمان بورس از این فرصت استفاده کرده و بورس املاک را راه‌ انداری کرده‌است زیرا که بعد از نفت املاک بخش بیشتری از اقتصاد و درصد زیادی از سرمایه کشور را به خود اختصاص داده‌است. در این بخش قرار است به مزایای این بازار بپردازیم.

1. یکی از فوایدی که برای افراد کم درآمد جامعه برای فعالیت در بورس املاک بوجود آمده است، دیگر خرید ملک برایشان رویا به حسای نمی‌اید. زیرا برای افراد جامعه خرید مسکن و یا سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار پیچیده شده بود. که با سرمایه‌گذاری عموم مردم در بورس املاک و تورم زیاد مسکن می‌توان امید داشت تا راه‌حل مناسبی برای این بازار در زمینه این تورم‌ها پیدا شود.

2. بورس املاک توسط بورس کالا به عنوان پنجمین بورس در کشور شناخته شد تا بتواند منابع مالی خودرا از طریق انجام معاملات ملکی تامین کند که این دو باهم تفاوت دارند. با هدف جذب سرمایه از طریق واگذاری اموال مازاد شرکت‌های دولتی و ایجاد صندوق‌هایی برای پروژه‌های ساختمانی، در بازار فیزیکی بورس کالا شروع به عضه مسکن کردند.
تا به امروز برای سازماندهی و جلوگیری از تورم مسکن اقدام خاصی صورت نگرفته‌است. پس خرید متری مسکن یک مزیت در بورس املاک و در زمان تورم به شمار می‌آید حتی در این بازار ابزارهای نوین تامین مالی، خرید و فروش و ... وجود ندارد. برای ایجاد تحول چشم‌گیر در عرضه و تقاضای بازار مسکن، باید قوانین ذکر شده با همان کیفیت اجرایی شود.

3. معاملات بوس کالا در یک سازو کار شفاف انجام می‌پذیرد و به هیچ‌وجه قیمت از طرف فروشنده تعیین نمی‌شود. پس معامله بین فروشنده و خریدار با قیمتی منطقی صورت می‌گیرد. این سازو کار شفاف تاثیر بسیار زیادی در بازار بورس املاک دارد و دارای دو مزیت می‌باشد. در درجه اول با آگاهی بر قیمت حقیقی می‌توانند معاملات را انجام دهند و در دجه دوم باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این زمینه افزایش یابد و سرمایه‌گذاران بیشتری جذب شوند.

4. بورس املاک باعث جلوگیری از ساخت و ساز ملک‌های گران قیمت و بی کیفیت و همچنین نبود پیمانکار شد. وجود کارشناسان برای نظارت بر این بازار و وضع قیمت‌های عادلانه و نیز وجود قوانین بورس کالا باعث عملکرد بهتر این بازار شده‌اند.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله خوانده شد برای ارائه قیمت‌های معقول‌تر بازار مسکن، دولت طرح بورس املاک را وضع کرد. که همین امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذران بیشتری به سوی این بازار بیایند و همچنین افرادی که توانایی خرید یک واحد مسکونی کامل را بدلیل قیمت بالای آن ندارند به سوی این این بازار سوق داده شوند. در کل می‌توان گفت این فرصت باعث ایجاد ثبات در قیمت بازار مسکن می‌شود و همین باعث بوجود آمدن تحولی مهم در اقتصاد کشور می‌شود.

سایت آکادمی بورس با منابع کافی بورسی و با بهره‌گیری از دانش متخصصان این حوزه در زمینه سرمایه گذاری در بورس می‌تواند کمک شایانی به شما کند.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها