کار دانشجویی در فرانسه

فرانسه کشوری محبوب بین علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور است و سالانه از سیصدهزار دانشجوی بین‌المللی در رشته‌های تحصیلی مختلف میزبانی می‌کند.

کار دانشجویی در فرانسه

باتوجه‌ به رایگان‌ بودن بیشترِ دانشگاه‌ها و هزینه‌های مقرون‌ به‌ صرفۀ زندگی، دانشجویان بین‌المللی در فرانسه با مشکلات اقتصادی چندانی روبه‌رو نخواهند شد. بااین‌حال، کشور فرانسه فرصت انجام کار دانشجویی حین تحصیل را نیز در‌اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار داده است تا بتوانند بهتر زندگی کنند. از مزایای مهم انجام کار حین تحصیل در فرانسه امکان برقراری ارتباط با مردم این کشور و درک بهتر فرهنگ و یادگیری زبان فرانسوی خواهد بود. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه ، دربارۀ هزینه‌های زندگی در فرانسه، شرایط و انواع کار دانشجویی در فرانسه، مدت زمان مجاز کار حین تحصیل و حداقل دستمزد بیشتر سخن خواهیم گفت.

اجازۀ کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویان فارغ از ملیت و مقطع تحصیلی پس از طی مراحل ثبت‌نام در مؤسسۀ آموزشی معتبر و با داشتن اجازۀ اقامت دانشجویی (carte de séjour d'étudiant) ، حین تحصیل در کشور فرانسه می‌توانند کار کنند. دانشجویان مدرسه‌های زبان حداقل بیست ساعت در هفته باید کلاس داشته باشند تا اجازۀ اقامت دانشجویی برایشان صادر شود. برای انجام کار پاره‌وقت دانشجویی به داشتن اجازۀ موقت اشتغال به کار (Autorisation Provisoire de Travail) نیازی نیست. گفتنی است برای شرکت در دوره‌های زبان فرانسه، از مشاوره‌های سیم آخر می‌توانید استفاده کنید.

انواع کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها می‌توانند مشغول کار شوند. دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی استادان، استقبال از دانشجویان تازه‌وارد در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و...، ازجمله کارهای دانشجویی به‌حساب می‌آیند. خارج از محیط دانشگاه نیز مشاغل متنوعی همچون کار در کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها و نگه‌داری از کودکان وجود دارد. البته لازمۀ فعالیت در مشاغل مذکور دانستن زبان فرانسوی و انگلیسی است و این موضوع به دانشجویان بین‌المللی در پیداکردن شغل کمک درخورتوجهی می‌کند.

مدت زمان مجاز کار حین تحصیل در فرانسه

طبق قانون کشور فرانسه، دانشجویان غیرفرانسوی اجازه خواهند داشت در سال حداکثر ۹۶۴ ساعت کار کنند (برابر با ۶۰درصد زمان عادی کار تمام‌وقت در فرانسه). پس دانشجویان در هر نیمسال تحصیلی، نیمه‌وقت و حدوداً ۲۰ ساعت در هفته و در زمان تعطیلات، تمام‌وقت می‌توانند مشغول ‌کار شوند.

حداقل دستمزد کار در فرانسه

طبق قانون مصوب فرانسه در سال ۲۰۱۹، حداقل دستمزد (Salaire Minimum Interprofessionnel de Croissance) که به‌‌اختصار SMIC گفته می‌شود، به‌‌ازای هر ساعت تقریباً دَه یورو ناخالص است که پس از کسر مالیات (کسورات اجباری تأمین اجتماعی برابر با ۲۰درصد دستمزد) به حدود هشت یورو می‌رسد.

دوره‌های کارآموزی در فرانسه

در بعضی از دوره‌های آموزشی کشور فرانسه، دانشجویان ملزم‌اند دوره‌های کارآموزی بگذرانند. این دوره‌ها با قرارداد همراه هستند و مؤسسه و سازمان پذیرنده و دانشجو آن را باید امضا کنند. در این زمینه، قانون برای دانشجویان فرانسوی و غیرفرانسوی برابر است. اگر طول دوره کارآموزی بیش از دو ماه طول بکشد، مؤسسه یا سازمان پذیرنده حداقل ۵۷۷.۵ یورو در ماه به دانشجو باید پرداخت کند.

نکته‌هایی دربارۀ تحصیل در فرانسه

• دانشجویان خارجی مانند دانشجویان فرانسوی از بیمۀ درمانی‌ (Vitale) برخوردار خواهند بود. این موضوع نگرانی دانشجویان بابت هزینه‌های درمانی را کاملاً برطرف کند.

• دانشجویان دوره‌های آموزش زبان فرانسه از تسهیلات دولت فرانسه بهره‌مند خواهند شد. یکی از این تسهیلات پرداخت حدود نیمی از هزینه‌های محل سکونت به‌کمک دولت فرانسه است.

• دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی حداقل یک‌ سال فرصت دارند در فرانسه کار پیدا کنند و در این کشور بمانند.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها