کف حقوق کارگران باید چقدر باشد؟

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه کف حقوق کارگران در سال آینده نباید کمتر از ۵ میلیون تومان باشد، از شورای عالی کار خواست تا همین قدرت خرید سال ۹۹ خانوارهای کارگری را برای سال آینده حفظ کند.

کف حقوق کارگران باید چقدر باشد؟

حمید نجف در ارزیابی افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران ابراز عقیده کرد و گفت: با توجه به اینکه کارشناسان افزایش حقوق کارگران در دو مقطع را پیشنهاد دادند و کانون عالی شوراهای اسلامی کار هم به اعتبار قول مساعد وزارت کار که گفته بود در نیمه دوم سال دستمزدها ترمیم می شود، ترمیم حقوق کارگران در نیمه دوم سال را درخواست کرد که البته این اتفاق نیفتاد، معتقدم طلب ۶ ماهه را هم نمایندگان کارگری باید روی حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ ببرند و کف دستمزد را بالا ببرند.

وی با بیان اینکه کف دستمزد کارگران در سال آینده نباید کمتر از ۵ میلیون تومان باشد، گفت: اگر بتوانیم حداقل مزد را دو برابر کنیم و پایه حقوق حداقل بگیران را بالا بیاوریم، قدرت معیشت خانوارهای کارگری برای سال آینده را حفظ کرده ایم.

این کارشناس حوزه کار اقتصاد را یک زنجیره به هم تنیده و پیوسته دانست و گفت: در بحث دستمزد باید نگاه کلی داشته باشیم و نگوییم یک کارفرما سود کرده یکی سود نکرده است. بلکه طوری حقوق و دستمزد را تعیین کنیم که کارگر و کارمند و بازنشسته ای که می خواهد آن را خرج کند در همه بخشهای اقتصاد هزینه کند و فقط بابت خورد و خوراک صرف نشود.

دستمزد باید طوری تعیین شود که اقتصاد مملکت بچرخد

وی افزود: ما باید به موضوع دستمزد به گونه ای نگاه کنیم که چرخه اقتصاد مملکت بچرخد. چون حقوق و دستمزد است که این چرخه را می گرداند؛ بنابر این افزایش دستمزدها باید طوری باشد که اولا به کارمند یا کارگر قدرت خرید بدهد دوم اینکه فرد بتواند با آن کیف و کفش و لباس و سایر مایحتاج خود را هم بخرد و تنها صرف تهیه مواد خوراکی و غذایی نکند، یعنی همه صنوف و مشاغل از محل افزایش حقوق منتفع شوند و امرار معاش کنند. وقتی هزینه ها بالا است و مزد کمتری برای نیروی کار در نظر بگیریم طبیعی است که از هزینه های دیگر می زند. اگر امسال اصناف سود نکردند یا بزاز و کفاش درآمد نداشتند دلیلش فقط کرونا نبود، بلکه خرید پوشاک و پارچه اولویت مردم نبود و بیشتر دغدغه خرید مرغ و تخم مرغ و روغن و مواد غذایی را داشتند.

نجف در بخش دیگری از گفت وگو با ایسنا درباره افزایش حق مسکن و بن خواربار کارگران نیز گفت: مزایای جانبی مزد مخصوصا حق مسکن و بن خواربار باید افزایش پیدا کند و به نقطه ای برسیم که دریافتی کارگر کمتر از ۵ میلیون تومان در سال آینده نشود.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال اتفاق خوبی که افتاد این بود که حق مسکنی که سالهای در فیش های حقوقی کارگران ۲۰ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان درج می شد و مایه شرمندگی بود امسال به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت و اقدام مثبت و ارزشمندی بود که با همراهی دولت رقم خورد ولی آیا در شرایطی که کرایه خانه ها بالای یک میلیون تومان رفته این رقم می تواند به جبران هزینه مسکن و اجاره بهای کارگران کمک کند؟

کف حقوق کارگران نباید کمتر از ۵ میلیون تومان باشد

کمک هزینه مسکن حق شارژ ساختمان است!

نجف تصریح کرد: ما نمی گوییم حق مسکن را افزایش دهند بلکه در یک روستای دورافتاده اجاره یک اتاق ۳۵ متری را درآوریم یا نرخ اجاره یک خانه ۵۰ متری برای یک خانواده ۴ نفره را در شهرهای دیگر بررسی کنیم، همان را ملاک افزایش حق مسکن قرار بدهیم. این مبلغی که به اسم کمک هزینه می پردازیم دیگر کمک هزینه مسکن و اجاره بها نیست، حق شارژ ساختمان است.

این کارشناس حوزه کار سال ۹۹ را شعب ابی طالب کارگران نامید و گفت: امسال حقیقتا سال سختی برای خانوارهای کارگری بود. باز هم نمی گوییم حقوق کارگران را اضافه کنند بلکه درخواست ما این است که شورای عالی کار اگر نمی تواند دستمزد واقعی برای کارگران تصویب کند و افزایش واقعی حقوق کارگران را مدنظر ندارد، همین وضعیت سخت را برای کارگران در سال آینده حفظ کند. در حال حاضر نگرانی فعالان کارگری این است که سال آینده وضعیت کارگران از چیزی که هست به مراتب سخت تر شود که البته نشانه های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد شدن قیمتها این را تقویت می کند لذا انتظار ما این است که دولت و کارفرما به دستمزد کارگر نگاه مثبت تری داشته باشند و قدرت معیشت کارگران را برای سال آینده حفظ کنند.

وی در پایان گفت: امسال به خاطر کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاهها همه در خانه ماندند و طبعا هزینه های آموزش، تحصیل، خورد و خوراک، آّب و برق و اینترنت هم افزایش یافت، بنابر این اگر می گوییم سال سختی بود از این جهت است که خرج و مخارج و هزینه های بیشتری به خانوارهای کارگری تحمیل شد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • کارگر
    0

    ما کارگران واقعا از آینده نا امید شدیم و دیگه به هیچ مسئولی اطمینان نداریم و خودمان را شهروند ایران نمی دانیم.تمام اجناس چند برابر شده ولی به حقوق کارگر که میرسن جانشون بالا میاد.آره شما راست میگید فقط افزایش حقوق چندرغازی کارگر باعث تورم میشه.

  • یاکریم بابا
    0

    چرا خبر افزایش حقوق را اعلام میکنید اما از کسر ضریب ها و کم نمودن حقوق فرهنگیان چیزی نمیگید الان چند ساله که با اعلان افزایش حقوق سالیانه وزارت آموزش و پرورش فروردین هر سال احکام جدید صادر میکنه که نسبت به سال قبل ده تا بیست درصد کمتر شده بعد حکم سال جدید را میزنه و مثلا افزایش حقوق را اعمال میکنه و جالبه که حکم اول را فقط در سیستم میزنن و به دست کارمند نمیدن عملا حقوق کارکنان بخش اداری آموزش و پرورش پنج تا ده درصد نسبت به سال قبل افزوده میشه

  • ناشناس
    0

    هر مقدار حداقل حقوق و مزایا برای کارمندان دولت در مجلس شورای اسلامی تصویب شده به همان مقدار هم باید برای کارگران شاغل در بخشهای اداری در شورای عالی کار تصویب گردد. افزایش سایر سطوح مزدی هم طبعاً کمتر از درصد افزایش حداقل حقوق خواهد بود. نباید بین قشر کارمند دولت و کارگر شاغل در بخش اداری فرق گذاشت. درست است حقوق کارگران توسط کارفرمایان بخش خصوصی پرداخت می شود ولی نباید تفاوتی بین کارفرمای دولتی و خصوصی قائل شد. تنها می توان بین کارگران صنعتی ، تولیدی ، معدنی ، کشاورزی و خدماتی که در مشاغل سخت و زیان آور و تنش زا هستند با کارمندان دولت از لحاظ افزایش حقوق و مزایا تفاوت قائل شد.

    نظرات شما -
    • فضول محل
      0

      عزیزم کارمندان دولت مزایای بیشتری از کارگری می گیرند امسال 3 بار افزایش حقوق داشتن

    • ناشناس
      0

      آقای فضول محل! طبق قانون فقط سالی یکبار امکان افزایش حقوق برای کارمندان و کارگران وجود دارد. افزایش حقوق کارمندان دولت در بودجه سالانه دولت دیده می شود و در مورد افزایش حقوق کارگران هم طبق ماده 41 قانون کار عمل می گردد. برخی مزایای کارگران شاغل در کارگاههای دائم از کارمندان دولت بیشتر است . مانند پرداخت عیدی به کارگران که دو ماه حقوق می باشد به شرطی که از سه ماه حداقل حقوق کارگران تجاوز نکند.

    • مهدی
      0

      ناشناس یا واقعا نمیدونی یا خودتو زدی به اون در حقوق یه کارمند با ۶ ساعت کار و ۱ساعت کار مفید حدود دوبرابر کارگره . بعدشم بعد از سی سال مفت خوری کارمندهای محترم بهشون چندصد میلیون بعنوان سابقه میدن من حاضرم جای ده ساعت ۶ ساعت کار کنم با حقوق کارمندی بدون عیدی . تو حاضری ۸ ساعت مثل یه کارگر کار کنی با حقوق و بقول خودت عیدی و...‌

    • ناشناس
      0

      پاسخ به مهدی: هم در قانون کار و هم در قانون مدیریت خدمات کشوری ساعات کار هفتگی کارگران و کارمندان ۴۴ ساعت و در ماه ۱۷۶ ساعت است. میزان مرخصی کارگران در سال ۲۶ روز با احتساب ۴ روز جمعه می باشد. به تعبیر دیگر کارگران به طور متوسط در ماه می توانند از ۲/۵ روز مرخصی (چه ساعتی و چه تمام وقت) استفاده نمایند. میزان مرخصی کارمندان نیز به ازای یکسال کار یکماه می باشد و تفاوتی از این لحاظ بین کارگران و کارمندان نیست. از لحاظ پاداش پایان خدمت نیز بازاء هر سال سابقه کار یکماه آخرین حقوق به کارگران و کارمندان قابل پرداخت خواهد بود و از این حیث تفاوتی بین کارگران و کارمندان نیست. ضمن اینکه گاهی اوقات پاداش پایان خدمت کارمندان بدلیل کمبود بودجه با تأخیر توسط دولت پرداخت می شود ولی برای کارگران اینطور نیست و کارفرمایان موظفند به موقع پاداش پایان خدمت کارگران خود را پرداخت نمایند وگرنه کارگر می تواند از کارفرمای خود در مراجع حل اختلاف کار شکایت نماید ولی در مورد کارمندان دولت شکایت از دولت در دیوان عدالت اداری و اجرای رأی به این راحتی ها نیست! حقوق کارمندان در مجموع بطور متوسط از کارگران پائین تر است مگر حقوق برخی مدیران دولتی که استثناست!

    • مهدی
      0

      پاسخ به ناشناس پس لطف کن حل کن این معادله را چرا کارگر از ۸تا پنج سر کاره کارمند از ۸ تا نهایت ۱۴ . چرا کارگر حقوقش میشه ۲۸۰۰ با دوتا بچه یه کارمتد یا معلم میشه حدود چهار میلیون تومان اصلا مگه دوهفته پیش خود نوبخت نگفت در سه مرحله حدود ۷۵ درصد باعناوین مثل طبقه بندی مشاغل و... روی حقوق کارمندا گذاشتیم اما کارگر بدبخت فقط ۳۲ درصد اول سال . یه کارمند اداره بهداشت فقط امسال حدود ۴میلیون اضافه شد و برای پیمانکارهای بیمارستان ها حدود یک میلیون جدای افزایش اول سال . نه برادر اینا فقط و فقط خر کردن قشر چهل میلیونی کارگره که میگن اگه زیاد کنیم حقوقتونو یا اخراج میشید یا تورم زیاد میشه چجوری برا حقوق کارمندا که از پول بیت المال و نفته تورمی وجود نداره فقط کارگرا باید از همه چیزشون بگدرن که یهو نشه تورم . از خودت میپرسم ناشناس میتونی با زن و دوتا بچه با کرایه خونه و خورد خوراک با ماهی ۲۸۰۰ طی کنی بخدا اگه بتونی فقط همه حرف میزنن بحث سر کارمند و کارگر نیست بحث عدالت اجتماعیه که قشر کارگر درست مثل سهام عدالت هیچی ازش ندید اما قشر کارمند نه تنها سهام عدالت بلکه کلی مزایای دیگه هم دریافت کرده است واین اسمش شده عدالت مملکت اسلامی

    • مهدی
      0

      و مطلب بعد شما کدوم کارمندی را میشناسید که حقوق و مزایاش و دریافتی اخر ماهش بشه ۲۸۰۰ . کارمندای بانک حدود ۶میلیون به بالا کارمتدهای بهداشت و پرستاران زحمت کش حدود ۶ میلیون به بالا با افزایش اخیر به گفته خود نوبخت کارمندای بخش اداره جات دولتی از ۵ میلیون به بالا معلمین محترم با ۴ساعت خدمت ۵ میلیون به بالا دریافتی کارمتدای نیروهای مسلح ۵ میلیون به بالا . من اطرافم پر از کارمنده از همه جاست خواهر برادر دوست و.... این ارقام را الکی نمیگم شما ببین یکسان سازی حقوق بازنشسته ها برای لشکری و کشوری انجام شد و بحق افزایش حقوق خوبی داشتن اما کارگران تامین اجتماعی هنوز انجام نشده چقدر تبعیض و فرق گذاشتن حتما باید اعتصاب کرد مثل معلمین تا وضعیت معیشت کارگران سروسامان بگیره یعنی اون وزیر با فهم و شعور عقلش نمیرسه با ۲۸۰۰ نمیشه زندگی کرد فقط شعار فقط حرف . دوست عزیز واقع بین باش لطفا

    • ناشناس
      0

      آقا مهدی با کمال معذرت باید بگویم اطلاعات شما دقیق نیست! اینجانب در اینجا در مورد قانون کار و قانون مدیریت خدمات کشوری بحث کردم و ممکن است بعضی از کارگاههای در پیت مشمول قانون کار برخی مقررات قانون کار را در مورد کارگران خود اعمال نکنند و کارگران آن کارگاه در پیت هم برای اینکه از سرکار اخراج نشوند از کارفرمای خود به مراجع حل اختلاف کار شکایت نکنند و برای کارفرمای خود با حقوق و مرخصی کمتر و ساعات کار بیشتر و بدون دریافت مزایای قانونی مانند عیدی ، حق اولاد و ... کار کنند! ولی در کارگاههای بزرگ و شناخته شده و صاحب برند که نوعاً مشاغل آنها دائمی هستند و شرکت کاغذی محسوب نمی شوند تا حدود زیادی مقررات قانون کار در کارگاههای آنان اعمال می گردد. در کارگاههایی که اجرای طرح طبقه بندی مشاغل الزامی نیست کارفرما می تواند به یک کارگر دارای مدرک دکتری خود با شغل مهم هم حداقل حقوق را بپردازد و این امر خلاف قانون نیست چونکه در قانون کار بر اساس مدرک و تخصص به کسی حقوق پرداخت نمی شود و کارفرما می تواند از لحاظ پرداخت حقوق و مزایا فرقی بین کارگر ساده و غیرمتخصص نگذارد چونکه قانون در این زمینه خلاء دارد و مسکوت است مگر اینکه در کارگاهی اجرای طرح طبقه بندی مشاغل الزامی باشد در اینصورت به کارگر متناسب با تحصیلات و نوع شغل و سابقه کار گروه شغلی و رتبه تعلق می گیرد و بر اساس گروه شغلی و رتبه ای که دارد حقوق دریافت خواهد نمود. در بیشتر کارگاههای مشمول قانون کار که کارگران شاغل آنها دارای قرارداد کار موقت هستند کارفرما در پایان مدت قرارداد کار با آنها از لحاظ پاداش پایان خدمت تسویه حساب می کند تا به این کارگران مزایای سنواتی و گروه و رتبه بالاتر تعلق نگیرد تا نتوانند به دلیل سابقه کار بیشتر نسبت به دیگر کارگران تازه کار و جدید الورود از کارفرمای خود تقاضای افزایش حقوق بیشتر از حداقل حقوق قانونی تقاضا کنند!!!

    • مهدی
      0

      برادر گفتید بین حقوق کارگر و کارمند اختلافی نیست و حتی کارمندها در بعضی مواقع مورد کم لطفی قرار گرفتن من عرض کردم نه اینجوری هم نیست یک کارگر با تمام مزایا یعنی حقوق .حق اولاد بن مسکن و... در ماه برای ۸ ساعت کار دریافتی حداقل ۲۸۰۰ با دوفرزند داره در صورتی که حقوق کارمند حدود دوبرابر این مبلغه با ساعات کاری به مراتب کمتر و کاری راحتتر. من بازم میگم بحث دریافتی حقوق کارمندو کارگر نیست بحث عدالت اجتماعیه نمیشه تا به حقوق قشر واقعا مظلوم کارگر میرسیم بگیم تورم یا اخراج میشن پس حقوقشونو کم زیاد کنیم مگر اون کارگر ادم نیست اصلا مگه ایرانی نیست که توی این مملکت باید سنگ زیر اسیاب باشه همیشه من فقط میگم با این حقوق ها نمیشه گذران زندگی کرد ضمنا ناشناس من اطلاعات خوبی در مورد قوانین کار و همچنین میزان حقوق و مزایای شغلی کارگران دارم که متاسفانه بنظرم تمامی قوانین یا حداقل ۹۵ درصد قوانین به ضرر کارگر و نفع کارفرماست . مملکت ما بشدت در حال دوقطبی شدن مرفه و فقیره همون اتفاقی که زمان پهلوی شاهدش بودیم متاسفانه الان با شدت زیادتر دیده میشود درسته حلبی اباد نداریم اما حاشیه نشینی مخصوصا برای کارگرها برای در امان بودن از پرداخت کرایه خانه های سرسام اور بیداد میکنه و فقط وزیر و نماینده با یک کلمه شرایط را درک میکنیم یجوریایی دارن به شعور قشر کارگر توهین میکنن بنطرت سال دیگه میشه با این تورم با حقوق ماهی ۵ میلیون که ۲ میلیونشو بدی برا کرایه خونه میشه چهار نفر را اداره کرد تازشم من ۵ میلیون را خیلی رویایی گفتم چون حقوق کارگرا به این عدد نمیرسه متاسفانه

    • مهدی
      0

      به هرحال خوشحال شدم از بحث و تبادل نطری که باهاتون داشتم امیدوارم روزی برسه که عدالت به معنی واقعی توی کشور رخ بده و امیدوارم این کلام پیامبر مهربانی هارو همیشه سرمنشا اعلام و رفتارمون قرار بدیم که فرمودند هرچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند به امید ان روز ان شاالله موفق باشی ناشناس و اگه حرفی زدم که تند بود حلال کنید یا علی

    • ناشناس
      0

      آقا مهدی من در این تبادل نظر سعی کردم بر خلاف جنابعالی که گاهاً احساسی صحبت می کردید فنی صحبت کنم. ما در دستگاههای اجرایی هم پرداخت حداقل حقوق یعنی ۳/۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ را داریم و هم پرداخت سقف ۷ برابر حداقل حقوق ماهیانه را در سالهای گذشته داشته ایم و امسال هم که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ سقف حقوق را جور دیگری تعیین کرده است که هنوز به تأئید شورای نگهبان نرسیده است. نظام هماهنگ پرداخت در دستگاههای اجرایی ما به درستی اجرا نمی شود ضمن اینکه مزایای پرداختی به کارکنان در هر اداره متفاوت است و این موضوع باعث تفاوت در پرداخت مجموع حقوق و مزایا می گردد! دستگاههای اجرایی متعددی وجود دارند که به کارکنان شرکتی یا قرارداد موقت خود حداقل حقوق ماهیانه را پرداخت می کنند که من از ذکر نام برخی از این دستگاهها معذورم.

  • فضول محل
    0

    کارفرمایان سودشان چند برابر شده (سود ثابت ده درصد- جنسی قبلا 1000 تومن بوده الان شده 3000 تومن- سود قبلا 100 تومن بوده-الان 300 تومنه--) پس افزایش 30 درصدی جوکه - حداقل مثل کارفرمایان که سودشان سه برابر شده- افزایش حقوق هم باید 3 برابر باشه- نه 30 درصد

  • ناشناس
    0

    به دلار برابر حد اقل سال 57 بدید

  • کارگر حداقل بگیر
    0

    کارفرماها همین امسال بارها از دولت مجوز گرفتن برای گران کردن کالاهاشون!!!... ولی به حقوق کارگر که میرسه بهانه تورم رو میارن... نمیدونم چه جوری حساب میکنن که گران کردن کالاها تورم حساب نمیشه؟؟؟

  • ناشناس
    0

    هرچه حقوقها بالا برود تورم از آن پیشی خواهد گرفت وبسیاری از کارگران شغل خود را از دست خواهند دادواین چرخه همیشه بوده چون سیستم تورم زا است باید قدرت خرید تقویت شود

  • پرتقال سی تومانی
    0

    لطفا کف و سقف را بیخیال شوید و بفکر تورم افسارگسیخته باشید که زور شما به دلال و سرمایه دار نمیرسد و هر چه بالا بروید بالاتر میرود

  • مهدی
    0

    وقتی یه کارگر ۸ ساعت کار میکنه اونم کار سخت و حقوقش پایمال میشه به دولت مردان هشدار میدم به فرموده امام خمینی همین پابرهنه ها بودن که شاه را از مملکتت بیرون کردن پاتونو از روی گلوی کارگرها با بهانه الکی بردارید . دزدی و اختلاس توی این مملکت باعث این وضعیت شده بی تدبیری و لجبازی های سیاسی مردم را بیچاره کرده اقای روحانی اقایان وزیر تا کی . خدایی هست و قطعا حساب و کتابی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها