انواع نمای سنتی ساختمان + ایده های جدید

ایران یکی از اولین کشورهای جهان است که از خشت در ساخت بناهای خود استفاده نموده است. بقایای کشف شده از یک کوره در 6000 سال قبل، بیانگر هنر ساخت و ساز در کشور می باشد.

انواع نمای سنتی ساختمان + ایده های جدید

انواع نمای سنتی در سازه های قدیمی، بیانگر هنر و معماری بی نظیر ایرانی در سطح جهانی است. تلفیق این نما با مصالح به روز و جدید، سبکی نو را در معماری و ساختمان سازی پدید آورده است.

امروزه با استفاده از فناوری های نوین، انواع آجرنماهای نسوز و زیبا در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند. این آجرها به زیبایی هر چه بیشتر نما کمک کرده و از نفوذ رطوبت، هوای سرد، جانوران موذی و... جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که نمای سنتی در نقاط مختلف ایران، بنا به اقلیم و آب و هوای آن منطقه دارای تفاوت هایی نیز می باشد.

نمای سنتی چیست؟

برای شروع ابتدا باید مفهوم نما را بدانیم. نما در واقع سویه بیرونی سازه است که از اجزای مختلفی تشکیل می شود. برای مثال در یک نما علاوه بر دیوارها، پنجره ها و در نیز نمایان است. بنابراین باید تناسبی بین نمای دیوارها و نوع در و پنجره ها وجود داشته باشد. نمای سنتی به قدیمی ترین نوع نمای ساختمانی گفته می شود که در دوره های مختلف تاریخی، رواج داشته است.

نمای آجری سنتی، یکی از قدیمی ترین نمونه های نمای ساختمانی به شمار می رود. در این نوع نما، از آجرنمای قزاقی استفاده می شود. این آمرنما در ابعاد و اشکال و حتی رنگ های مختلفی تولید می گردد. آجر نمای سنتی ایرانی، امروزه نیز دارای طرفداران زیادی در صنعت ساختمان سازی است. در نمای سنتی ایرانی، نقوش عمودی و افقی در کنار ایجاد طرح های جذاب با آینه یا شیشه های رنگی، فضایی دلنشین را ایجاد می نمود. اکنون نیز می توان با آجرنماهای تولید شهرهای مختلف، طرح های زیبایی ایجاد نمود. اما باید به این نکته توجه کرد که برای مثال، قیمت آجر سنتی قم با قیمت آجر سنتی یزد متفاوت است.

مزایای نمای سنتی ایرانی

همان طور که پیش از این گفته شد، نمای سنتی نمود اصالت و معماری ایرانیست و چون قدمت آن به سال ها پیش باز می گردد، از مصالح طبیعی در ساخت آن استفاده شده است. آجر، گچ، چوب، سنگ و... از جمله مصالح ساخت و ساز در گذشته می باشد. از این رو هر شهر و اقلیم به تناسب مصالح در دسترس خود، نمای ساختمان را می ساختند. این امر سبب می شد تا نمای سنتی مطابق با محیط زیست آن منطقه باشد و تاثیرات منفی محیطی ایجاد نکند.

همچنین به کارگیری مصالح طبیعی سبب می شد تا استحکام بنا به صورت چشم گیری افزایش یافته و تغییرات دمایی و آب و هوا سبب تخریب آن در گذر زمان نشود. همچنین نماس سنتی هر منطقه، متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم آن طراحی می گشت. بنابراین نمای سنتی هر شهر بیانگر هویت فردی و اجتماعی مردم آن به شمار می رفت. هزینه ساخت نمای سنتی به نسبت نماهای امروزی و مدرن بسیار کمتر است. زیرا در ساخت آن از مصالح با قیمت مناسب نظیر آجر و چوب و سیمان استفاده می شود.

معایب نمای سنتی ایرانی

امروزه با گرایش سلایق عمومی به سبک معماری مدرن، نمای سنتی کمتر مورد پسند عامه مردم قرار می گیرد. همچنین نگهداری، تعمیر و مرمت نمای سنتی هزینه های زیادی را به همراه دارد. در نمای سنتی به دلیل استفاده از مصالح سنگین نظیر آجر و سیمان، بار قالب بر پی بسیار زیاد بوده و وزن کلی ساختمان بشدت افزایش می یابد. اما در نماهای مدرن و امروزی، از مصالح با بار کمتر استفاده می شود.

انواع نمای سنتی ساختمان + ایده های جدید - تصویر 2

انواع آجر نما

آجر قزاقی معروف ترین و متداول ترین نوع آجر در ساخت نماهای سنتی ایرانیست. آجر نمای حصیری از دیگر آجرنماهای ایرانی است که بافت بر هم تنیده ای را در نما ایجاد می کند. آجر نمای پلاک از دیگر آجرهای مخصوص برای نماست که مقاومت زیادی در برابر تغییرات دمایی و رطوبت دارد. این آجر نما نیز در رنگ های مختلف تولید می گردد. آجر نمای لعابی همانطور که از نامش پیداست، حاصل لعاب کاری آجر نمای معمولیست.

تنوع در رنگ و مقاومت زیاد در برابر رطوبت، از جمله ویژگی های مهم آجرنمای لعابیست. آجرنمای کرکره ای، بر خلاف سایر آجرنماهای موجود در بازار، در تماس با رطوبت شوره نمی زند. آجرنمای کرکره ای همچنین به دلیل استفاده از خاک نسوز در ساخت آن، از مقاومت دمایی بسیار زیادی برخوردار است.

کلام پایانی

نمای سازه، مهم ترین قسمت بیرونی یک ساختمان است. زیبایی نما می تواند معرف ساختمان و حتی سازنده های آن باشد. بنابراین امروز اکثریت سازندگان ساختمان و انبوه سازان، نمای ساختمان های خود را به امضای برند خود مبدل ساخته اند. انواع نمای سنتی یکی از نمونه های نما در ایران است که از گذشته تا به امروز، طرفداران خاص خود را دارد.

مصالح به کار رفته در نماسازی سنتی ایرانی، به نسبت سایر مصالح امروزی، دارای قیمت کمتری است. اما از جمله معایب این نوع نما، وزن بالای محتمل بر ساختمان است. شاید جالب باشد بدانید که نمای سنتی در هر منطقه و اقلیم از کشور، دارای تفاوت های متعددی با سایر مناطق است که حاصل آب و هوا و شرایط محیطی می باشد. بنابراین می توان دید که نمای ساختمان های ساخته شده در یزد با نمای سازه های شمال کشور متفاوت است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها