راهنمای انتخاب پشم سنگ | کاربرد پشم سنگ در دانسیته و ضخامت های مختلف

عایق پشم سنگ با ویژگی‌های حرارتی و صوتی بسیار خوب، مقاومت در برابر آتش و ویژگی‌های پایداری، به یک انتخاب محبوب برای پیمانکاران معماران و سازندگان تبدیل شده است. این محصول از ذوب سنگ های معدنی مانند بازالت به همراه سرباره های فولادی در دماهای بسیار بالا( حدود 1500 درجه) تولید می شود.

راهنمای انتخاب پشم سنگ | کاربرد پشم سنگ در دانسیته و ضخامت های مختلف

پنل های تخته ای پرکاربرد ترین نوع پشم سنگ در ضخامت ها و دانسیته های مختلف به عنوان عایق حرارتی و صوتی مورد استفاده قرار میگیرند. نصب ساده و راحت و ثبات ابعادی دارند ، سبک هستند و دوام انعطاف پذیری آن ها بالاست. و به صورت پنل های 60 در 120 تولید می شوند.

پشم سنگ های لحافی که به پشم سنگ های رولی هم معروف هستند معمولا در مواردی استفاده می شوند که دمای تجهیزات خیلی بالا نیست مانند سیستم های تهویه و داکت ها، سیستم های آب سرد کن، سقف های سوله و .... در ضخامت ها و دانسیته های محدودتری نسبت به پشم سنگ های تخته ای وبه صورت رول هایی با 10 متر طول و عرض 1.2 متر تولید می شوند. پشم سنگ لحافی فویلدار به خوبی در برابر رطوبت مقاومت می کند. 

نوعی دیگر از پشم سنگ ها که برای عایق کردن تجهیزاتی با دمای بالا استفاده می شوند، پشم سنگ های پتویی هستند. برای عایق کاری نیروگاه ها و پالایشگاه ها، خطوط لوله، دیوارهای مخازن ،تانک ها و... استفاده می شوند. در اینگونه تجهیزات دمای فرایند باید کنترل شودو از آسیب به افرادی که با سطوح داغ تماس دارند جلوگیری شود. بنابراین استفاده از پشم سنگ پتویی با محدوده دمایی بالایی که دارند( در حدود 800درجه )  برای این منظور بسیار مناسب هستند.

از کدام نوع پشم سنگ با کدام ضخامت و دانسیته برای کاربری خود استفاده کنیم ؟

استفاده از پشم سنگ تخته ای دامنه های کاربرد زیادی دارد ، استفاده در سازه های پیش ساخته ، دیوار های خشک  و نماهای خشک از کاربردهای رایج این محصول به شمار می آیند . در سازه های سبک مانند سازه های ال اس اف معمولا یک طرف نما متریال هایی مانند فایبر سمنت برد، بوردکس و.. و از سمت داخل پوشش های مانند  پانل های گچی و یا دیگر پوشش های سبک  استفاده می شود  و فضای بین دیوار ها با پشم سنگ تخته ای  پر می شود. برای پوشش سقف در این سازه ها هم معمولا از پشم سنگ های لحافی فویلدار استفاده می شود. در این لینک می توانید کاربرد پشم سنگ در این سازه ها را ببینید.

اجرای پشم سنگ - تصویر 2

استفاده از پشم سنگ در ساندویچ پنل :

ساندویچ پنل به عنوان پوشش برای سقف و دیوار کاربرد گسترده ای در صنعت دارد یکی از مواد عایقی که به عنوان هسته این پنل ها استفاده می شود، پشم سنگ است و در مواردی که مقاومت در برابر حرارت و آتش اهمیت بسیاری دارد انتخاب مناسبی است. چراکه تا حدود دو ساعت در برابر آتش مقاومت می کنند و طول عمر آن ها بالاست .

پشم سنگ به عنوان عایق صوتی در ساختمان ها :

در آپارتمان های شهری واحد های مجاور با یک دیوار مشترک از هم جدا می شوند.استفاده از یک دیوار دو جداره با یک لایه عایق پشم سنگ تا حد زیادی از انتقال صدا جلوگیری می کندو باعث جلوگیری از انتقال صوت به صورت صدای هوابرد می شود. ساختار الیافی غیر جهت دار پشم سنگ اجازه میدهد این ماده برای جذب صدا و کاهش نویز بهتر عمل کند. چگالی های بالاتر پشم سنگ برای مثال بین 100 تا 150 کیلوگرم بر متر مکعب بازدهی را در برابر انتقال صوت بالا می برد . در ساختمان هایی که در حال بهره برداری هستند . و مشکل انتقال صدا در آنها مخل اسایش ساکنان است ، می توان با استفاده از عایق های پشم سنگ و پوشش دیوار با سیستم لاینینگ کناف تا حدود زیادی از انتقال صدا در واحد های مجاور جلوگیری کرد .

پشم سنگ در لاینینگ کناف - تصویر 3

اجرای عایق از روی نما :

نما و دیوارهای جانبی بنا ساختمان را از سرما ، بارندگی ، بادهای شدید ، صدا و آتش محافظت می کند. استفاده از عایق های  مناسب ضمن اینکه به تامین آسایش استفاده کنندگان کمک بسیاری می کند، باعث افزایش طول عمر ساختمان شده و  هزینه های مصرف انرژی  را کاهش می دهد . برای اجرای عایق حرارتی نما به صورت معمول از پشم سنگ های تخته ای با دانسیته بالا استفاده می شود . پشم سنگ بر روی دیوار نما به کمک گل میخ های پلاستیکی یا فلزی چسبانده می شوند و سپس با استفاده از مش و پلاستر روی پشم سنگ پوشش اجرا می شود .

عایق پشم سنگ - تصویر 4

اجرای عایق در سقف های شیب دار :

معمولا در کاربری هایی مانند سوله ها ، سقف ویلا ها در مناطق مرطوب ، آلاچیق ها ، انبار ها و کارگاه از سقف های شیبدار استفاده می کنند. عایق بندی سقف های شیب دار برای جلوگیری از تبادل حرارتی  ، حفاظت در برابر نفوذ باران و رطوبت و جلوگیری از ورود و خروج صدا ضروری است و عدم اجرای آن مشکلات زیادی برای استفاده کنندگان  به وجود می آورد . عموما در عایق کاری سقف های شیب دار از پشم سنگ های لحافی فویل دار استفاده می شود . در چنین مکان هایی به خاطر وجود فعالیتهای انسانی ،  بخار ناشی از تنفس ، پخت و پز و ... به سمت بالا حرکت میکند و چون استفاده از سقف های کاذب در سازه های شیب دار معمول نیست ، بخار به صورت مستقیم وارد عایق حرارتی پشم سنگ شده و به آن آسیب می رساند . لایه فول تعبیه شده در یک طرف پشم سنگ های لحافی به منظور جلوگیری از نفوذ بخار در این عایق ها تعبیه شده است . پشم سنگ های لحافی فویل دار به صورت معمول در ضخامت 5 سانتی متر و دانسیته های 30 و 50 کیلوگرم تولید می گردند . استفاده از دانسیته بالاتر بار اقتصادی بیشتری به پروژه تحمیل می کند و در عین حال مقاومت حرارتی بالاتری تامین میکند . تصمیم گیری در این خصوص به کاربری بنا و شرایط اقتصادی پروژه بستگی دارد .

اجرای عایق پشم سنگ  در کانکس ها و کانتینرها:

از آنجا که سقف و بدنه ی کانکس ها معمولا از جنسی هستند که تبادل دمایی با محیط بیرون به راحتی صورت می گیرد عایق کردن آنها با متریال مناسب امری ضروری است. پشم سنگ یکی از انواع عایقی است که در کانکس ها و کانتینر ها استفاده می شود. پشم سنگ به دلیل داشتن وزن سبک و مقاومت حرارتی بالا از گزینه های مناسب جهت عایق کاری این نوع کاربردی هاست .

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها