نحوه محاسبه وزن انواع نبشی پیش از خرید !

انجام محاسبه وزن نبشی در زمان خرید و جهت تعیین قیمت این محصول برحسب کیلوگرم ضروری است و خریداران قبل از اقدام به تهیه این محصول برای برآورد هزینه نهایی، به فرمولی که برای این منظور استفاده می­شود نیاز دارند.

نحوه محاسبه وزن انواع نبشی پیش از خرید !

 نبشی به­عنوان یکی از پروفیل­های پرکاربرد در حوزه ساخت­وساز شناخته می­شود و انواع مختلفی دارد که از 2 ضلع عمود بر هم تشکیل شده است. این ضلع­ها را بال نبشی می­نامند که در تعیین نوع مقطع اهمیت دارد.

 

نبشی چیست؟

نبشی یکی از مهم­ترین مصالح ساختمانی به­شمار می­رود که معمولا به­صورت منفرد یا مرکب در سازه­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. ویژگی­های اصلی که مربوط به انواع مختلف نبشی می­شود شامل ضخامت و اندازه بال­ها است.

شکل ظاهری نبشی شبیه به حرف L است و هنگام طراحی نقشه­های ساختمانی نیز معمولا به همین صورت درج می­شود و بعد از نام آن یک عدد قرار می­گیرد که نشان­دهنده سایز نبشی است.

برای ساخت نبشی از 2 روش فابریک و پرسی استفاده می­شود که در روش فابریک، بعد از اینکه شمش­های آهنی درون کوره قرار می­گیرند با استفاده از عملیات­هایی، آنها را به شکل نبشی می­سازند و در نهایت متناسب با سایز مورد نظر مقطع را برش می­دهند.

این در حالی است که برای تولید نبشی به روش پرسی از ورقی با طول حدود 6 متر استفاده می­کنند و مراحل ساخت به این صورت است که بعد از برش ورق آن را تحت فشار پرس می­کنند تا شکل نهایی نبشی ایجاد شود.

بررسی انواع نبشی

انواع مختلف نبشی متناسب با شکل ظاهری آنها در 2 گروه بال مساوی و بال نامساوی قرار می­گیرد که این مسئله می­تواند در زمان محاسبه وزن نبشی و تعیین قیمت موثر باشد، مشخصات این 2 مدل به شرح زیر است:

  • نبشی بال مساوی: زمانی­که هر 2 بال عمود بر هم با یکدیگر برابر باشند و هنگام اعلام نام محصول تنها از یک عدد در کنار حرف L استفاده شود، به این مدل، نبشی بال مساوی می­گویند.
  • نبشی بال نامساوی: در برخی از موارد نیاز است تا از نمونه­هایی استفاده شود که اندازه بال­های متفاوت داشته باشند برای این منظور گروه دیگری از این مقاطع را می­سازند که 2 ضلع نامساوی دارد و در نقشه­های ساختمانی نیز ابعاد آنها به­صورت اعداد مختلف در کنار نام نبشی درج می­شود.

با در نظر گرفتن این موضوع که در زمان محاسبه وزن نبشی باید اندازه بال­ها نیز در فرمول قرار بگیرد، در زمانی که افراد نسبت به خرید این محصولات اقدام می­کنند باید به­صورت دقیق طول ضلع­ها را در اختیار داشته باشند.

ابعاد و سایز نبشی ها به چه صورتی هستند؟

سایزبندی نبشی به­عنوان یکی از معیارهای مهم در تعیین نوع کاربرد این مقطع در نظر گرفته می­شود که مطابق با استانداردهای خاصی قابل انجام است. از همین رو باید در زمان خرید نبشی به این مورد نیز توجه داشته باشید.

فرمول و ساختاری که برای بیان سایز و ابعاد نبشی­ها مورد استفاده قرار می­گیرد به­صورت LXLXT نشان داده می­شود که LX بیانگر اندازه بال نبشی بوده و حرف T نیز نشان­دهنده ضخامت مقطع مورد نظر است و هر 2 مورد برحسب میلی­متر هستند که البته یک جدول استاندارد به نام اشتال نیز برای سایزبندی وجود دارد.

مسئله مهمی که در این مورد حائز اهمیت خواهد بود این است که سایزبندی تاثیر زیادی بر محاسبه وزن نبشی دارد و هر چه میزان ضخامت و اندازه بال­ها بیشتر باشد به همان نسبت نیز وزن محصول افزایش پیدا می­کند، بر همین اساس برای بررسی قیمت نبشی امروز باید به سایز و ابعاد دقت داشته باشید.

2

محاسبه وزن نبشی سبک و سنگین از طریق جدول وزنی

با توجه به استانداردهایی که برای سایزبندی نبشی­ها در نظر گرفته می­شود، مطابق با ضخامتی که دارند آنها را در 2 گروه سبک و سنگین قرار می­دهند که بر این اساس یک جدول  برای محاسبه وزن نبشی بال مساوی و بال نامساوی متناسب با طول و ضخامت آنها ارائه می­شود.

جدولی تحت عنوان اشتال وجود دارد که برای مقاطع بال مساوی با ضخامت 3 تا 28 میلی­متر و در خصوص مدل بال نامساوی نیز برای ضخامت­های 3 تا 16 میلی­متر، سایزبندی و وزن استاندارد را ارائه می­دهد. از طرفی باید توجه کنید که با در اختیار داشتن این اطلاعات، محاسبه وزن نیز راحت­تر خواهد بود.

 

فرمول محاسبه وزن انواع نبشی

با توجه به اهمیت استفاده از نبشی در پروژه­های مختلف، محاسبه وزن نبشی امری ضروری برای به­دست آوردن قیمت است که مطابق با فرمول­های زیر قابل اندازه­گیری خواهد بود.

  • محاسبه وزن نبشی براساس جدول اشتال:

5

 

بدون استفاده از جدول باید از روش محاسبه وزن نبشی با کمک ضخامت، طول بال و طول شاخه که بر حسب میلی­متر هستند، استفاده کرد که برای هر مدل به شرح زیر است:

  • بال مساوی:

3

  • بال نامساوی:

4

نحوه تاثیرگذاری وزن نبشی بر قیمت آن

به­طور کلی معیارهای مختلفی وجود دارد که بر قیمت نبشی تاثیرگذار است برخی از این موارد به­صورت مشخصه­های ثابت در نظر گرفته می­شود و برخی از آنها مانند نوسانات ارز، عرضه و تقاضا و مواردی از این قبیل، به­عنوان معیارهای متغیر شناخته می­شوند.

با توجه به این موضوع وزن نبشی نیز به­عنوان یک معیار ثابت و مشخص مد نظر قرار می­گیرد که شما در هر زمانی نیاز به خرید این محصول داشته باشید، با در اختیار داشتن مقدار وزن به­راحتی می­توانید قیمت تمام­شده را به­دست آورید و بدون شک هرچه وزن بیشتر باشد، هزینه شما نیز بالاتر می­رود.

از طرفی وزن این نوع مقطع با کیفیت آن در ارتباط است، به این صورت که اگر درهنگام مقایسه میان وزن نمونه­های خریداری­شده با مقداری که در جدول استاندارد اشتال بیان شده تفاوت زیادی وجود داشته باشد، می­توان گفت که نبشی کیفیت پایینی دارد و برای خرید مناسب نیست. از سوی دیگر برند تولید کننده نبشی می تواند بر وزن و کیفیت نهایی نبشی اثر بگذارد. همان طور که بیان شد نبشی ها بر اساس استنانداردهای مشخصی تولید می شوند، در نتیجه هر چه به استاندارد تعریف شده نزدیک تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است.  البته سایز هم بر وزن نبشی موثر خواهد بود. قیمت نبشی آریان فولاد به عنوان یکی از نبشی های پرکاربرد در بازار فولاد، با توجه به سایز، وزن، نوع استاندارد تولید، کاربرد، متفاوت خواهد بود . اما وزن این نبشی می تواند بیشتر تاثیر را بر قیمت داشته باشد. چرا که هر چه سایز کمتر، وزن کمتر در نتیجه قیمت بار کمتر تخمین زده می شود. از این رو در زمان خرید دسترسی  به روزترین قیمت نبشی آریان فولاد می تواند کاهش هزینه ها را به دنبال داشته باشد.

محسبه وزن نبشی و تاثیر مستقیم ان بر قیمت بار

نبشی یکی از مقاطع فولادی است که کاربرد زیادی در ساختمان­سازی دارد، از همین رو کسانی که در این صنعت فعالیت می­کنند معمولا به­دنبال محاسبه وزن نبشی برای تعیین قیمت و کیفیت آن هستند.

این مقطع دارای 2 ضلع عمود برهم است که با نام بال شناخته می­شود و عامل اصلی در تقسیم­بندی نبشی به­شمار می­رود، به این صورت که درحال­حاضر 2 نوع اصلی از این مقطع به نام بال مساوی و نامساوی در بازار عرضه می­شود.

برای تولید این محصول 2 روش فابریک و پرسی به­کار می­رود و برای محاسبه وزن باید طول ضلع­ها، ضخامت و طول شاخه را در اختیار داشته باشید یا از جدول استاندارد اشتال برای این منظور استفاده کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها