آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که به منظور حذف نمک های محلول در آب تا ۹۹/۸ درصد به روش اسمزمعکوس مورد استفاده قرار می گیرد.

آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که به منظور حذف نمک های محلول در آب تا 8/99 درصد به روش اسمزمعکوس مورد استفاده قرار می گیرد.

در این سیستم کلیه آلاینده های موجود در آب مانند رسوبات بیولوژیکی و  مواد کلوئیدی نیز در آب حذف شده و نتیجه آن آبی کاملا تصفیه شده و یه صورت شیرین و سالم است.

در فرآیند اسمز معکوس آب با فشار زیاد ازیک سری غشاء نیمه تراوا (Membrane) عبور داده می شود. این فشار خارجی از فشار اسمزی طبیعی بیشتر است، در نتیجه مو لکولهای کوچک تر از منا فذ غشاء عبور می کنند در حالی که مولکولها ی بزرگ تر، قادر به عبور از غشاء نیستند و سپس در جریانی جانبی از کنار غشاء عبور داده شده و دفع می گردند. در این فرآیند میکروارگانیسم ها نیز از آب حذف می شوند. به طور کلی این فرآیند برای شیرین کردن آب های شور به کار می رود.

در سیستم اسمز معکوس، جریان ورودی یا خوراک (Feed) به دو جریان آب تصفیه شده (Permeate) و پساب غلیظ Concentrat) یا (Reject تبدیل می شود.

عملکرد یک سیستم RO بستگی به نوع غشاء ، کنترل جریان ، کیفیت آب ورودی ، دما و فشار دارد.

دستگاه های اسمز معکوس بر حسب ممبران به 3 دسته تقسیم می شوند:

1- TW.RO  برای تصفیه آبهای شهری تا TDS  3000 ppm

2-BW.RO    برای تصفیه آبهای لب شور تا TDS  5000 ppm

3- SW.RO     برای تصفیه اب دریا  TDS  45000 ppm

 

 تجهیزات اصلی آب شیرین کن صنعتی  

فیلتر شنی

هر سیستم غشایی نظیر سیستم RO به طور طبیعی بر اثر مواد معلق در آب خوراک دچار فولینگ می شود. معمول ترین روش برای حذف ذرات معلق و کلوئیدی در تصفیه آب، استفاده ازفیلترهای شنی می باشد. فیلترهای شنی از یک یا چند لایه شن و آنتراسیت تشکیل شده اند. سایز موثر دانه ها برای فیلتر شنی در محدوده (3-1) و (5-3) و (8-5) میلی متر می باشد.

 

فیلتر کربن

 با توجه به حضور یون های آهن، منیزیم، مس و سایر فلزات واسط که به صورت یک کاتالیزور باعث تشدید و تسریع عمل اکسیداسیون توسط کلر می گردند. استفاده از فیلتر زغالی برای حذف این مواد مضر ضروری می باشد. همچنین این روش باعث از بین بردن رنگ و بوی نامطبوع آب می شود.

 

تزریق آنتی اسکالانت

 آنتی اسکالانت برای کنترل رسوب کربنات، رسوب سولفات، رسوب فلوریدکلسیم، مورد استفاده قرار می گیرند. مواد بازدارنده رسوب فقط در کند نمودن فرآیند تشکیل رسوب یا تجمع ذرات فوق اشباع موثرند و فرآیند رسوب گذاری را به طور کامل متوقف نمی سازند. البته در یک سیستم RO کافی است که مواد بازدارنده از تشکیل رسوب تا هنگام خروج جریان غلیظ از سیستم به خوبی به وظیفه خود عمل کنند.

 

فیلترهای کارتریج

استفاده از فیلتر کارتریج با منافذ کم تر از 5 میکرون، در آخرین بخش سیستم پیش تصفیه RO و درست قبل از ورود آب خوراک به پمپ های فشار بالا پیشنهاد می شود. فیلتر میکرونی سیستمی مطمئن برای حفاظت از ممبرین ها و پمپ فشار قوی در برابر ذرات معلق می باشد. به علت سطح کم فیلتر کارتریج استفاده آن فقط برای جذب آخرین ذرات باقی مانده مواد معلق در آب خوراک RO توصیه می شود و چنانچه میزان مواد معلق بیشتر از NTU < 1 باشد این فیلترها به سرعت مسدود می شوند. لذا توصیه می شود برای استفاده اقتصادی از آنها ابتدا آب خوراک از بستر فیلتر شنی یا فیلتر کربن عبور داده شود.

 

پمپ طبقاتی فشار بالا

آب خوراک پس از عبور از مرحله پیش تصفیه، به وسیله پمپ فشار قوی که به منظور خنثی نمودن فشار اسمزی از آن استفاده می کنیم وارد بخش نمک زدایی می شود. با توجه به اینکه پمپ های فشار بالا  یک جزء اساسی هر سیستم RO می باشند، طراحی و انتخاب این پمپ ها باید به گونه ای باشد که شدت جریان مورد نظر را در فشار مطلوب سیستم، برای غشاء تامین نماید. لذا پیشنهاد می شود از منحنی پمپ برای انتخاب بهترین پمپ استفاده شود.

 

فیلتر ممبران:   

فیلتر ممبرین غالبا به غشاء نازکی گفته می شود که جداکننده ناخالصی از مایع است و نتیجه این جداسازی دو مایع خواهد بود. ممبرین به عنوان یک فیلتر و یا سد، برسر راه جریان، اجازه عبور بعضی از ذرات را داده و مابقی را دفع کرده و اجازه ورود آن ها به جریان اصلی و مطلوب را نمی دهد. جریان دفع شده از ممبران به سمت دور ریز هدایت می شود. ممبرین ها بسته به نوع استفاده ای که دارند از ضخامت های متفاوتی تشکیل شده و براساس قطر منافذ موجود بر روی لایه هایشان دسته بندی می شوند، از ممبرین ها می توان در تصفیه آب های شهری، نمک زدایی از آب دریا، خالص سازی آب لب شور و تصفیه پساب استفاده کرد.

 

پرشر وسل:

محفظه های تحت فشار با قطرها، طول ها و فشارهای مختلف جهت جایگذاری فیلتر ممبران مورد استفاده قرار می گیرند. جنس این محفظه ها معمولا  FRP یا استننل استیل می باشد که در سایزهای مختلف و با قابلیت جای دهی چندین ممبران موجود می باشد.. طراحی نامناسب این محفظه ها سبب کاهش کارایی عملکرد غشاءها می شود.

 

مانومتر:

 بازده سیستم را با واژه ای به نام ریکاوری بیان می کنند که عبارت است از نسبت آب تصفیه به آب خام ورودی. این نسبت با مشاهده دو دبی سنجی که در ورودی آب خام و خروجی آب تصفیه نصب می گردد مشخص می شود.

 

گیج فشار:

به منظور اطلاع از صحت عملکرد فیلتر ممبران ها و فیلتر میکرونی و قسمتهای مختلف سیستم از گیج های فشار استفاده می شود.

 

 TDS متر

برای مشاهده لحظه به لحظه املاح محلول در آب به کار می رود به عبارت دیگر نشانه عملکرد صحیح سیستم تصفیه می باشد.

2

تابلوی کنترلی:

 تابلوی کنترلی شامل مدارهای حفاظتی و ابزارآلات کنترل اتومات سیستم می باشد و وظیفه برق رسانی به قسمت های اصلی و تجهیزات جانبی را بر عهده دارد.

 

 تجهیزات جانبی

تجهیزات تنظیمی: مانند پرشر سوئیچ شیر برقی و شیر های سوزنی

مخازن پلی اتیلن: جهت آنتی اسکالانت و اسید شویی ممبران ها

PH  متر دیجیتال: جهت نمایان شدن  آب PH     

لوله و اتصالات فشار قوی

سختی گیر تبادل یونی: که بر اساس آنالیز و خواص فیزیکی آب ورودی به سیستم اضافه می گردد.

3

جهت خرید آب شیرین کن صنعتی اینجا کلیک کنید

خلاصه

قابل ذکر است که تعداد، نوع، جنس و کیفیت قطعات در هر دو بخش  تابع عواملی از قبیل آب خام ورودی، کیفیت آب مورد نیاز، دبی آب ورودی و تصفیه شده می باشد که انتخاب و نوع چیدمان کلیه تجهیزات به عهده طراحان سیستم می باشد.

شرکت ایمن آب کاژه با به کار گیری بهترین متخصصین، خدمات مربوط به مشاوره، طراحی، ساخت و اجراء ظرفیت های مختلفی از انواع آب شیرین کن های صنعتی را به مشترین خود عرضه می کند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها