سامانه مودیان چیست؟

در این مقاله به اختصار توضیح خواهیم داد که سامانه مودیان چیست و چرا به وجود آمده است؟ همچنین خواهیم گفت کدام مشاغل موظف به ارسال صورتحساب در این سامانه هستند. شما را با بهترین و ساده ترین ابزار جهت ارسال صورتحساب به سامانه مودیان آشنا خواهیم کرد. در انتها اقدامات سازمان امور مالیاتی در صورت شناسایی مغایرت در صورتحساب های ارسال شده را خواهیم گفت.

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان، یک سامانه جامع و یکپارچه است که برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات مودیان ایجاد شده است. این سامانه، باعث شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. سامانه مودیان یک گام مهم در راستای تحول دیجیتالی نظام مالیاتی کشور است. این سامانه، امکان ایجاد یک نظام مالیاتی عادلانه و کارآمد را فراهم خواهد کرد. سامانه مودیان از سال ۱۳۹۸ در حال پیاده‌سازی است. گفته شده که تا پایان سال ۱۴۰۲، همه مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده باید به این سامانه متصل شوند.

 

دلایل به وجود آمدن سامانه مودیان:

  • افزایش شفافیت مالیاتی: سامانه مودیان، شفافیت بیشتر در معاملات مودیان را امکان‌پذیر می‌کند.
  • افزایش درآمدهای مالیاتی: سامانه مودیان، امکان شناسایی و برخورد با تخلفات مالیاتی را فراهم می‌کند و از این طریق، درآمدهای مالیاتی را افزایش می‌دهد.
  • افزایش سرعت و دقت در ثبت و ارسال اطلاعات مالیاتی مودیان
  • کاهش هزینه‌های مالیاتی: مودیان با اتصال به سامانه مودیان، می‌توانند هزینه‌های مربوط به مالیات، مانند هزینه‌های کاغذ، پست و چاپ را کاهش دهند.
  • کاهش زمان رسیدگی مالیاتی: سازمان مالیاتی با استفاده از اطلاعات سامانه مودیان، می‌تواند رسیدگی مالیاتی را تسریع کند. همچنین از مراجعات مکرر مودیان به سازمان امور مالیاتی کاسته می‌شود.

 

 

چه مشاغلی ملزم به ارسال اطلاعات به سامانه مودیان هستند؟

 

براساس قانون "مالیات‌های مستقیم" و آیین‌نامه اجرایی آن، مشمولان مالیات باید نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات اقدام کنند.

مشمولان مالیات مستقیم:

  • تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران فعالیت اقتصادی دارند.
  • اشخاص حقوقی که در خارج از ایران فعالیت اقتصادی دارند و درآمدی از ایران دریافت می‌کنند.
  • اشخاص حقیقی که در ایران فعالیت اقتصادی دارند و درآمدی از خارج از ایران دریافت می‌کنند.

قانون "پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان"، یک قانون مکمل برای قانون "مالیات‌های مستقیم" است. این قانون، با ایجاد سامانه مودیان، به اجرای قانون مالیات‌های مستقیم کمک می‌کند. همچنین موجب شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌شود.

براساس قانون "پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان"، همه مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده، باید به سامانه مودیان متصل شوند. مشمولان این قانون:

  • کلیه واحدهای صنفی مشمول مالیات بر ارزش افزوده
  • کلیه شرکت‌ها و مؤسساتی که دارای فعالیت‌های تجاری، تولیدی، خدماتی و وارداتی هستند.
  • کلیه واحدهای اقتصادی که دارای تبادلات مالی با واحدهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند.

با توجه به مورد سوم، تعاونی‌های اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه، واحدهای اقتصادی هستند که ارائه خدمات مالی و اعتباری انجام می‌دهند. شما می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر درباره لزوم استفاده قرض الحسنه ها و تعاونی های اعتبار از سامانه مودیان را در این مقاله به دست آورید.

2

نحوه رسیدگی سازمان مالیات به صورتحساب های ارسال شده در سامانه مودیان چگونه است؟

سازمان امور مالیاتی کشور، پس از دریافت صورتحساب‌های ارسال شده در سامانه مودیان، نسبت به بررسی این صورتحساب‌ها اقدام می‌کند. این بررسی، به منظور صحت و سقم اطلاعات ارسال شده انجام می‌شود. در صورتی که سازمان امور مالیاتی کشور، در بررسی صورتحساب‌های ارسال شده، هرگونه مغایرت مشاهده کند، نسبت به اصلاح مالیات مودی اقدام می‌کند.

برخی از دلایل احتمالی مغایرت در صورتحساب‌های ارسال شده:

  • اشتباه در ثبت اطلاعات در سامانه مودیان
  • عدم صدور صورتحساب برای برخی از معاملات
  • ارائه صورتحساب‌های جعلی یا غیرواقعی

 

این در حالی است که موسسات مالی که از نرم افزار صندوق قرض الحسنه و تعاونی اعتبار کارآمد استفاده می‌کنند، می‌توانند با اتصال به سامانه مودیان پاسارگاد به سادگی و بدون خطا، صورتحساب خود را ارسال کنند.

3

در صورتی که سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به اصلاح مالیات مودی اقدام کند، مودی موظف به پرداخت مالیات اصلاح شده است.

در انتها یادآور خواهیم شد که سامانه مودیان به معنای افزایش مالیات نیست. به معنای مالیات عادلانه است. این سامانه تنها یک ابزار کاربردی برای عدالت اقتصادی است و در صورت اعتراض مودی به اصلاح مالیات، مودی می تواند نسبت به ارائه اعتراض به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کند. سازمان امور مالیاتی کشور، پس از بررسی اعتراض مودی، تصمیم نهایی را در مورد مالیات مودی اتخاذ می‌نماید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها