تفاوت پرینورافی و واژینوپلاستی

پرینورافی و واژینوپلاستی دو روش جراحی هستند که به منظور تغییر شکل و اندازه واژینال انجام می گردد. هدف از انجام هر دو روش، بهبود اعتماد به نفس و رضایت جنسی زنان می‌ باشد. اما در واقع این دو جراحی تفاوت‌ های مهمی با هم دارند.

تفاوت پرینورافی و واژینوپلاستی

پرینورافی به منظور تصحیح مشکلات فیزیکی مانند ترک‌ ها، سوراخ‌ های بزرگ و یا سایر تغییرات غیرطبیعی در منطقه پرینه انجام می ‌شود. حال آن که واژینوپلاستی یک جراحی به جهت تغییر شکل و اندازه واژن، بهبود کشیدگی‌ های غیرطبیعی و یا تصحیح تغییرات واژن بعد از زایمان می باشد. در این مطلب به تفاوت پرینورافی و واژینوپلاستی و توضیح عملکرد هر یک از این روش ها می پردازیم.

پرینورافی چیست؟

جراحی پرینورافی یکی از راه های تنگ کردن واژن می باشد و برای افرادی مناسب است که به علت پارگی در ناحیه دهانه پرینه ( فاصله بین ناحیه مقعد و تناسلی)، به گشادی واژن دچار شده اند. در این جراحی که مدت زمان آن ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد، پارگی ناحیه پرینه که به علت مواردی مانند زایمان، ایجاد شده است، ترمیم می شود. این عمل تحت بیهوشی و یا در مواردی با بی حسی انجام می شود.

·       مزایای پرینورافی

از مزایای انجام جراحی پرینورافی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •   عدم تورم و خونریزی بعد از عمل
  • بالا رفتن اعتماد به نفس در افراد
  •   دوره‎ نقاهت بسیار کوتاه
  •  رفع عفونت ناشی از گشادی واژن
  •   ترمیم پارگی پرینه
  •   حذف مشکلات ارگاسم
  •  رفع معایب و مشکلات ژنتیکی مانند افتادگی پوست واژن

2

واژینوپلاستی چیست؟

واژینوپلاستی، یک روش جراحی است که برای تغییر و بهبود ساختار  واژن استفاده می ‌شود. این جراحی ممکن است به دلایل طبی یا عملکردی انجام گردد. در بسیاری از موارد، واژینوپلاستی به منظور تنگ نمودن واژن بعد از زایمان یا بهبود ظاهر واژن پس تغییرات آن در اثر پیری، بارداری یا سایر عوامل استفاده می شود. این جراحی می ‌تواند در افزایش رضایت زنان از بهبود کیفیت روابط جنسی و نیز راحتی در فعالیت جنسی موثر باشد. این امر توسط جراحان تخصصی در زمینه عمل ترمیمی واژن انجام خواهد شد. جراحی واژینوپلاستی با بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی انجام می گردد. روند این جراحی به این صورت است که پزشک، بافت و پوست اضافی در پشت واژن را برداشته و ماهیچه های جدا شده واژن را به یکدیگر نزدیک می کند. سپس بافت های دیگر را به وسیله بخیه داخلی، به پوست مخاط پیوند می دهد.

دلایل انجام واژینوپلاستی چیست؟

  •  رفع مشکلات مادرزادی واژن
  •  برطرف کردن افتادگی در پوست واژن
  •  سفت نمودن پوست واژن که به علت افزایش سن دچار شل شدگی شده است
  •  رفع افتادگی ماهیچه های واژن به علت کشیدگی بافت در طی زایمان
  • رفع عوارض و اختلالات روابط جنسی ناشی از معایب واژن

 

تفاوت پرینورافی و واژینوپلاستی

هر دو روش جراحی پرینورافی و واژینوپلاستی، موجب تنگ شدن واژن می شوند ولی به صورت کلی می توان گفت که تفاوت پرینورافی و واژینوپلاستی این است که در روش درمانی پرینورافی، پزشک ناحیه پرینه را ترمیم می کند، اما جراحی واژینوپلاستی باعث نزدیک شدن دیواره های رحم به یکدیگر می شود. تصمیم نهایی با فرد داوطلب است که مایل است از کدام روش درمانی استفاده نماید. در زیر به تفاوت های کلی این دو روش درمانی پرداخته ایم:

·                      مراحل انجام جراحی

برعکس عمل واژینوپلاستی که در دیواره های داخل کانال واژن صورت می گیرد، جراحی پرینورافی در ابتدا و ورودی واژن انجام می گردد.

·                      روش جراحی

کاربرد جراحی پرینورافی این است که عضلات پاره یا شل شده بیرونی واژن را به هم نزدیک کرده و این گونه فاصله میان دهانه واژن و مقعد استاندارد می شود. در جراحی واژینوپلاستی، عضلات کشیده، پاره شده یا شل شده درون کانال واژن به هم وصل و بخیه می شود.

·                      نتیجه جراحی

نتیجه حاصل شده از پرینورافی به این صورت است که دهانه ورودی واژن بهم نزدیک تر شده و چسبندگی میان ورودی واژن و مقعد رفع می شود. ولی نتیجه واژینوپلاستی متفاوت بوده و کانال واژن تنگ تر شده که البته در دخول هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

·                      وضعیت بیمار

چنانچه سن افراد به صورتی باشد که افراد توانایی بارداری نداشته و دچار یائسگی شده باشند، روش واژینوپلاستی برای آن ها بسیار مناسب است. ولی افرادی که هنوز توانایی باروری دارند و دچار افتادگی و شل شدگی جزئی عضلات و پوست اضافی واژن شده اند، بهتر است از روش پرینورافی استفاده نمایند.

 

روش های پزشکی تنگ کردن واژن

عمل تنگ کردن واژن یک روش جراحی درمانی و نیز زیبایی است که به منظور بهبود شکل و اندازه واژینال، انجام می شود. در حال حاضر تنگ کردن واژن بانوان به روش های گوناگون پزشکی انجام می شود که عبارتند از:

1.     عمل تنگی واژن با لیزر

احتمالا شما چیزی در مورد تنگ کردن واژن به وسیله لیزر را شنیده اید. این روش درمانی در حقیقت همان جراحی واژینوپلاستی است که پزشک در آن از لیزر به جای چاقوی جراحی استفاده می نماید. البته که این روش با مزایا و معایبی نیز همراه است. از مزایای آن می توان به کاهش میزان خونریزی، بهبود سریع زخم ها و عدم باقی ماندن جای زخم اشاره نمود.

2.     تنگ کردن واژن با RF

استفاده از دستگاه RF ، از بروزترین تکنولوژی هایی است که جهت تنگ نمودن واژن به کار می رود. این روش درمانی که محدودیت سنی خاصی ندارد، به صورت سرپایی و بدون بیهوشی انجام می گیرد. دستگاه RF، امواج رادیو فرکانسی از خود تولید کرده که این امواج در عمق بافت واژن، نفوذ یافته و باعث افزایش میزان جریان خونرسانی و همچنین افزایش تولید کلاژن و در پی آن ارتجاعیت بیشتر پوست واژن می شود. به این ترتیب این دستگاه به راحتی مشکل گشادی واژن را برطرف می سازد.

3.     تنگ کردن واژن با نخ

از دیگر روش های تنگ کردن واژن،  لیفت با نخ است که باعث، رفع افتادگی واژن می شود. تنگ کردن واژن با نخ درمانی غیر تهاجمی بوده و بدون نیاز به بیهوشی و همچنین بدون خونریزی انجام می گردد. در این روش نخ هایی استفاده می شود که در ابتدا باعث کلاژن سازی پوست ناحیه واژن شده و سپس در بدن جذب می شوند. البته باید دقت کنید که نوع نخ و جنس آن به صورتی نباشد که دوباره بافت واژن به نقطه اولیه برسد.

3

4.     جراحی پرینورافی

همان طور که عنوان شد، به بخش میانی مقعد و واژن بانوان، پرینه می گویند که در مواقعی برخی از ضربات و یا فشار هایی مانند زایمان طبیعی، بلند کردن اجسام سنگین و ... باعث پارگی و شل شدگی آن می گردد. در این شرایط با انجام جراحی پرینورافی، بافت این ناحیه آسیب دیده ترمیم می شود. علاوه بر این، در پرینورافی به وسیله ترمیم عضلات کف لگن، افتادگی واژن نیز رفع خواهد شد. در مواقع زیادی پزشکان متخصص در کنار انجام این جراحی، عمل واژینوپلاستی را نیز پیشنهاد می دهند.

 

5.     جراحی واژینوپلاستی

چنانچه شل شدگی و افتادگی واژن بسیار کلی تر و شدید تر باشد و به وسیله استفاده از سایر روش ها درمان نشود، پزشک متخصص، گزینه جراحی واژینوپلاستی را به افراد توصیه می کند. در این عمل، پزشک جراح زنان، با نزدیک کردن ماهیچه های جدا شده، پوست اضافی را از پشت واژن بر می دارد. علاوه بر این گاهی پزشک برای زیباسازی واژن، پوست اضافی خارجی را نیز جدا می کند. این جراحی با بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی انجام شده و زمان آن در حدود ۱ تا ۲ ساعت خواهد بود.

 نتیجه گیری

در پایان باید گفت که تفاوت اصلی بین پرینورافی و واژینوپلاستی در هدف اصلی هر روش است. در حالی که پرینورافی برای تصحیح مشکلات فیزیکی منطقه پرینه استفاده می‌ شود، هدف از واژینوپلاستی بهبود وضعیت ناحیه واژینال و افزایش اعتماد به نفس زنانه می باشد. همچنین، نحوه جراحی هر یک از این روش‌ ها نیز با یکدیگر متفاوت است. نکته بسیار مهم این است که قبل از هر تصمیم ‌گیری برای انجام واژینوپلاستی یا پرینورافی، با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا درباره نیاز ها و انتظارات خود صحبت کرده و همچنین در مورد خطرات و عوارض احتمالی جراحی آگاه شوید. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره میتوانید به مطب دکتر نگین حدادی مراجعه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    میشه از خانم دکتر سئوال کنید خودش از کدوم روش استفاده کرده و راضیه یا نه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها