همه چیز درباره پروتز دندان

پروتز دندان معمولا برای پوشش یا جایگزین کردن دندان‌های کشیده شده، افتاده و آسیب دیده استفاده می‌شود. این درمان دندانپزشکی کاربردی بیش از صرفا بهبود لبخند شما خواهد داشت.

همه چیز درباره پروتز دندان

دندان‌های افتاده یا آسیب دیده می‌توانند جویدن شما را با مشکل مواجه کنند و همچنین می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهند. به عبارت دیگر جای خالی دندان می‌تواند باعث آسیب جدی به استخوان فک و بیماری برای دیگر دندان‌های مجاور شما شود.

امروز راه‌های زیادی برای جایگزین کردن دندان‌های آسیب دیده وجود دارد. راه‌هایی مثل دندان‌های مصنوعی، ایمپلنت‌ها و البته پروتزهای دندان.

در ادامه این متن می‌خواهیم به همه چیز راجع به پروتز دندان، انواع و ویژگی‌های آن بپردازیم تا بتوانید بهترین مدل را با مشورت دندانپزشک انتخاب کنید.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان یک پروتز داخل دهانی است که با متریال‌های مختلف و برای پوشاندن عیوب داخلی دهان و فک استفاده می‌شود. این پروتز برای جایگزین کردن دندان‌های افتاده یا کاور کردن بخشی از دندان آسیب دیده یا فک استفاده می‌شود.

پروتز‌های دندان علاوه بر رفع عیوب ظاهری و بهبود لبخند، باعث بهبود عملکرد جویدن، بهبود گفتار و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه خواهند شد. پروتزهای دندان می‌توانند به دندان‌های اصلی یا ایمپلنت‌ها متصل شده و در جای خود فیکس شوند.

انواع پروتز دندان

پروتز‌های دندان به صورت کلی به دو مدل پروتز دندان متحرک و پروتز ثابت تقسیم می‌شوند. همانطور که از نام‌هایشان پیداست، پروتز‌های متحرک قابل جابجایی و در آوردن هستند اما پروتز‌های ثابت به دندان‌ها فیکس می‌شوند.

در ادامه با هریک بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

پروتزهای دندان ثابت

پروتز دندان ثابت ابزاری است که با ساختار اصلی دندان بیمار ادغام می‌شود. از همین رو بیمار نمی‌تواند آن‌ها را جدا کند. نصب و برداشتن این نوع پروتز‌ها فقط توسط پزشک متخصص و در کلینیک دندانپزشکی انجام خواهد شد.

پروتز دندان ثابت، راحت‌ترین، قابل اطمینان‌ترین و با دوام‌ترین نوع دندان مصنوعی است. از همین رو کیفیت زندگی و سلامت دهان و دندان بیمار با انتخاب این گزینه افزایش پیدا می‌کند. به صورت کلی پروتز‌های ثابت دندان دو مدل مختلف دارند، یک مدل توسط ایمپلنت‌ها حمایت می‌شوند یک مدل توسط دندان.

پروتز‌های ثابت روی دندان:

پروتز‌های ثابت روی دندان، بهترین گزینه برای افرادی است که قادر به انجام ایمپلنت نیستند. این پروتز‌ها توسط دندان‌های کناری حمایت و فیکس می‌شوند.

پروتز‌های ثابت روی ایمپلنت:

در این سبک، پروتز دندان به وسیله ایمپلنت روی فک وصل می‌شود. می‌توان گفت بهترین گزینه برای دندان‌های افتاده روش پروتز با ایمپلنت است. چرا که بعد از درمان هیچ تفاوتی با دندان‌های اصلی نخواهد داشت. و بیمار همان کارایی و دوامی که از دندان‌های طبیعی داشته را تجربه می‌کند.

2

انواع پروتز‌های ثابت روی ایمپلنت

تاج‌های واحد:

آن‌ها را می‌توان روی دندان‌ها یا روی ایمپلنت‌ها قرار داد. روکش‌ها می‌توانند از مواد مختلفی مانند سرامیک، رزین یا زیرکونیوم ساخته شوند که همگی کاملا شبیه دندان‌های طبیعی هستند.

پل‌های تحت حمایت ایمپلنت:

بریج روی ایمپلنت‌ها برای جایگزین کردن چندین دندان مجاور آسیب دیده یا از دست رفته استفاده می‌شود. این مدل از پروتز، مناسب جایگزین کردن 3 یا 5 دندان از دست رفته است.

پروتز هیبریدی:

این پروتز ساختار ثابتی است که بر روی ایمپلنت‌ها پیچ می‌شود. این درمان در اکثر مواقع برای بیمارانی توصیه می‌شود که هیچ دندانی ندارند یا در شرف از دست دادن دندان‌هایشان در مدت زمان کوتاهی هستند.

پروتزهای دندان متحرک

برخلاف پروتز‌های دندان ثابت، بیمار می‌تواند پروتز دندان متحرک را برای تمیز کردن یا خوابیدن از دهان خارج کند و هر زمان خواست مجدد آن را به جای خودش برگرداند. این درمان به ویژه برای افراد مسن طراحی شده است که نمی‌توانند تحت درمان‌های تهاجمی‌تر قرار گیرند. دو نوع پروتز متحرک وجود دارد: پروتز پارسیل متحرک و پروتز کامل متحرک.

پروتزهای جزئی متحرک:

پروتز‌های پارسیل یا جزئی، برای پوشاندن و جایگزین کردن چند دندان در بیماران استفاده می‌شود. این پروتز توسط گیره‌های فلزی به دندان‌های مجاور نصب شده و فیکس می‌شود.

پروتز‌های کامل متحرک:

این مدل برای بیمارانی که هیچ دندانی ندارند و امکان بهبود عملکرد دهان با ایمپلنت وجود ندارد، استفاده می‌شود.

3

پروتز دندان ژله‌ای

یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین مدل پروتز دندان، پروتز ژله‌ای دندان است. این پروتز‌ها با نام‌های پروتز ژله‌ای پارسیل، تکه‌ای یا جزئی نیز شناخته می‌شوند. دلیل اصلی محبوبیت این پروتز‌ها راحتی در استفاده و نگهداری و طول عمر بالای آن‌ها است.

پایه اصلی پروتز ژله‌ای از متریال‌های سیلیکونی و ژله‌ای پزشکی قالبگیری و ساخته می‌شود. از همین رو در دهان بیمار حس راحتی دارد و مانند میله‌های فلزی لثه را اذیت نخواهد کرد. این متریال در صورت نگهداری اصولی طول عمر بالایی دارد و قیمت آن مقرون به صرفه است. با پروتز‌های ژله‌ای می‌توانید هر تعداد دندان از دست رفته در فک بالا یا پایین را به راحتی پوشش دهید.

قیمت پروتز دندان

یکی از سوال‌های متداولی که در مورد پروتز دندان پرسیده می‌شود، قیمت این نوع خدمات درمانی است. همانطور که می‌دانید خدمات دندانپزشکی معمولا جزو خدمات درمانی گران قیمت هستند. از همین رو بهترین کار قبل از هر اقدامی‌ مشورت با پزشک و پوشش بیمه درمانی‌تان است.

در نهایت باید گفت قیمت پروتز با توجه به متریال مصرف شده، نوع و مدل پروتز، تعداد دندان‌های از دست رفته و سبک نصب پروتز می‌تواند متفاوت باشد.

در کشور عزیزمان ایران‌ (های دنت) یکی از معتبر‌ترین و مطرح‌ترین لابراتوارهای دندانسازی است که سالهاست در این حوزه فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت این مجموعه انواع پروتز‌های دندان که توسط تیم حرفه‌ای ‌(های دنت) با بالاترین کیفیت متریال‌ها ساخته می‌شوند را ببینید. همچنین برای جزئیات قیمت‌ها می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

4

مزایای پروتز دندان

پروتزهای دندان در ارائه یک یا چند مورد از مزایای زیر مفید هستند:

  • ظاهر لبخند و دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان خواهد شد.
  • با افزایش توانایی و بهبود عمل جویدن، باعث سلامت کلی دستگاه گوارش و بدن شما می‌شود.
  • از استخوان فک حمایت کرده از پوسیدگی دندان‌های مجاور طبیعی جلوگیری می‌کند.
  • جای خالی دندان‌ها را در لثه پر کرده و از بیماری‌های لثه جلوگیری خواهد کرد. لثه‌های سالم به سلامت کلی دهان و دندان شما کمک می‌کند.

عوارض پروتز دندان

به صورت کلی پروتز دندان عوارض شایع و زیادی ندارد. اکثر افرادی که از پروتز‌های دندانی استفاده می‌کنند، در طول درمان و بعد از سالها هیچگونه عوارضی را گذارش نکرده‌اند.

اگرچه که طبق تحقیقات انجام شده ممکن است از بین هر 300 نفر 1 نفر به متریال‌هایی که در ساخت پروتز‌های دندانی استفاده می‌شود، واکنش آلرژیک نشان دهند. متریال‌هایی مانند رزین، سرامیک، سیلیکون و... می‌توانند برای برخی از افراد حساسیت‌زا باشند.

کلام پایانی

تهیه یک پروتز دندان می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. این محصول دندانسازی گفتار شما را بهبود بخشد و باعث افزایش تعاملات اجتماعی و فردی شما شود.

از همین رو توصیه می‌کنیم اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید همین حالا با کارشناسان متخصص ‌(های دنت) در ارتباط باشید. این مجموعه با بکارگیری افراد متخصص سالهاست در حوزه ابزار‌های دندان پزشکی فعالیت می‌کند.

پروتز‌هایی که در مجموعه (‌های دنت) تولید و عرضه می‌شوند، از باکیفیت‌ترین متریال‌های روز بازار و با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها ساخته خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت (‌های دنت) به نشانی (Highdentlab.com) مراجعه کنید همچنین با کارشناسان  به صورت تلفنی یا آنلاین این مجموعه در ارتباط باشید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها