رییس مرکز آمار بیان کرد:

کاهش قیمت مسکن در تهران از ۴ ماه گذشته

رییس مرکز آمار اظهار داشت: بازار مسکن در ١٢ ماه گذشته در برخی از ماه‌ها رشد بسیار زیادی داشتم اما در ۴ ماه گذشته قیمت مسکن در تهران روند نزولی و منفی داشت بنابراین در ١٢ ماه رشد قیمت داشتیم اما در چند ماه گذشته روند نزولی بود.

کاهش قیمت مسکن در تهران از ۴ ماه گذشته

داریوش ابوحمزه در حاشیه مراسم روز ملی آمار در جمع خبرنگاران درباره نرخ تورم مهر ماه اظهار داشت: نرخ تورم مهر ماه در حال استخراج است و هنوز عدد استخراج شده اعلام عمومی نشده اما تا فردا نرخ تورم مهر ماه منتشر خواهد شد. در آخرین نرخ تورم برای شهریورماه رشد سطح عمومی قیمت‌ها در شهریورماه نسبت به مرداد ماه دو درصد بود. 

وی با اشاره به انتشار گزارش مربوط به مسکن و تفاوت آن با آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی گفت: بحث اختلاف بین آمار مرکز آمار و بانک مرکزی وجود دارد و طبیعتاً باید درباره مبنای و روش‌هایی تولید آمار که در بانک مرکزی مطرح است، به گفت وگو بپردازیم و به لحاظ علمی کارشناسی شود. 

رییس مرکز آمار در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت‌ها در گزارش مسکن مرکز آمار درحالی که گفته می‌شود رکود باعث ریزش قیمت‌ها شده و همچنین دلیل عدم انتشار آمار درباره مسکن در چند وقت اخیر، اظهار داشت: این افزایش قیمت‌ها مربوط سال گذشته بوده و بازار مسکن در ١٢ ماه گذشته در برخی از ماه‌ها رشد بسیار زیادی داشتم اما در ۴ ماه گذشته قیمت مسکن در تهران روند نزولی و منفی داشت بنابراین در ١٢ ماه رشد قیمت داشتیم اما در چند ماه گذشته روند نزولی بود. 

ابوحمزه با اشاره به اختلاف میزان نرخ کاهش قیمت‌ها در گزارش مرکز آمار و آنچه که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند، گفت: مرکز آمار بر مبنای روش‌هایی علمی و مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی این آمارها را استخراج می‌کند و طبیعتاً اگر مراجع دیگری آماری استخراج می‌کنند می‌توان درباره روش تهیه داده‌ها با آنها گفت‌وگو کرد. 

وی ادامه داد: آمار مسکن جزو آماری است که مانند شاخص قیمت که در اولویت باشد، نیست و گزارش مسکن در اولویت این مرکز قرار ندارد. 

رییس مرکز آمار همچنین درباره آمار دقیق تعداد خانوار ایرانی و اختلافات بین دستگاه‌ها برای تعداد خانوار گفت: بر مبنای بُعد خانوار که حدود ٣.٣ نفر است، تعداد خانوارهای کشور ٢۴ میلیون خانوار است اما دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت نیرو آماری از قبوض صادره اعلام می‌کند که نمی‌تواند به معنای تعداد دقیق خانوار باشد.  

ابوحمزه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در ارایه داده‌ها به سازمان و نهادهای بین‌المللی دلار را با چه نرخی اعلام می‌کنید و برای دلار چه نرخی در نظر می‌گیرید، اظهار داشت: بسیاری از داده‌هایی که به نهادهای بین‌المللی ارایه می‌دهیم از جنس ریالی و دلاری نیست که نرخ ارز در آن ملاک باشد مانند نرخ اشتغال و نرخ تورم اما متولی این حوزه بانک مرکزی است که احتمالا سیاست بانک مرکزی اعلام نرخ رسمی دلار و ارز است.

وی همچنین درباره ضریب جینی گفت: این ضریب که بیانگر فاصله طبقاتی دهک‌های کم‌درآمد و پردرآمد جامعه است، در سال گذشته ٣٨ صدم واحد بوده او نسبت به سال گذشته تا حدودی کاهش یافته است.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    افزایش قیمت دلار 60 درصد در یکسال اما افزایش قیمت مسکن 80درصد در یکسال حالا خودتون ببنید قیمت مسکن چقدر حباب داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها