خبر فوری بررسی می کند؛

بحران برای نوزادان؛ چرا شیر خشک کمیاب شد؟

شیر خشک به عنوان یک کالای استراتژیک تبدیل به کالایی وارداتی شده‌است.

بحران برای نوزادان؛ چرا شیر خشک کمیاب شد؟

شیرخشک به عنوان یک کالای استراتژیک همواره مورد توجه نظام سلامت بوده است. آمارها نشان می‌دهد نیاز داخلی کشور بین 60 تا 70 میلیون قوطی شیرخشک است و این در حالی است که توان تولید داخلی نزدیک به دو برابر این نیاز است.

اما در چند هفته اخیر، بازار شیرخشک با کمبود مواجه شده است. به طوری که برای واردات شیرخشک آماده اقدام شد. در گام نخست 4 میلیون قوطی شیرخشک از ترکیه وارد شده و قرار است در بازار توزیع شوند. همچنین شنیده های حاکی است برای واردات 30 میلیون قوطی شیرخشک دیگر نیز فراخوان شده است. علاوه بر این طبق تصمیم مدیران نظام سلامت، برای توزیع عادلانه شیرخشک و جلوگیری از قاچاق این محصول به کشورهای همسایه، طرح توزیع شیرخشک با کدملی پیشنهاد شده است.

تمام این مشکلات در حالی است که به گفته رئیس تولیدکنندگان انجمن شیر خشک در 15 سال گذشته، کشور حتی یک قوطی شیرخشک هم واردات نداشته و مشکل کنونی به دلیل عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای خرید و واردات مواد اولیه تولید شیرخشک است. جالب است بدانید که ارز بری واردات شیرخشک آماده 3 برابر ارزبری واردات مواد اولیه برای تولید شیرخشک است. اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگی های بین بخشی و اصلاح ردیف های تخصیص ارز توسط سازمان تجارت و توسعه، طی 6 ماه گذشته هیچ ارزی برای واردات مواد اولیه تخصیص نیافته و بدست تولید کننده نرسیده است.

این مسئله سبب شده تا تولید کنندگان نتوانند نیاز بازار را تامین کنند و به گفته برخی کارشناسان حتی برخی تولیدکنندگان تا مرز توقف تولید پیش رفته اند. 

وقوع چنین شرایطی قطعا معلول سوءمدیریت در بخش های گوناگون است. از نظام سلامت تا نظام بانکی و اقتصادی مسبب چنین شرایطی هستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    0

    ببین رانت واردات به کدوم نور چشمی سفارت نوردی می رسه این تحلیل های آبکی چیه می نویسید
    داستان تکراری ماشین و لوازم خانگی و دارو و شکر وموز و ....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دارن میفرستن غزه

  • ناشناس
    5

    چون نوزاد زياد شده ،،شيرخشك كم شده است

  • ناشناس
    4

    عوضش پول بیت المال رو بدین دین فوتبالیستها هی پز بدن و ولخرجی و آخرش روشنفکر بازی در بیارن حرومشون باشه

  • یاسر
    2

    یک خبر فوری محترم لطفا اینرا به اطلاع کسانی برسانید که 24 ساعته داد میزنند بچه دار شید و دوم اینکه بهتره بروند و از عربستان سعودی وارد کنند چون به میزان فراوان در انبارهایشان دپو شده

  • ناشناس
    1

    چی شد سیاست فرزندآوری اول کارش موندید نمیتونید شیر خشک تامین کنید بعد چطور میخواید مشکلات تحصیل ،کار ،ازدواج و......حل کنید

  • ناشناس
    0

    فکر جوانی جمعیت باشید .خ خ خ خ خ خ خ خ خ بی نهایت خ . حرف بزرگترها بشوید برای جوانی جمعیت . هر هر

  • ناشناس
    4

    دقیقا بر گشتیم به دهه شصت اون موقع شیر خشک گیر نمی یومد.
    این دولت اومد خاطرات دهه شصت رو زنده کنه مثل جهاد سازندگی گیر نیومدن شیر خشک
    یه شامپو فقط داروگر
    یه ماشین فقط پیکان و..‌

  • ناشناس
    0

    جالبه هر چیزی که در داخل کشور مدعی تولید آن هستند،تمام مواد اولیه آن وارداتی است مثل دارو مثل شیر خشک،مثل قطعات حساس خودرو ...،پس چرا هی پز تولید داخل می دهند؟؟؟چیزی را باید تولید داخل اعلام کرد که صفر تا صد آن در داخل کشور تولید و بسته بندی شود ،اینکه مواد اولیه وارد بشه و فقط شما انرا بسته بندی کنید،آیا تولید داخلی است؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    بهتر

  • ناشناس
    0

    اینها آثار تحریم های جدید و مدیریت ناکارآمد است . نوزادان بیچاره که فقط به خاطر گرفتن خودرو به دنیا آمدن . بعدها اگه بزرگ شدند به پدر و مادرانشان چی میگن .

  • ناشناس
    0

    فقط فکر زباد کردن لشکر هرت و پرت خودشان هستند ادم های الا. هم باور می کنند . جان و زندگی انسانها برای کسانیکه می گویند جمعیت زیاد کنید هیچ ارزشی ندارد .

  • ناشناس
    0

    زیاد پژو پارس به مادران انداختید

  • حسن
    0

    نگران نباشید می خواهند گران کنند این توجیهات رامی کنند

  • seidhassan
    0

    هروقت تمام این موضوع به اتحادیه ها و تولیدکندگان همان کالا واگذار بشه و خودشان حق واردات هم داشته باشند مطمئن باشین همه چیز درست میشه مثلا شیرخشک باید تولید کننده که هزینه کرده امتیاز واردات هم داشته باشه و هر کمبود و کسری رو پاسخگو هم باشه در خودرو هم اگه دولت از بنگاه داری دست برداره به هر صنفی که در حوزه تولید خودرو و لوازم یدکی فعالیت داره اجازه واردات هم بده ، بخدا مشکل حل میشه ، بهرحال از قدیم هم همینجوری بوده یه نانوا در روستا از تعداد تانوار ومصرف ارد بهتر مطلع هست تا شورا

  • فرزاد
    0

    در این شرایط فقط تولید مثل کنید

  • ناشناس
    0

    هر دم از این باغ بری می رسد!😡😞😳🙄

  • محمدی
    0

    سلام دارم خدمت مدیران عزیزان شما میفرمایید که فرزند اوری و جوانی جمعیت . ولی شماها که توان وقدرت کنترل بازار شیر خشک را ندارید جرا ادعای جوانی جمعیت دارید؟ شما که در ابتدایی ترین موضوع جوانی جمعیت مانده اید چرا ادرعا دارید؟ عزیزانم من یک کودک ده ماه دارم دیشب کل شهر شیراز همراه با کودک ده ماهم گشتم تا یک قوطی شیر گیر اوردم در هر داروخانه ای رفتم گفتم بخدا این کودکم هست شیر ندارد و شما را به خدا نمیدانم چیکار کنم و ماندم کمکم کنید و بالا خره یک قوطیگیر واوردم .... ولی برای روزهای دیگه چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟/ یعنی اینقدر ذلیل شدیم که شیر خشک وارد کنیم اونم از ترکیه وبا وجود اینهمه شرکت تولیدی؟؟؟؟؟؟؟/

  • احمدی
    0

    عزیزانم میدانید چرا الان به این روز افتادیم که داریم از ترکیه واردات شیر خشک کنیم؟؟؟ چون مدیران خیلی خیلی دور اندیش و بزرگی داریم که قادر هستند معادلات غیر لاینحل حل کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/؟// درود به شرف این مدیران؟؟؟؟؟؟؟/؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خلایق هرچه لایق
      همین نامدیران نالایق از سر این مردم هم زیادند

  • سعید
    0

    جوانان به خاطر همین چیز ها می ترسند ازدواج کنند اول زمینه را مهیا کنید بعد هی بگید ازدواج ازدواج..‌‌‌.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها