خبر مهم وزیر کار درباره دستمزد کارگران/ رقم حقوق کارگران دوباره تغییر می‌کند؟

نمایندگان کارگران در شورای عالی کار، به استناد ماده ۴۱ قانون کار خواستار بازنگری دستمزد بر اساس نرخ تورم و هزینه معیشت هستند و این درخواست را به شورای عالی کار ارسال کرده‌اند.

خبر مهم وزیر کار درباره دستمزد کارگران/ رقم حقوق کارگران دوباره تغییر می‌کند؟

 درخواست کارگران برای تشکیل جلسه شورای عالی کار با دستور کار بازنگری دستمزد درخواست داده‌اند و نشست آتی این شورا در اواخر شهریور، به این مبحث اختصاص خواهد داشت. بن‌مایه این درخواست، افزایش هزینه‌های معیشت اعم از هزینه مسکن و هزینه خوراک بوده است.

در مصوبه دستمزد ۱۴۰۲ که اسفندماه گذشته به تأیید شرکای اجتماعی رسید، تبصره‌ای گنجانده شد که اگر دولت نسبت به افزایش حقوق کارمندان خود اقدام کرد، به همان نسبت، دستمزد کارگران نیز افزایش پیدا کند؛ اما برخلاف این تمهید، حقوق کارکنان تغییر نکرد بلکه آن‌ها از طریق مزایا و مشوق‌های مالی حمایت شدند. به همین واسطه، نمایندگان کارگران نیز باوجود نقض نشدن آن تبصره، به استناد ماده ۴۱ قانون کار که بر تعیین دستمزد بر اساس هزینه معیشت و نرخ تورم تأکید می‌کند، درخواست تشکیل جلسه شورای عالی کار برای بازنگری در دستمزد را به دبیرخانه این شورا ارسال کردند.

افزایش شکاف مزد و معیشت

با اقدامات دولت سیزدهم، تب تورم شکسته و شتاب رشد آن نسبت به دوره‌های قبلی گرفته شده است؛ اما به‌واسطه رشد قیمت مواد غذایی تحت تأثیر حذف ارز ترجیحی، افزایش تنش‌های روسیه و اوکراین در موضوع کریدور انتقال غلات و مشکلات تحریم در مسیر واردات کالا‌های اساسی و انتقال مالی برای آنها، گروه خوراکی‌ها در شاخص تورم با رشد قیمت بالاتری نسبت به گروه غیرخوراکی مواجه شده‌اند.

این مسئله، مستقیما هزینه معیشت خانوار‌های کارگری را افزایش داده است؛ چراکه آن‌ها سهم بالایی از درآمد خود را به تأمین کالا‌های اساسی و غذا اختصاص می‌دهند و مابقی آن را باید صرف هزینه مسکن کنند که از قضا این یکی هم به‌واسطه نابسامانی‌های بازار اجاره به رشد نجومی مواجه بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در مردادماه و درحالی‌که شاخص تورم مصرف‌کننده ۲.۴ درصد رشد کرده بود، افزایش شاخص گروه خوراکی‌ها به ۲.۶ درصد رسیده است. این میزان رشد در مقایسه با تورم ۱.۲ درصد خوراکی‌ها در تیرماه، از شتاب قابل‌توجه تورم این گروه حکایت دارد که فشار مضاعفی به سبد معیشت کارگری وارد می‌کند.

بازنگری مزد یا چانه‌زنی با کارفرما؟

چندی پیش، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد افزایش دستمزد کارگران در صورت بالا رفتن حقوق کارمندان دولت، گفته بود: درصورتی‌که دستمزد کارمندان دوباره افزایش یابد، درباره بررسی مجدد دستمزد کارگران تشکیل جلسه می‌دهیم؛ اما عدد و رقمی که به‌عنوان دستمزد تعیین شده برای حداقل‌بگیرهاست و کارگران می‌توانند از قدرت چانه‌زنی استفاده کرده و حقوق بیشتری دریافت کنند.

گرچه این توصیه وزیر کار در یک اقتصاد سامان‌یافته و رقابتی درست است؛ اما در اقتصاد ایران بنا به وضعیت ویژه‌ای که حضور دولت در همه ابعاد را توجیه کرده است، وقتی کارفرما قادر به چانه‌زنی در محیط رقابتی نباشد، طبیعتا مهلتی هم برای چانه‌زنی بر سر دستمزد نمی‌دهد و به دلیل نبود امنیت شغلی برای کارگران، عملا هرگونه چانه‌زنی به زیان آن‌ها تمام خواهد شد.

در این وضعیت تنها ابزاری که می‌تواند از وقوع چالش جلوگیری کند، قانون کار و مصوباتی است که بر اساس این قانون ابلاغ شده و بر همین اساس است که محمدرضا تاجیک، عضو کارگری شورای عالی کار در مورد بازنگری مزد با چانه‌زنی کارگران و کارفرمایان می‌گوید: همواره نیروی متخصص قدرت چانه‌زنی در تمام کارگاه‌ها را داشته؛ اما چانه‌زنی خوب زمانی محقق می‌شود که امنیت شغلی داشته باشیم؛ درحالی‌که به‌واسطه متناسب نبودن عرضه و تقاضا در بازار کار، و بالا بودن تعداد بیکاران، عملا کارگران قدرتی برای چانه‌زنی ندارند.

تاجیک با تأکید بر اینکه خط‌کش ما برای دستمزد کارگران، ماده ۴۱ قانون کار است، می‌افزاید: طبق این ماده، تورم و هزینه‌های زندگی ملاک‌های اصلی برای تعیین دستمزد کارگران است و محدودیتی در افزایش دو یا سه بار حقوق کارگران در سال نیز نداریم؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود که شرکای اجتماعی یک‌طرفه صحبت نکنند و اجازه دهند تصمیم‌گیری در این رابطه در شورای عالی کار و با توجه به قانون کار انجام شود.

او این نکته را نیز یادآور می‌شود که اگر روند دستمزد به این صورت پیش برود، این نگرانی وجود دارد که در آینده نزدیک کارفرما‌ها با کمبود نیروی کار مواجه شوند.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • 5

    خونه متری 3 تومن شده متری صد تومن بعد حقوق 8 تومنی شده 12 تومن میخوایید بکنیدش 13 تومن بگید ما خوبیم اعتراض نکنید؟ احمق خودتونید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      قیمت خانه و اجاره خانه که حباب زیادی داره را ساماندهی کنند و کاهش بدهند.نیازی نیست که بخواهند حقوق کارگر را با چاپ پول بدون پشتوانه که مایه تورم بیشتر هست را افزایش بدهند.تورم ایجاد نکنند افزایش حقوق پیشکش.

  • انصاف هم خوب چیزیه
    7

    لطفا برای شکاف همچون دره ای که بخاطر ۳۸٪+۵۱۵ هزار تومان بین حقوق بازنشستگان اجتماعی و کشوری افتاده هم فکری بکنید

  • ایرانی آباد و آزاد
    5

    بازنشستگان تامین اجتماعی چی ؟؟؟
    اکثرا هشت میلیون و پانصد می گیرند!!!!
    دولت مثلا محرومان و انقلابی !!! به فکر اینها هم هست ؟؟؟

    نظرات شما -
    • 0

      از بی پول بگیر . بده به ملاک و زمین خوار و پولدار تا بروند خارج تفریح کنند. همیشه کارمند و کارگر مالیات داده اند اما قشر پولدار و ملاک مالیات متناسب را نمی دهند. چون مسوولین و تصمیم گیرندگان علیه خودشان که ثروتمندند اقدامی نمی کنند.چاقو دسته خودش را نمیبره.

  • ناشناس
    3

    رفتیم برای ناخوشیه جدید...صدقه نمیخاییم حقوق کارگرو طبق تورم تعیین کنید ک وظیفتونه مردم ازتون نمیگذرند

    نظرات شما -
    • 0

      تورم مسکن وزمین و اجاره خانه که بدون ضابطه و الکی رفته بالا را کاهش دهید. چرا فقط کارگر وکارمند باید تاوان تحریمها را بدهند.چرا ملاک و پولدار و آقازاده ها ی خارج نشین تاوان تحریمها را ندهند.

  • ناشناس
    2

    امیدواریم با اضافه شدن حقوق کار گران به طبع آن هم طبق قانون، حقوق کارگران بازنشسته افزایش یابد

  • جانباز رزمنده جنگ تحمیلی
    2

    درمانده شدیم پول نداریم موتور نداریم رهن خونه نداریم لعنتی ها ۴۰۰ ملیون پیش ۳اجاره خدا لعنت کنه صاحبخونه هایی که وجدان ندارند تف تف تف

    نظرات شما -
    • 0

      بانکها و ارگانها خانه احتکار کرده اند تا گران شود.خانه و اجاره خانه حباب داره. چرا بازار مسکن را ساماندهی نکردند. مردم را بدبخت کردند و به خاک سیاه نشاندند. تحریمهای آمریکا شده بهانه برای کاسبان تحریم و پولدارتر شدن آنها

  • ناشناس
    1

    کل ایام سر کاری

  • 1

    مگه مدعی نابودی دلار وامریکا نیستید .خب حقوق هارا دلاری بدید .حهنم وضرر اگه دلار مفت شد ما قول میدیم اعتراضی نکنیم .

  • Slam
    2

    دلخوش به آنی که حج و کربلا میروی با شما هستم ملعونا که با یه خونه قراضه خون مستاجر را در شیشه میکنی غافل از انی که لعنت خلق خدا پشت سرته ظاهر سازی کنید ملعونا خون آشامها

    نظرات شما -
    • مهدی
      12

      شما که یک طرفه به قاضی میرید. میدونی که نقاشی یک آپارتمان 60 متری چقدره؟ میدونی هزینه تعمیر یک پکیج بالای پنج میلیون هست. میدونی هزینه رفع نم یک واحد بین ده تا بیست میلیونه. پس قبل از هر حرفی لطفا اول مزه مزه کنید

    • ناشناس
      9

      زورتون فقط به صاحب خونه ها میرسه

    • ناشناس
      0

      یه طرفه قضاوت نمیشه اولا خطاب به صاحبخانه هایی که اکثرآ بی وجدان و بی انصافند بود نه آن انگشت شمار صاحب خانه ها که اندکی با وجدان و خداترسن دوم خرج رنگ و هر چیزی دیگه که مستاجر باعثش باشه با مستاجره سوم اینکه دعل بازی تا کجا ضمنا اونائی که بهشون برمیخوره جروی از همونان بلله راه فقط یکیست و آن راه راستیست و با ظاهر سازی و ریا کاری نتوان خلق و خدا را فریب داد

    • 0

      توی این مملکت کسی زورش به ملاک زمین خوار پولدار دزد نرسیده و نمیرسه.

    • 1

      اولا پول خسارت خانه را که صاحبخانه ها جداگانه میگیرند. بعدش هم خانه ورهن آن چندین برابر قیمت دلار و طلا افزایش داشته اند. سال 96 که قیمت آپارتمان مسکن مهر در پردیس تهران 40 میلیون تومان بود قیمت دلار 6 هزار تومان بود.الان قیمت آپارتمان مسکن مهر پردیس حدود 3 میلیارد و خودتون مقایسه کنید. کجای دنیا اینجوری کاسبی می کنند و پولدار می شوند؟؟؟بانکها و موسسات مالی و ارگانها خانه و اسکلتها را احتکار کردند تا خانه و اجاره خانه گران بشه و بچپوننش به مردم.

    • 0

      شما یکطرفه به قاضی میروید یعنی چه؟ خوب بگو شما. دارید یک طرفه قضاوت می کنید.

  • ناشناس
    2

    دولت کارمندای خودشو سالی دو سه بار افزایش حقوق میده به کارگر بیچاره که میرسه میگن تورم زیاد میشه

  • ناشناس
    2

    افزایش حقوق خوبه،،،
    ولی بهتر است بجای افزایش حقوق، جلوی تورم و گرانی در کشور گرفته شود.باتشکر

  • ناشناس
    0

    وام ھای سوددارسبب گرانی خانہ شدہ کہ سودش ازنظرامام خمینی حرام است خدایی کارگرچطورخانہ بخرد

    نظرات شما -
    • 0

      وام پیشکش. مردم وام نمیخواهند. وام باعث چاپ پول بدون پشتوانه و تورم می شود.بانکها و موسسات مالی و ارگانها خانه احتکار کرده اند و باعث چندین برابری خانه شده اند. بروند در تولید سرمایه گذاری کنند. اینقدر دلالی و احتکار کالا نکنند تا قیمت خانه و اجاره خانه بیاید پایین.

  • بی حدمرز
    0

    نادیده گرفتن ظلم
    خیانت درحق مظلوم

  • ایرانی
    0

    یکمی هم به فکر نظام ها باشید همسرم سی سال خدمت کرده پانزده سال تو منطقه جنگی بوده ای کاش تورمی وجود نداشت این تورمو کی باب کرد

  • ناشناس
    0

    اولین کسایی که به جهنم میروند همه میدانند کجا هستند نمیگم چون حرفم چاپ نمیشه دومین کسایی که به جهنم میرند ۹۸درصد صابخونه های که مستاجر دارند میروند بعد حالا ربا خوراووووووو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها