بخشنامه افزایش ۲۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۲ کارگران ابلاغ شد

بخشنامه اجرای مصوبه افزایش ۲۷ درصدی مزد ۱۴۰۲ کارگران از سوی وزارت کار ابلاغ شد.

بخشنامه افزایش ۲۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۲ کارگران ابلاغ شد

سیصدو چهاردهمین جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی بعد از هشت ساعت مذاکره در 29اسفند 1401 به نتیجه رسید و حداقل حقوق کارگران با 27 درصد افزایش تعیین شد.

این مصوبه شورای عالی کار برای اجرا در بنگاههای تولیدی و کارخانه‌ها باید در قالب بخشنامه‌ای از سوی وزارت کار اعلام شود.  

شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت؛ کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ 1401/12/29 پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال 1402در اجرای ماده (41) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و شرایط اقتصادی جامعه ؛ حفظ و نگهداشت نیروی کارآمد و ماهر و انتظام مزدی در کارگاه ها بخشنامه حداقل دستمزد سال 1402 و دستورالعمل‌های تبعی آن را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

بخشنامه مذکور به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل های تبعی آن به امضای مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا ابلاغ شد.

به دنبال افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد 1402 پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و 179 هزار تومان به 5 میلیون و 307 هزار و 330 تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به هشت میلیون و 82 هزار و 60 تومان افزایش پیدا کرد.

مبلغ بن خواربار کارگران، یک‌میلیون و 100 هزار تومان و حق مسکن 900 هزار تومان تعیین شد. حق مسکن جهت اجرا باید به تصویب هیأت دولت برسد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز 21 درصد به اضافه‌ مبلغ 83596 ریال روزانه تصویب شد. همچنین،  پایه سنوات 210 هزار تومان تعیین شد.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • مازیار
    5

    خط فقر کجا و این حقوق کجا ؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • 4

      به خط فقر 1399 هم نرسید چه برسه امسال

  • ناشناس
    0

    بیشتر اقلام و کالاها چهار برابر شده بجز سلامتی جان مردم !!

  • ناشناس
    5

    مصوبه شورای عالی کار در مورد افزایش ۲۷ درصدی و ۲۱ درصدی ➕ روزانه ۸۳۵۹۶ ریال به ترتیب در مورد کارگران حداقل بگیر و سایر سطوح مزدی بر خلاف بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار است و قابلیت ابطال در دیوان عدالت اداری را دارد. به نظر می رسد با طی شدن پروسه و تشریفات ابطال مصوبه شورای عالی کار در دیوان عدالت اداری باید از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ شاهد اصلاح مصوبه و افزایش دوباره دستمزد کارگران در شورای عالی کار باشیم کاری که جز اتلاف وقت و هدر دادن انرژی اعضاء شورا و بازی با روح و روان فشر کارگران زحمتکش دستآورد دیگری برای شورای عالی کار نخواهد داشت!

  • ابوالفضل
    5

    واقعا مسخرست خجالت بکشید کرایه خونه ها ،قیمت مایحتاج ضروری همه چند برابر شده بعد حقوق ها ....

  • ایرانی آباد و آزاد
    5

    حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را کی مصوب و اجرا می کنند در کنار همسان سازی و ۲۵ درصد که از سال ۹۹ طلب دارند ؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      برخی از اعضاء هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی فعلاً در تعطیلات نوروزی به سر می برند! انشاءالله در نیمه دوم فروردین ماه در خصوص افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی تصمیم گیری می کنند و در اردیبهشت ماه هم مصوبه هیأت مدیره سازمان جهت تأئید به هیأت دولت ارسال می شود و از اول خرداد ماه هم به همراه دو ماه معوقه فروردین و اردیبهشت ماه قابلیت اجرا خواهد داشت!

    • ناشناس
      4

      امیدوارم اگر دفع الوقتی در پرداخت ما به التفاوت ها کنند به تیر غیب الهی گرفتار شوند....

  • ناشناس
    5

    این آقایان هم همانند وزیر قبلی همه ابلاغیه ها و تصویب حقوق را در تعطیلات انجام می دهند هر دو وزیر دارای یک گرایش فکری هستند وقتی معنای عدالت را به نفع خودشان توجیح کنند و تفاوت کارگر و کارمندی(که در طول سال دهها مزایا می گیرد البته حقوق آنها هم با تورم هم خوانی ندارد ) را ندانند همین وضع خواهد شد

  • جواد
    1

    خیلی زیاده ، از مسئولین محترم تشکر میکنم که این همه به فکر معیشت ملت ایران هستند هیچ کجای دنیا این همه محبت راریکجا ملتش ندارند

  • رم
    6

    مستمری بگیران تامین اجتماعی متوسط بگیر هم فقیر شدند چرا۲۵ درصد همسان سازی را اجرا نمی کنید چرا افزایش مستمری را طبق قانون به اندازه تورم افزایش نمی دهید فقط جز شعار دادن کار دیگری بلد نیستید یارانه ناچیز ما راهم از اردیبهشت ماه سیاه سال گذشته هم که قطع کردید مگر همه ایرانی ها از ثروت ملی سهم ندارند همه ما ایرانی ها از فقر گله نداریم از تبعیض متنفریم مدیران مملکت با همین حقوق ها خانواده خود را اداره می کنند اینقدر مردم انقلابی ووطن پرست را ازحکومت دور نکنید مردم ولایتمدارند واگر حرمت نگه میدارند فقط برای حفظ نظام واسلام است ،لطفا مستمری های تامین اجتماعی را اصلاح کنید،ما بازنشسته های کار گری ،رزمندگان دیروز دفاع مقدس هستیم،دولت مردان بیدار شوید تا روز قیامت سر افکنده نباشید

  • رحیم اب منگل
    17

    این هم لطف دولت به کارگراست.مفت خورا کوفت بخورید. حقتون‌بود مثل زمان شاه برده باشبد .بدون‌حقوق کار کنید.قدران انقلاب باید باشید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      برادر وقتی کنایه میزنی به ! آخرش بذار مردم بهت بدو بیراه نگن

    • رحیم آب منگل
      1

      من جیره خورم و حقیقت رو گفتم

  • 🖤Black ☠️heart🖤
    4

    خدا ریشه مسولین روبسوزاند

  • رضا
    1

    سالهاست این گرگ با گله آشناست!

  • ناشناس
    5

    حقوق ها باید طبق تورم اضافه شود. نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    1

    به خدا قسم این مسله بی حجابی را بهانه کرده اند تا مردم در خصوص وضعیت معیشتی اعتراض نکنند. بابا فقر همسایه کفر است. اینو دیگه پیامبر اکرم فرموده. اگه مسلمانید فقط به این حرف عمل کنید. مردم ایران چیزی از شما نمی خوان.

  • سلام
    1

    سلام درنظام ما ملت ایران هر و وزیری مثل عبدوالملکی وزیر سابق امورکار اجتماعی به درد ملت میخورد سریع از کار برکنار میشود کسی باید وزیر باشد که از خودشاباشد مثل صولت که چند کارخانه دار

  • ناشناس
    3

    انشاالله جلوی گرانی و تورم در کشور گرفته شود که دیگه احتیاجی به افزایش حقوقها نداشته باشیم.
    اللهی آمین،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ایشالا،جلوی تورم و گرانی گرفته بشه.

  • ناشناس
    1

    سلام من از مصوبه شورای عالی کار که 27درصد به حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به ناحق وغیرقانونی وخلاف ماده 41قانون کاروخلاف اصل 31و43قانون اساسی است در سازمان دیوان عدالت اداری شکایت کردم

  • یوسف
    0

    من دیگر غلط بکنم به این دولت رای بدهم

  • ناشناس
    0

    بر پدر و مادرتان لعنت خودتون دست در جیب مردم دارید ولی کارگر بینوا باید با زجر و نداری زندگی کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها