آیا کمپرسور چیلر و کمپرسور سردخانه با هم تفاوت دارند؟

کمپرسور چیلر همان قطعه ای است که وظیفه متراکم کردن مبرد سیکل را برعهده دارد. کمپرسورهای چیلر بر اساس شکل و ساختار به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

 آیا کمپرسور چیلر و کمپرسور سردخانه با هم تفاوت دارند؟

 اطلاعات کافی در مورد انواع کمپرسور چیلر، ساختار آن، تفاوتی که با سایر کمپرسورها دارد و همینطور شرایط قیمت گذاری محصول خالی از لطف نخواهد بود.

 

معرفی انواع کمپرسورهای چیلر

در بین انواع کمپرسور چیلر، چیلر پیستونی یا رفت و برگشتی پرکاربردترین گزینه محسوب می شود. این کمپرسورها در سبک های نیمه هرمتیک، باز و هرمتیک دسته بندی می شوند. برخی از مدل ها کاملاً آب بندی شده و شرایط بازرسی سیلندرها را ندارند. کمپرسورهای هرمتیک در این دسته قرار دارند به طوری که محفظه یا پوسته کاملاً روی آنها جوشکاری شده است. دسته دیگر نیمه هرمتیک است. برای این مدل پوسته در نظر گرفته شده است اما شرایط باز کردن آن وجود دارد. کمپرسورهای باز بدون پوسته هستند و با ظرفیت های بالا تعبیه می شوند. در این کمپرسور معمولاً گیربکس و همینطور الکتروموتور بیرون از مجموعه قرار دارد.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

کمپرسورهای اسکرال نیز برای چیلرها استفاده می شوند. این مدل کمپرسور دارای دو قطعه حلزونی شکل است. یک قطعه به صورت ثابت و قطعه دیگر به شکل متحرک تعبیه شده است. قطعه متحرک به دور قطعه ثابت حرکت می کند و در نهایت به سمت مرکز خواهد رفت و فشرده می شود. در صورتی که به دنبال بهترین کمپرسور چیلر برای سیستم های تهویه مطبوع تجاری و حتی خانگی هستید این مدل بسیار عالی طراحی شده است. کمپرسور های اسکرو نیز در چیلر ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این کمپرسور ها دارای دو مارپیچ هستند که چرخیده و عملیات متراکم سازی را دنبال می کنند.

11

کمپرسور برای چیلر

ویژگی کمپرسور چیلر و تفاوت آن با مدل سردخانه ای

کمپرسور های سردخانه ای سیستمی هستند که مبرد را در سیکل تبرید به چرخش در می آورند. این دستگاه مانند یک پمپ در سیستم هیدرولیک عمل می کند. در واقع می توان گفت که کمپرسور سردخانه فشار گازی که از سوی اواپراتور می آید را بیشتر کرده و عملیات تقطیر در کندانسور را انجام می دهد. در نهایت گرمای موجود در سیستم به قسمت کندانسور باز می گردد. اگر بخواهیم در مورد تفاوت کمپرسور چیلر و سردخانه صحبت کنیم باید بدانید که کمپرسورها به طور کلی دارای مکانیسم و فرآیند مشابهی هستند. زمانی که تبادل گرما صورت بگیرد دمای گاز و هوا بیشتر می شود و کمپرسورها می توانند حجم گاز را کاهش دهند و فشار را بیشتر نمایند. این پروسه سبب بیشتر شدن دمای گاز می شود. پس از بیشتر شدن دمای ماده مبرد، کمپرسور نقش یک پمپ را ایفا می کند به طوری که گاز با دمای بالا به کندانسور ارسال می شود و دمای سیستم کاهش می یابد.

 

قیمت کمپرسور چیلر

قیمتی که برای کمپرسور چیلر در نظر گرفته می شود وابسته به یک سری پارامترهای مهم است. در ابتدا باید مشخص شود که نوع کمپرسور دقیقاً چیست. مشخصات، ویژگی ها، کاربرد و قابلیتی که کمپرسور چیلر دارد هم باید بررسی شود. مثلاً یکی از عواملی که بر روی قیمت کمپرسور چیلر تاثیر می گذارد نوع موتور است. موتوری که برای این دستگاه ها استفاده می شود متفاوت بوده و در صورتی که عملکرد موتور دقیق باشد در نهایت قیمت هم بیشتر است. توان مصرفی کمپرسور چیلر نیز از پارامترهای مهم برای قیمت گذاری محسوب می شود. هرچه سطح توان مصرفی به شکل دقیق تری کنترل شود شرایط بهتری خواهد داشت. حجم و اندازه کمپرسور نیز باید محاسبه شود. نیاز است میزان ظرفیت و گنجایش و همینطور برند و شرکت سازنده هم ملاک قرار بگیرد.

برای انتخاب و مشاهده قیمت مدل های مختلف به لینک زیر مراجعه کنید.

https://www.damoon-co.com/product-tag/chiller-compressor/

 

12

کمپرسور ظرفیت بالا

 

خرید کمپرسور برای مینی چیلر ها

مینی چیلرها به نسبت چیلرها وزن کمتری دارند و از نظر قیمت نیز شرایط بهتری برای آنها دیده می شود. نوع کمپرسور برای مینی چیلرها اسکرال یا روتاری است. در صورتی که مینی چیلرها از نوع صنعتی باشند کمپرسورهای پیستونی گزینه بهتری محسوب می شوند. گاه دیده می شود که کمپرسور یک دستگاه خراب می شود به این ترتیب اگر توان کمپرسور جایگزین، نوع مبرد و دبی آن با کمپرسور قبل یکسان باشد شرایط جایگزین کردن کمپرسور وجود دارد. کمپرسورهای نیمه بسته برای چیلرهای صنعتی بهترین گزینه محسوب می شوند. این کمپرسورها شرایط تعمیر و تعویض قطعات را دارند. همینطور هزینه نگهداری و تعمیرات این قطعات نیز کمتر در نظر گرفته شده است.

کاربرد کمپرسور چیلر

کمپرسور ها از اصلی ترین بخش های چیلر محسوب می شوند. این دستگاه وظیفه دارد تا اختلاف فشار لازم برای گردش مبرد در سیکل را فراهم سازد. در واقع این سیستم کمک می کند تا سطح اختلاف فشار بین سیستم فشار قوی و ضعیف سبب ورود ماده مبرد به داخل اواپراتور شود. این سیستم نیاز به خنک کاری دارد. خنک کاری توسط روغن و مبرد ورودی صورت می گیرد. دمای بالا در محیط های گرمسیر لزوم اجرای خنک سازی را بیشتر می کند. با خنک کاری به موقع می توان گفت که شرایط بهتری برای عملکرد کمپرسور چیلر دیده می شود.

 مشخصات کمپرسور تک مرحله ای و دو مرحله ای

در صورتی که قصد دارید اطلاعات جامع تری در خصوص کمپرسور چیلر داشته باشید باید آگاهی خود را در خصوص سبک های کمپرسور تک مرحله ای و دو مرحله ای بیشتر نمایید. بیشتر کمپرسور ها در سبک دو مرحله ای طراحی شده اند و برخی از آنها نیز چند مرحله ای هستند. با فشردن شدن گاز، دمای آن نیز بیشتر می شود و کمپرسورهای چند مرحله ای می توانند اجازه خنک شدن گاز در مرحله را بدهند و سبب افزایش بازده کل سیستم شوند. این کمپرسور ها پیچیدگی بیشتری در طراحی دارند و البته که قیمت کمپرسور چند مرحله ای نیز از سبک یک مرحله ای بیشتر است. مدل های تک مرحله ای برای ظرفیت های کم و سطح تغییر فشار کوچک مورد تایید قرار می گیرند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها