ظرفیت کشتی های باربری چقدر است؟

قدیمی‌ترین روش حمل‌و‌نقل از طریق کشتی‌های باربری است.

ظرفیت کشتی های باربری چقدر است؟

در گذشته بسیاری از تجار از کشتی‌های باری برای حمل بار بین چند کشور استفاده می‌کردند. با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، انواع کشتی های تجاری ساخته شده تا محموله‌های مختلف بدون آسیب به نقاط مختلف ارسال شوند. کشتی‌های باربری از نظر نوع کالا و ظرفیت آن‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. فله‌بر، یخچال‌دار، کانتینری و دام‌بر از انواع کشتی باری هستند که هر یک در صنعتی خاص کاربرد دارند. در این مقاله ظرفیت کشتی های باربری را بررسی کرده و موارد استفاده از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. اگر قصد دارید تا متحمل هزینه‌های گزاف باربری نشوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

کشتی افراماکس؛ کشتی‌های نفت‌کش برای مسافت‌های کوتاه

ظرفیت کشتی های باربری افراماکس (AFRA) حدود ۸۰ الی ۱۲۰ هزار تن است. کشتی‌های افراماکس مجهز به تانکر بوده و برای جابه‌جایی نفت استفاده می‌شوند. البته کشتی‌های افراماکس برای مسافت‌های کوتاه بین دو کشور طراحی شده‌اند. از‌این‌رو، شرکت حمل و نقل بین المللی هنزا ناو دریا، این کشتی‌ها را برای جابه‌جایی سایر محموله‌ها پیشنهاد نمی‌کند.

کشتی پاناماکس؛ کشتی‌های غول‌پیکر مناسب برای عبور از پاناما

نام کشتی پاناماکس به‌دلیل مسیر حرکت آن از کانال پاناما انتخاب شده است. این کشتی‌ها بزرگترین ابعاد را برای عبور از کانال پاناما دارند. طول کشتی پاناماکس حداکثر ۲۷۵ متر و عرض آن ۳۲ متر است. ظرفیت کشتی های باربری پاناماکس نیز معادل ۶۵ هزار تن برآورد می‌شود. کشتی‌های پاناماکس به دو دسته باری و تانکر‌دار تقسیم شده‌اند. کاربرد این کشتی‌ها به‌دلیل ابعاد بزرگی که دارند، در صنعت زغال‌سنگ و غلات است. با‌این‌حال، کشتی پاناماکس ابعاد کوچکتری نیز دارد. از ابعاد کوچکتر کشتی پاناماکس برای جابه‌جایی کود، محصولات جنگلی و صنایع فلزی استفاده می‌شود.

جدید‌ترین نوع کشتی‌های پاناماکس با ظرفیت ۸۰ هزار تن ساخته و به نام نئوپاناماکس شناخته می‌شوند. این کشتی‌ها توانایی حمل بار‌های حجم و سنگین را داشته و برای مسافت‌های طولانی مناسب‌تر هستند. به‌طور‌کلی استفاده از کشتی‌های باربری مخصوص بار‌های فله، برای تجارت ایران با کشور‌های همسایه مناسب نیستند؛ زیرا ایران با اکثر کشور‌ها مرز زمینی دارد. برای مثال، اگر تاجری قصد ارسال بار به ترکیه را داشته باشد، به‌راحتی و از طریق مرز زمینی می‌تواند این کار را انجام دهد.

2

کشتی‌های کپ سایز؛ باربری در آب‌های آزاد سراسر دنیا

نام دیگر کشتی‌های کپ سایز دماغه گذر است. کشتی‌های کپ سایز، طول، عرض و ارتفاع مناسب برای عبور از آب‌های کم عمق و کانال‌های سوئز یا پاناما را ندارند. به‌همین دلیل، محدودیتی برای باربری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این کشتی‌ها از طریق آب‌های آزاد و برای حمل و نقل دریایی بین المللی زغال‌سنگ و سنگ آهن مناسب هستند.

ظرفیت کشتی های باربری کپ سایز معادل ۸۰ تا ۱۷۵ هزار تن است. البته توجه داشته باشید که به‌دلیل ابعاد عظیم و ظرفیت بالای این کشتی‌ها، همه بنادر دنیا زیر‌ساخت‌های مناسب برای پهلو گرفتن کشتی‌های کپ سایز را ندارند. از‌این‌رو، باید قبل از انتخاب آن نسبت به زیر ساخت بندر کشور مورد‌نظر نیز اطمینان حاصل کنید. 

کشتی های VLCC / ULCC؛ کشتی‌های نفت‌کش برای مسافت‌های طولانی

کشتی‌های VLCC و ULCC، با تانکر‌های عظیمی که دارند، بهترین انتخاب برای جابه‌جایی نفت خام محسوب می‌شوند. هر یک از این کشتی‌ها به‌دلیل تفاوت در مسیر حرکتی‌شان، نام‌های متفاوتی دارند. برای مثال کشتی Very Large Crude Carriers یا VLCC برای عبور از دریای آفریقای شمالی و دریا‌های شمال، ظرفیتی معادل ۱۵۰ تا ۳۲۰ هزار تن دارد. در مقابل کشتی ULCC یا Ultra Large Crude Carriers با ظرفیت ۳۲۰ تا ۵۵۰ هزار تن، مناسب جابه‌جایی نفت بین خاورمیانه به اروپا، آسیای شرقی و آمریکای شمالی هستند.

3

کشتی سوئز ماکس یا سوئز گذر؛ با محدودیت ارتفاع برای عبور از کانال سوئز

ظرفیت کشتی های باربری سوئز گذر حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تن است. از کشتی‌های سوئز مکس به‌هدف حمل بار‌های فله‌ای و کانتینری استفاده می‌شود. با‌این‌حال، ارتفاع محموله‌های وارد‌شده به این کشتی نباید بیشتر از ۶۸ متر باشد. علاوه‌بر این، تعداد بندر‌هایی که این کشتی امکان پهلو گرفتن در آن‌ها را دارد، زیاد نیست. از‌این‌رو، می‌توان کم بودن تعداد کشور‌های مقصد را نیز یکی دیگر از محدودیت‌های کشتی سوئز ماکس دانست.

کشتی‌های Handymax / Handy؛ کشتی باری کوچک برای کلیه بندر‌ها

قدیمی‌ترین و پرکاربرد‌ترین کشتی‌هایی که از گذشته برای حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود، کشتی‌های Handy است. نسخه جدید‌تر کشتی‌های هَندی، Handymax نام دارد که ظرفیت آن بیشتر از نسخه قدیمی آن است. به‌دلیل جثه استاندارد و ابعاد این Handy و Handymax، این کشیتی‌ها امکان بارگیری در هر بندری را دارند. طول کشتی‌های هَندی و هَندی مکس از ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر بوده و ظرفیت آن‌ها حدود ۶۰ هزار تن است.

4

با انواع کشتی‌های باربری هانزا، فقط کافی است میزان بار خود را تعیین کنید

علاوه‌بر کشتی‌های معرفی‌شده در این مقاله، کشتی‌های دیگری نیز با ظرفیت‌های متعدد در آب‌های آزاد در‌ حرکت هستند. با‌این‌وجود ما به معرفی ظرفیت کشتی های باربری پرکاربرد در جهان پرداختیم. قوانین بسته‌بندی محموله‌های صادراتی و وارداتی برای هر یک از این کشتی‌ها متفاوت است. علاوه‌بر این، هزینه حمل‌و‌نقل و میزان بار مجاز هر یک از آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به‌همین دلیل، کارشناسان شرکت حمل و نقل دریایی هنزا ناو دریا، آماده راهنمایی تجار عزیز هستند تا با‌توجه‌به نیاز شما، بهترین روش حمل‌و‌نقل را به شما معرفی کنند. شما می‌توانید همین حالا وارد سایت hansanav.com شده و از طریق پل‌های ارتباطی درج‌شده در سایت، با کارشناسان این شرکت در تماس باشید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها