یک پنجم حقوق بگیران در سال ۱۴۰۱ کمتر از حداقل دستمزد دریافتی داشتند

در سالی که طبق گزارش معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خط فقر خانواده چهارنفره به‌طور میانگین در کشور ۷میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، به‌طور متوسط ۲۱ درصد از شاغلان کشور کمتر از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافتی داشته‌اند.

یک پنجم حقوق بگیران در سال ۱۴۰۱ کمتر از حداقل دستمزد دریافتی داشتند

چهره فقر را می‌توان با کنار هم گذاشتن این آمار دید؛ آماری که از یک نظرسنجی در جاب‌ویژن به دست آمده است، نشان می‌دهد حدود یک‌سوم شاغلان در شهرهای گرگان، یاسوج، بیرجند، خرم‌آباد و رشت از حداقل دستمزد اعلامی وزارت کار در سال ۱۴۰۱، دستمزد کمتری دریافت کرده‌اند.

دریافت دستمزدی با فاصله بیش از ۲ میلیون تومانی از خط فقر اعلام‌شده، یعنی نزدیک شدن به فقر مطلق. یعنی حدود یک‌سوم از شاغلان در شهرهای اشاره‌شده به فقر مطلق نزدیک شده‌اند.

در سایر شهرها هم وضعیت بهتری وجود ندارد. در اغلب شهرها بالای ۲۰درصد جمعیت شاغلان کمتر از حداقل حقوق دریافتی داشته‌اند و تنها شهری که فقط ۸ درصد از شاغلانش کمتر از حداقل اعلامی، حقوق گرفته، تهران بوده است. اما به این نکته بسیار مهم توجه کنید که خط فقر در شهرهای بزرگ و تهران بسیار بالاتر از متوسط اعلام شده است.

خط فقر اعلام‌شده برای تهران ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. یعنی حداقل دستمزد سال گذشته برای تهرانی‌ها، به‌معنای دریافت حقوقی ۹میلیون تومان کمتر از خط فقر است.

در نظرسنجی جاب‌ویژن ۷۴ هزار نفر در ۷۹ گروه شغلی و از ۴۵۴ شهر مختلف شرکت کرده‌اند. این نظرسنجی که در بهمن و اسفند ۱۴۰۱ انجام شده و داده‌های مهم آن به‌صورت اختصاصی در اختیار روزنامه هم‌میهن قرار گرفته است، نتایج قابل‌تامل و تاسف‌انگیزی را به دست می‌دهد.

در کنار خیل عظیم حداقل‌بگیران در کشور، هستند افرادی که حقوق‌هایی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند. بالاترین ارقام دریافتی اعلام‌شده ۲۸۰ میلیون تومان در ماه در شهر تهران و ۲۷۰ میلیون تومان در ماه در شهر اصفهان بوده است. در مشهد و ساری هم دریافتی‌هایی بالای ۲۰۰ میلیون تومان در ماه ذکر شده که این شهرها را در صدر لیست بیشترین دریافت‌کنندگان حقوق قرار داده است.

منبع: هم مهین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    اگر متخصص هستند که نوش جانشان ودز غیر این صورت گیرنده این حقوق ومسولی که ان را پرداخت میکندباید در پیشگاه خداوند جوابگو باشند

  • سیما
    0

    تامین اجتماعی که گل کاشته با پرداخت سی سال حق بیمه چهار میلیون نهصدو بیست تومان حقوق خودشو کشته انشاالله در آینده نیست و نابود بشه این تامین اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها