مروری بر بحران های آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱/ از تعطیلی تا مسمومیت های سریالی

سال ۱۴۰۱ سالی بد و بحران زا برای نظام آموزشی کشور و نهاد مدرسه بود. تعطیلات، مسمومیت های مدارس دخترانه، مساله رتبه بندی معلمان و مسائل مربوط به کنکور و عدالت آموزشی سال گذشته را به هم ریخت.

مروری بر بحران های آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱/ از تعطیلی تا مسمومیت های سریالی

به گزارش خبر فوری، سال ۱۴۰۱ یکی از بدترین سالها برای آموزش و تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان بود. دانش‌آموزان در این سال کم تر از مقداری که گمان می رفت، به مدرسه رفتند. پس از عبور از دوران کرونا، بسیاری امیدوار بودند که با بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش، مجددا تعلیم و تربیت روی روال درست و منطقی خود افتاده و بهره وری دانش آموزان و معلمان بالا برود. اما در سالی که گذشت، اتفاقاتی رخ داد که ضربه محکمی بر پیکر تعلیم و تربیت وارد کرد.

تعطیلی مدارس، بحران اول نظام آموزشی در سال ۱۴۰۱

زمانی که زنگ مدارس در مهرماه به صدا در آمد، کمتر کسی گمان می کرد که کودکان تا انتهای دی ماه فقط دو ماه به مدرسه بروند. اما دو اتفاق دست به دست هم دادند و مدارس را به تعطیلی کشاندند. اولین امر، آلودگی شدید هوا بود که با فرا رسیدن فصل سرما به سراغ شهرهای بزرگ و صنعتی آمد و به خصوص مدارس ابتدایی را به تعطیلی کشاند. با سردتر شدن هوا، عامل دوم هم از راه رسید. بارش برف، یخبندان و کمبود گاز باعث تعطیلی مدارس بیشتر شهرهای کشور شد.

هم یخبندان و هم آلودگی هوا در سال های پیش نیز گریبان پایتخت و شهرهای دیگر کشور را می گرفت اما هیچگاه این میزان از تعطیلی در مدارس دیده نمی شد. آنچه باعث تعطیلی فزاینده مدارس شد، به راه افتادن آموزش غیرحضوری بود. بعد از همه‌گیری کرونا و تعطیلی دو ساله مدارس و دانشگاه ها، آموزش و پرورش بالاجبار به آموزش مجازی روی آورد. شبکه شاد در همین رابطه طراحی شد و دانش‌آموزان شروع به تحصیل از راه دور کردند. این قابلیت به شهرداری ها، دولت و وزارت آموزش و پرورش کمک کرد که در سال‌های بعد با دست بازتری مدارس را تعطیل کنند. در واقع، بر اساس اعلام وزارت  آموزش و پرورش، مدارس دیگر تعطیل نمی شوند، بلکه از حالت حضوری به غیرحضوری در می آیند.

با این حال، نباید گمان داشت که آموزش غیرحضوری و مجازی می تواند جایگزین تعلیم و تربیت حضوری شود. اولا، مدرسه نه فقط محلی برای تعلیم دروس نظری بلکه مکانی برای تربیت و آموزش نظم، روابط اجتماعی و نحوه رفتار درست با دیگران و نیز، فعالیت بدنی و ورزش است. آموزش غیرحضوری دانش آموزان را از این فعالیت ها و جنبه های آموزشی محروم می کند. ثانیا، بهره‌وری کودکان هنگام آموزش غیرحضوری بالا نیست. این امری است که تحقیقات مختلفی آن را از طریق بررسی عملکرد دانش آموزان در دوران کرونا نشان داده اند. این مساله به خصوص در مورد کودکان خردسال و دبستانی صدق می کند که باید دروس مختلف را از طریق دیدن تصاویر و اشکال و خواندن شعر و قصه و نیز از طریق اعمال و رفتار مشترک و هماهنگ با سایر دانش آموزان فرا بگیرند. عملکرد دانش آموزان دبستانی در دوران پاندمی کرونا و تعطیلی مدارس، به شدت پایین آمده بود و این امر نشان می دهد که غیر حضوری شدن مدارس، به خصوص مدارس دبستانی، باعث کاهش اثرگذاری و بهره وری دانش آموزان می شود.

سه بحران دیگر نظام آموزشی

اگرچه تعطیلی مدارس به علت آلودگی و یخبندان و کاهش ذخایر گازی مشکل بزرگ نظام آموزشی کشور در سال ۱۴۰۱ بود اما نباید گمان داشت که مشکلات حوزه آموزش محدود به این مساله می شد. حداقل سه مشکل جدی دیگر برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان رخ داد که نمی توان از آنها چشم پوشید.

مشکل نخست مربوط به حقوق معلمان و مساله رتبه‌بندی آنان بود که علیرغم قول ها و تصمیمات مجلس و دولت در سال ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۱ به طور کامل اجرایی نشد و معلمان را با مشکلات مالی مختلفی مواجه ساخت. مشکل دوم مربوط به عدالت آموزشی است که در سال ۱۴۰۱ بیش از هر زمان دیگری زیر سوال رفت. یک مصداق مشخص و واضح از این امر، نابسامانی های مربوط به کنکور تابستان ۱۴۰۱ بود. فروش سوالات به برخی افراد غالبا ثروتمند یک فاجعه آموزشی بود که ممکن است در سال‌های آتی نیز تکرار شود. حتی اگر سوالات کنکور به فروش نرفته بود، باز فرقی در اصل قضیه نمی‌کرد. آمار نشان می دهد تقریبا تمام برگزیدگان و رتبه های نخست کنکور از دانش آموزان ثروتمندی هستند که در کلاس های کنکور مختلف ثبت نام کرده اند. این مساله سال به سال بدتر می شود و دانش آموزان را با یاس و ناامیدی مواجه می سازد.

مشکل و بحران آموزشی سوم هم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ رخ داد. حملات مشکوک به مدارس دخترانه و مسمومیت دانش آموزان تبدیل به یک پرونده مرموز و پیچیده شد. این حملات ابتدا در قم رخ داد و سپس در شهرهای دیگر کشور نیز رویت شد. این مسمومیت ها باعث ترس و نگرانی دختران دانش آموز و والدین آنها گردید و تا دو هفته به مهم ترین مساله و بحران کشور تبدیل شد.

بحران مسمومیت ها بعد از هشدار قاطع مقام معظم رهبری و نیز آغاز تعطیلات نوروزی به پایان رسید اما هنوز مشخص نیست که در سال جدید نیز ادامه خواهد یافت یا پرونده آن برای همیشه بسته خواهد شد.

سال ۱۴۰۱؛ سالی تلخ برای مدارس

بررسی های بالا نشان می دهد که سال ۱۴۰۱ سالی بد و بحران‌زا برای نظام آموزشی کشور و نهاد مدرسه بوده است. تعطیلات، مسمومیت های مدارس دخترانه، مساله رتبه بندی معلمان و مسائل مربوط به کنکور و عدالت آموزشی سال گذشته را به هم ریخت اما امید است که این مشکلات در سال ۱۴۰۲ حل شوند و بهار سال جدید با بهار آموزش و تعلیم و تربیت همزمان و همراه باشد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    آموزش و پرورش جایی در کشور ما ندارد

  • ناشناس
    0

    کمترین جایگاه را درکشور آموزش وپرورش دارد ودراین سیستم کمترین بها را به معلم می دهند

  • ناشناس
    0

    مسمومیتهای سریالی که قطع شد .خدارا شکر دشمنان کاملا تحت امرند وندا رسید دست برداشتند !!!!!!!

  • مرداک
    0

    تاعاملان مسمومیت دانش اموزان مشخص نشه،مدرسه ازنظرخانوادها،خطرناک وغیرقابل قبوله،وتعطیله.






  • آموزش وپرورش ولایی
    4

    همه چیز ولایی است و بسیار عالی
    فقط مرذم کمی مشکل دارند،معلمها بیخود غر نزنند
    شما هم هم کاسه اسراییل و آل سعود و امریکایی های شیاطین شده اید
    ماهی پونزده بیست تومن میگیرید!چخبرتان است؟
    کشور در تحریم است و باید شنا یاور انقلاب و نظام باشید ولی باتربیت دانش اموزان بی ادب و بی بند و بار همین هم از سرتان زیاد است
    پررویی نکنید لطفا
    باید یاور نظام باشید،هرکس ناراحت است هری

  • ناشناس
    0

    الان وزیر می رود داخل مجلس یک چفیه می دازد دور گردنش دو تا اقا اقا هم می کند دوباره همان اش و همان کاسه .بقیه چطور وزیر میشوند .تخصص و مدرک و ...نی خواهد اگر دکتر حسابی بود وزیر و مشاور نمی توانست بشود ولی بقال در کوچه با جفیه میشود ببین تخصص و سواد چقدر در کشور ما ارزش دارد . اگر زمان پهلوی بود همتون می ریخت دریا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها